„Vom păstra cât mai sus ştacheta performanţei“

Interviu cu prof. Mihaela Tetileanu, directorul Şcolii Gimnaziale I.G. Duca din Petroşani


Stimată doamnă director, se spune despre Şcoala Gimnazială I.G. Duca din Petroşani că este una dintre şcolile de top ale ţării. Ce rol joacă ea în frumosul spaţiu hunedorean, cui se datorează acest bun renume?
După intrarea Văii Jiului în circuitul economic, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, a fost imperios necesar a se acorda atenţie şi altor sectoare ale vieţii locuitorilor, în creştere după anul 1870. În acel an, din iniţiativa societăţii miniere Petroşani, s-a înfiinţat o şcoală cu limbă de predare germană, pentru copiii muncitorilor, pentru ca doi ani mai târziu (în 1872) să aibă loc la Petroşani deschiderea unei şcoli de stat. Aceasta va deveni, mai târziu, Şcoala Generală Nr. 1,
având ca sediu iniţial fosta clădire de pe locul unde astăzi este căminul studenţesc nr. 2. Şcoala a primit numele cunoscutului om politic
I.G. Duca (1879–1933).
În prezent, Şcoala Gimnazială I.G. Duca este o unitate şcolară cu un bogat istoric profesional. Se află în centrul oraşului, foarte aproape de sediul Primăriei. Renumele de care ne bucurăm la nivel judeţean se datorează muncii în echipă a personalului didactic şi rezultatelor pe care elevii noştri le obţin an de an la concursurile şi olimpiadele şcolare. Toate acestea sunt întărite şi de ieşirea în spaţiul european, obţinând în anul 2004 titlul de „Şcoală europeană“, titlu acordat şcolilor de renume şi cu activităţi recunoscute în spaţiul european.
Care sunt cele mai noi performanţe ale Şcolii Gimnaziale I.G. Duca? De curând s-a petrecut ceva foarte frumos în şcoala pe care o conduceţi.
Elevii şcolii noastre ne-au oferit numeroase satisfacţii profesionale: promovare foarte bună la finalul clasei a VIII-a, continuarea studiilor în proporţie de 100% de către absolvenţii şcolii noastre şi accesul către unităţi şcolare de renume, clasarea unităţii pe prima poziţie în Valea Jiului în ierarhia şcolilor gimnaziale după media examenelor naţionale şi de admitere pentru absolvenţii claselor a VIII-a. În anul şcolar în curs, ne lăudam cu calificarea elevilor de clasa a VIII-a la patru discipline de studiu la faza naţională: Oltina Lungu – Religie, Miruna Popa – Educaţie civică, Daria Petrescu – Educaţie civică, Istorie şi Educaţie tehnologică, Alexia Cernătescu – Concursul naţional „Made for Europe“.
Doamnă director, cum sunt profesorii de la I.G. Duca? Nu se pot obţine rezultate de calitate fără un corp profesoral pe măsură.
Şcoala găzduieşte un corp profesoral bine pregătit din punct de vedere ştiinţific şi metodic, personal didactic calificat în proporţie de 100%, format din 93 de cadre didactice, dintre care 89 sunt titulari, majoritatea cu gradul didactic I. Mulţi dintre colegii mei sunt responsabili de cercul pedagogic, metodişti, mentori şi formatori, mereu preocupaţi de a afla şi a aplica inovaţiile didactice. Întreaga lor activitate, atât cea din şcoală, cât şi cea din afara ei, este bine cunoscută şi apreciată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara, mai bine de 30% dintre colegii mei fiind recompensaţi cu gradaţie de merit.
Care sunt direcţiile principale ale viziunii dumneavoastră manageriale în vederea promovării unui demers educaţional înalt calitativ?
Când am primit delegaţia de director, în ianuarie 2017, împreună cu colegele mele am căutat să formăm o echipă de colaboratori, în care să se îmbine experienţa şi rezultatele de excepţie ale unora cu spiritul de iniţiativă şi sensibilitatea pentru înnoire ale celorlalţi.
Unul dintre obiectivele echipei manageriale coordonate de mine este implementarea concep­tului de „şcoală prietenoasă“, prin asigurarea unei ambianţe plăcute, menţinerea rezultatelor de excepţie ale şcolii şi a unui climat de securitate, confort fizic şi psihic în şcoală.
Ca să ne simţim în şcoală ca într-o familie, o să urmăresc totodată integrarea elevilor cu cerinţe educative speciale, consilierea celor cu probleme comportamentale, medierea conflictelor de orice natură, printr-o serie de măsuri interne (omogenizarea colectivelor, aplicarea regulamentelor şcolare, implicarea părinţilor) şi prin proiecte în parteneriat cu comunitatea locală – sprijinirea elevilor cu părinţi plecaţi în străinătate sau cu probleme materiale.
Pentru o instituţie de învăţământ sunt foarte importante contactele internaţionale, schimburile permanente de experienţă, mai ales astăzi, când satul global al lui McLuhan a devenit realitate. Vorbiţi-ne, doamnă director, despre această deschidere către lumea de afară a şcolii pe care o conduceţi.
