Restanțe ale anului vechi - priorități ale noului an pentru educația românească

restanteFinalul de an 2014 concentrează reactualizarea unor teme ale domeniului educațional prezente constant pe parcursul lunilor anterioare, cu manifestări acute în momentele respective și cu perspectiva doar a unor promisiuni pentru 2015, aflate, deocamdată, la granița fragilă a restanței. Problema veniturilor cuvenite cadrelor didactice – gravă și în 2014, ca de atâția ani – a cunoscut o intervenție reparatorie în cursul acestui semestru școlar, prin aprobarea plății unor sume reprezentând inițial amputări severe aplicate cu ani în urmă și câștigate ulterior în instanță. De asemenea, a fost reluată, în altă formă și în cuantum crescut, alocarea unor bani pentru dezvoltare personală. O oarecare strângere de inimă a existat și în legătură cu siguranța primirii acestor bani, având în vedere antecedente mai vechi și zvonuri la zi. S-a răspândit ideea că suma echivalentă cu 150 de euro alocată individual pentru formare continuă va trebui returnată odată și-odată. Lucrurile s-au lămurit, în sensul că este vorba despre o proveniență din fonduri structurale: un proiect POSDRU, însemnând programul privind Dezvoltarea carierei didactice, având ca beneficiare minimum 250.000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar și minimum 40.000 din mediul universitar. Ca orice bani primiți de cadrele didactice, pe lângă veniturile parcă fatalmente insuficiente, și aceștia nu pot fi decât bine-veniți, dincolo de aluzii și încadrări în context politic.
Un gest salarial recuperatoriu
Cât privește drepturile salariale de plătit ca urmare a sentințelor civile favorabile mai multor categorii de personal bugetar, inclusiv cadre didactice, temerile au fost și că au rezultat dintr-o rectificare operată în afara legii, și că nu vor veni la timp, și că vor însemna o diminuare a bugetului Educației pentru anul viitor, fiind vorba despre titluri executorii aferente anului 2015, pe care Guvernul, în urma celei de-a treia rectificări bugetare, a decis să le plătească până la sfârșitul anului în curs. Executivul are acceptul Comisiei Europene și al Fondului Monetar Internațional pentru aceste plăți. Privind achitarea în termen convenabil, mai ales că vacanța și sărbătorile sunt foarte aproape, motive de îngrijorare par să nu existe. Vicepremierul Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, le-a cerut prefecților să ia măsuri astfel încât aceste drepturi să fie plătite până pe 19 decembrie. Ziua de 15 decembrie reprezintă termenul până la care unitățile administrativ-teritoriale aveau de rectificat și de depus la unitățile Trezoreriei Statului bugetele locale sau județene cu sumele repartizate suplimentar.
Motivare pentru performanță
Bugetul pe 2015 se află în stadiu de proiect. Pentru Ministerul Educației Naționale este proiectată alocarea a 8,95 miliarde de lei (față de 8,56 miliarde de lei, suma inițială pentru anul în curs, ajunsă la 8,8 miliarde de lei după rectificare). Salariații din Educație și cei din Sănătate sunt singurii care vor beneficia în anul viitor de majorări salariale, însă timide. Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, sublinia recent: „În linii mari, bugetul este conturat, se merge pe o creștere, dar este totuși mai complicat, pentru că au scăzut contribuțiile sociale, ceea ce va avea un impact în anul 2015”. Proiectul ordonanței de urgență privitoare la bugetul de stat pe anul viitor conturează cadrul socio-economic al majorărilor salariale din Educație, aplicabile în două tranșe, cu până la 5% în luna martie, față de nivelul acordat pentru luna februarie 2015, și cu până la 5% în luna septembrie, față de nivelul acordat pentru luna august 2015: „Se impune promovarea unor măsuri legislative prin care să se prevadă modalitatea de stabilire a salariilor personalului din sectorul bugetar în anul 2015, precum și prelungirea în anul 2015 a unor măsuri bugetare care să conducă la utilizarea fondurilor publice de o manieră echilibrată și în concordanță cu plafoanele de cheltuieli prevăzute în Strategia fiscal-bugetară. Din totalul personalului plătit din fonduri publice, personalul didactic din învățământul preuniversitar și universitar reprezintă circa 28%. Având în vedere importanța deosebită a acestui sector în dezvoltarea generală a societății românești, se impune asigurarea unei remunerații mai atractive pentru această categorie de personal. Astfel, o mai bună motivare a acestora ar putea conduce la creșterea performanțelor profesionale și, implicit, la o mai bună pregătire a elevilor și studenților”. Dar (pentru că există „un dar” și în privința acestor majorări) ele vor fi acordate în anumite condiții, adică fără a depăși „salariul de bază stabilit potrivit articolului 10, alin. (1) din Legea salarizării, care este determinat prin înmulțirea coeficientului de ierarhizare corespunzător clasei de salarizare aferente funcției deținute cu valoarea de referință de 600 lei”.
Ministrul Remus Pricopie a anunțat și că bugetul pe 2015 va include și susținerea financiară din fonduri structurale a evaluărilor de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, a examenului de bacalaureat și a simulării pentru evaluarea de la clasa a VIII-a. Suma totală despre care se vorbește este de 200 de milioane de lei.
Speranțele asupra unor ameliorări în privința veniturilor se opresc aici. Rămân suspen­date, și în anul viitor, premierile, sporurile, indemnizațiile, compensațiile și celelalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte din salariul brut. În același context negativ, menținerea interdicției de a se acorda tichetele de masă apare ca banalizată. Şi mai îndepărtată se întrezărește respectarea prevederii legale de alocare a 6 pro­cente din Produsul Intern Brut pentru Educație. Ministrul o recunoaște: „Eu cred că trebuie să facem eforturi ca, într-un termen rezonabil, să creștem substanțial bugetul, dar cred că este nerealist că vorbim de 6% din PIB în 2015”.
Necesare și așteptate clarificări pe piața manualelor
Anul 2014 a fost marcat și de probleme majore, îndeosebi procedurale, referitoare la manualele școlare. Drumul așezărilor într-un cadru firesc, deși deschis acum, este lung și se întrevede a fi dificil. Rezolvări importante, ferme, sunt reportate pentru 2015. Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, a schițat probabilitatea ca în actualul an școlar, cu orizont de așteptate în cel viitor, procedurile de licitație să înceapă în februarie, „după niște reguli mai clare”. Explicând situația actuală, ministrul a precizat că, în lipsa unui instrument legislativ specific domeniului editorial școlar, o selecție la scara unor milioane bune de lei, pentru o piață cu 3.500.000 de potențiali cumpărători, nu a putut să fie făcută decât prin Legea achizițiilor publice, accentuând că parcursul urmat a respectat ferm cadrul legal. Dezirabilă, a mai spus ministrul Educației Naționale, ar fi o lege particularizată, referitoare la manuale școlare. Deocamdată, a continuat el, realitatea este că „timp de aproape zece ani, nimeni nu s-a ocupat de manuale în România; nimeni! Ca urmare, manualele apărute prima oară în 2004, în 2003 – unele tipărite chiar în 1998 – au fost retipărite, adică multiplicate și distribuite elevilor. Este motivul pentru care am ajuns într-o situație gravă”. Ministrul Remus Pricopie a subliniat că s-ar putea să ceară Institutului de Ştiințe ale Educației să facă o cercetare la nivel european, pentru a vedea dacă nu cumva suntem una dintre puținele țări în care atâția ani să nu mai fi apărut deloc manuale noi.
F. IONESCU