Sunt mândră că sunt director al acestei şcoli europene, dar privesc această responsabilitate ca pe o permanentă provocare de a crea armonie, disciplină şi un mediu propice atât dezvoltării complexe a elevilor, cât şi a cadrelor didactice.
Deschiderea şcolii către lumea de afară se manifestă pe mai multe planuri. Pe de o parte, multe cadre didactice au exploatat şi exploatează la maximum posibilităţile de formare şi dezvoltare profesională, schimburile internaţionale pe care integrarea noastră europeană le-a făcut posibile. Pe de altă parte, se încearcă prin eforturi colective implicarea unui număr cât mai mare de elevi în proiecte şi programe internaţionale care vizează schimburi de experienţă, voluntariat sau dezvoltare personală (noul program Erasmus+, tocmai am încheiat un proiect de parteneriat strategic Erasmus+ în parteneriat cu mai multe şcoli europene, parteneriate între şcoli sau cu fundaţii şi organizaţii care promovează voluntariatul activ). Anul acesta, la termenul februarie 2017, am depus un proiect de mobilitate şcolară, pe acţiunea KA 1, în consorţiu local, având ca temă prevenirea şi combaterea abandonului şcolar.
Spuneţi-ne, în câteva cuvinte, şi despre activităţile extracurriculare care se desfăşoară în momentul de faţă la Şcoala Gimnazială I.G. Duca.
În perioada 30 martie – 15 mai desfăşurăm următoarele proiecte: Clubul IMPACT Pride of Petroşani – „Educaţie de la… fundaţie!“, proiect aflat printre cele 45 de proiecte câştigătoare din ţară, ca urmare a competiţiei „Elevi de serviciu în folosul comunităţii“,  ediţia a II-a (parteneriat între Fundaţia „Noi Orizonturi“ şi Ministerul Educaţiei Naţionale); Clubul IMPACT „Români cu normă întreagă“ – „Viaţa prin obiectiv“, proiect aflat printre cele 45 de câştigătoare din ţară ca urmare a competiţiei „Elevi de serviciu în folosul comunităţii“, ediţia a II-a, site: http://impact-clubs.org/sites/default/files/Lista%20castigatorilor.pdf¸http://impact-clubs.org/ro/elevi-serviciu-comunitatii-2017; „Sub semnul toleranţei“, noiembrie 2016 – mai 2017; „Violenţa naşte violenţă!“, ianuarie–iunie 2017; „Nu faceţi arme din cuvinte!“, ediţia a II-a, proiect anti-bullying, martie–iunie 2017; „Trăieşte-ţi visele, nu halucinaţiile!“, ediţia a II-a, proiect antidrog, aprilie–iunie 2017; ne pregătim pentru spectacolul caritabil „Cântăm pentru viaţă“, ediţia a VI-a, care se va desfăşura în perioada 15–21 mai 2017, în Săptămâna Naţională a Voluntariatului, unde clubul IMPACT Pride of Petroşani este partener naţional de cinci ani; Concursul Judeţean Speciala Olympics „Sport pentru viaţă“, ediţia a VI-a, în 31 mai 2017, aflat în C.A.E.J.
Despre dotări ce ne puteţi spune?
Nu stăm rău nici la capitolul dotări. Avem două clădiri, în stare bună de funcţionare, cu 52 de săli de clasă, şapte laboratoare şi cabinet, două cabinete de informatică, conectare la Internet, aparatură IT, 54 de laptopuri, videoproiectoare, tablete, 30 de calculatoare în reţea + 10 de conducere, bibliotecă şcolară cu un număr de 22.070 de volume de carte, cabinet medical, spaţiile sanitare sunt funcţionale şi conform normelor sanitare.
O instituţie de învăţământ de calitate are permanent nevoie de fonduri. Cum reuşiţi să obţineţi banii necesari? Cât de deschise sunt autorităţile şi comunitatea la nevoile şcolii?
Beneficiem de finanţare de la bugetul de stat, prin finanţarea per elev asumată de Consiliul Local al Primăriei Petroşani, dar şi de finanţare complementară, care presupune burse şcolare şi decontarea transportului elevilor pentru participarea acestora la concursuri şi olimpiade şcolare.
Ce planuri şi proiecte aveţi?
Ca director, îmi propun să creez un climat sănătos, favorabil învăţării, să acord atenţie sporită formării continue a profesorilor, să promovez performanţele fiecăruia dintre elevii mei.
Planurile echipei manageriale se profilează într-un context al schimbărilor în şcoală: cadre tinere, bine pregătite şi dornice de afirmare, continuarea dotării sălilor de clasă până la omogenizare (PC, video şi ecran). În mod realist, ne dorim amenajarea sălii de sport, repararea burlanelor şi a acoperişului. Ne permitem şi să visăm la un teren performant de tenis, la tribune, la o sală de festivităţi, la obţinerea unui nou titlu de „Şcoală europeană“. Aşadar, până când visele vor deveni realitate, vom păstra cât mai sus ştacheta performanţei, vom continua acţiunile de brand ale şcolii, ca să ne menţinem în top.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU