Născut și crescut în Alba Iulia, Gabriel Codru Pleșa și-a construit cariera în mediul privat. A absolvit Facultatea de Mecanică a Universității Tehnice din Cluj-Napoca și este doctor în sociologie la Academia de Studii Economice din București. Ca primar, și-a propus să transforme administrația locală într-una transparentă și eficientă, cum singur mărturisește, pentru a face din Primăria Municipiului Alba Iulia un partener onest pentru fiecare cetățean. Legătura sa cu frumosul oraș-cetate și dorința de a se implica cât mai mult pentru binele orașului sunt, pentru primarul Gabriel Pleșa, crez politic. Parteneriatul său cu cetățenii se bazează pe soluții concrete pentru eficientizarea aparatului administrativ, pentru susținerea sistemului educațional, pentru rezolvarea unor probleme precum canalizarea orașului, colectarea deșeurilor, transportul în comun, dezvoltarea unei zone economice în Alba Iulia. Intenționează să candideze pentru un al doilea mandat, pentru că, după cum el însuși spune, vrea să finalizeze investițiile majore începute și să vadă orașul „pus pe un drum fără întoarcere, al dezvoltării europene“.
Stimate domnule primar, ne aflăm la începutul unui nou an școlar. Care sunt, din acest punct de vedere, provocările, urgențele cu care se confruntă instituția pe care o conduceți? Sunt aceleași cu care vă confruntați în fiecare an?
Suntem preocupați în permanență de buna funcționare a unităților de învățământ din Alba Iulia, pentru ca procesul educațional să se desfășoare în cele mai bune condiții. Într-adevăr, începutul anului școlar reprezintă un moment special, iar în perioada premergătoare, Primăria Municipiului Alba Iulia și unitățile de învățământ au realizat verificările și reparațiile necesare. În ultimii doi ani, a fost vorba mai mult de reparații curente, pentru că ne-am îngrijit ca instalațiile și dotările esențiale, precum și clădirile în sine să fie mereu în bună stare, multe dintre ele fiind modernizate.
Avem o echipă formidabilă în primărie, dedicată atragerii de fonduri nerambursabile
Care este raportul dintre investiția din bugetul local și investiția din bani europeni în modernizarea unităților de învățământ din municipiul Alba Iulia?
Am considerat întotdeauna fondurile europene ca fiind cea mai bună cale de a realiza investiții semnificative în comunitate, inclusiv în școli, grădinițe și creșe, chiar și pentru faptul că valoarea redusă a cofinanțării (în multe situații, de doar 2% din valoarea proiectului, restul de 98% fiind finanțare nerambursabilă) reduce presiunea asupra bugetului local. Avem o echipă formidabilă în primărie dedicată atragerii de fonduri nerambursabile, iar cele peste 300 de milioane de euro contractate până în prezent vorbesc de la sine despre calitatea acestor oameni și arată performanța administrației locale din Alba Iulia.
Cu ajutorul fondurilor nerambursabile am crescut eficiența energetică a multor clădiri din sistemul educațional sau am reabilitat complet unități de învățământ, un exemplu elocvent fiind Liceul cu Program Sportiv din Alba Iulia, unde, printr-o finanțare din Programul Operațional Regional, s-au realizat anveloparea termică a clădirii, înlocuirea șarpantelor, înlocuirea instalațiilor interioare, precum și instalarea unui sistem alternativ de producere a energiei electrice și instalarea unui sistem de producere a energiei termice, reușind în acest fel să reducem considerabil emisiile de bioxid de carbon. Valoarea totală a proiectului a fost de peste 6,4 milioane lei, din care doar 2% a reprezentat contribuția noastră, beneficiarii direcți fiind cei 1.111 elevi, profesori, personal didactic și nedidactic auxiliar.
Tot prin Programul Operațional Regional construim Grădinița cu Program Prelungit Nr. 16, precum și cantina din incinta Liceului Tehnologic Alexandru Domșa, proiecte în valoare de peste 11,7 milioane lei. Bineînțeles, atunci când nu sunt disponibile programe cu finanțare nerambursabilă sau dacă situația reclamă realizarea unei investiții urgente, facem asta din bugetul local.
Alba Iulia finanțează câteva proiecte culturale care vin în sprijinul educației
Investiția în cultură, tot ca formă de educație, ce loc ocupă în preocupările administrației publice locale din Alba Iulia?
Educația prin cultură este una dintre cele mai eficiente forme de învățare și, totodată, una dintre cele mai captivante. Mă bucură întrebarea, deoarece Alba Iulia finanțează câteva proiecte culturale care vin în sprijinul educației și îmbogățesc paleta de opțiuni pe care tinerii și nu numai o au la dispoziție pentru a se dezvolta. Avem în derulare, în acest an, trei proiecte în domeniul cultural care beneficiază de finanțare nerambursabilă:
- Expoziție personală de pictură și caricatură, proiect derulat de Filiala Alba a Uniunii Artiștilor Plastici din România;
- Muzeul Etnografic al Despărțămân-tului ASTRA Eugen Hulea, proiect derulat de Asociațiunea Transilvană pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român – ASTRA;
- Alba Iulia Brass&Drums, fanfara orașului nostru, proiect derulat de Asociația Culturală Artele Cetății. Acesta din urmă este un proiect care a avut foarte mare succes atât în rândul copiilor, cât și al adulților. Dirijorul a reușit să adune în jurul instrumentelor o mare „familie“ de amatori ai muzicii și să dezvolte o fanfară, care este prezentă la majoritatea evenimentelor organizate în Alba Iulia.
Dorim să garantăm un învățământ modern, adecvat epocii digitale în care trăim
Digitalizarea este un domeniu care a devenit predominant în activitățile noastre și cu atât mai mult în domeniul învățământului. Cum intenționați să susțineți și pe mai departe acest proces la nivelul învățământului din Alba Iulia?
Investițiile în educație sunt prioritare în mandatul meu ca primar. Dorim să creăm nu doar condiții mai bune pentru elevi și preșcolari prin modernizarea clădirilor și a dotărilor „clasice“, ci și, mai ales, să garantăm un învățământ modern, adecvat epocii digitale în care trăim. La finalul lunii iulie, Primăria Alba Iulia a semnat contractul prin care 20 de unități de învățământ din municipiu vor fi dotate cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale, printr-o finanțare PNRR în valoare de peste 25 milioane lei. Prin această investiție, sălile de clasă, laboratoarele și atelierele de practică vor fi dotate cu calculatoare, table smart, mobilier, proiectoare, sisteme de video-conferință, sisteme audio, camere de supraveghere, echipamente pentru arhivare, softuri, materiale didactice, instalații electrice, rețele informatice și alte echipamente solicitate de unitățile de învățământ pentru care a fost obținută finanțarea: Liceul Tehnologic Alexandru Domșa, Liceul cu Program Sportiv, Colegiul Tehnic Apulum, Școala Gimnazială Mihai Eminescu, Școala Gimnazială Ion Agârbiceanu, Școala Gimnazială Avram Iancu, Școala Gimnazială Vasile Goldiș, Seminarul Teologic Ortodox Sfântul Simion Ștefan, Liceul Tehnologic Dorin Pavel, Grădinița cu program prelungit Nr. 13, Grădinița cu program prelungit Dumbrava Minunată, Liceul de Arte Regina Maria, Colegiul Economic Dionisie Pop Marțian, Grădinița cu program prelungit Nr. 11, Grădinița cu program prelungit Step By Step Nr. 12, Colegiul Național Horea, Cloșca și Crișan, Grădinița cu program prelungit Scufița Roșie, Grădinița cu program prelungit Nr. 8, Grădinița cu program prelungit Nr. 16, Palatul Copiilor Alba Iulia.
Pentru acest proiect, echipa din primărie a lucrat la întocmirea documentației împreună cu reprezentanții unităților de învățământ implicate, care au contribuit activ la realizarea analizei de nevoi, pentru că doar împreună putem fi siguri că ceea ce facem este ceea ce trebuie. Pandemia prin care am trecut a avut și acest efect, al accelerării digitalizării, școlile fiind dotate suplimentar cu echipamente (calculatoare, camere web etc.), iar personalul didactic și elevii s-au familiarizat atunci și cu softuri educaționale utile. Catalogul școlar electronic este un proiect pilot în curs de implementare în câteva unități de învățământ, care se va extinde și către celelalte.
Apreciem și răsplătim excelența, dar cea mai mare preocupare trebuie să fie învățământul „de masă“
Ce argumente sunt de reliefat în sensul că în școlile din Alba Iulia se face performanță? Cum o susține primăria prin dotări, burse, premieri olimpice, alocări pentru proiecte școlare?
Cel mai bun argument pentru mine rămâne întotdeauna succesul în carieră și în viață al foștilor elevi ai municipiului Alba Iulia. Apreciem și răsplătim excelența și rezultatele școlare „de vârf“, dar cea mai mare preocupare trebuie să fie învățământul „de masă“, care să fie capabil „să ofere“ nu doar elevi instruiți, ci și membri valoroși ai comunității.
Pentru aceasta, am susținut și vom susține întotdeauna proiectele de educație nonformală generate de școli, elevi, părinți, societatea civilă, precum și de instituții și companii, pentru că ele oferă accesul la dezvoltarea unor abilități, aș îndrăzni să spun pentru viață, pe care sistemul educațional clasic nu este (prea mult) centrat. Bineînțeles, avem un întreg sistem de burse – sociale, de merit și de performanță –, iar în ultimul an școlar aproape 3.700 de elevi au beneficiat de acestea. Oferim recunoaștere elevilor și cadrelor didactice din municipiu care excelează, printr-un eveniment pe care îl organizăm anual și în care premiem elevii cu rezultate la competițiile naționale sau internaționale și pe dascălii lor.
Se simte în școli aerul încărcat de istorie al orașului?
Aerul istoriei se simte peste tot la Alba Iulia. Locuim pe un tărâm încărcat de vestigii și tradiții, iar „plimbarea prin istorie“ se realizează la propriu, zi de zi. Localnicii și turiștii au ocazia să se întoarcă în timp, să călătorească de-a lungul a două milenii, printre vestigiile a trei fortificații, din tot atâtea epoci diferite: castrul ridicat de romani, cetatea medievală și Cetatea Alba Carolina.
Desigur, școlile din municipiu acordă o atenție deosebită acestui aspect. Multe dintre liceele cu profil teoretic au clase specializate în istorie, iar Universitatea 1 Decembrie 1918, prin Facultatea de Istorie, Litere și Științe ale Educației, pune la dispoziția studenților programe de licență și masterat în domeniul istoriei.
Municipiul Alba Iulia poate fi considerat un loc în care valorile și tradițiile nu sunt uitate, ci sunt puse la loc de cinste și valorificate în folosul comunității
În general, cum își cultivă Alba Iulia tradițiile, valorile culturale și cum le asimilează tinerii orașului?
Primăria Alba Iulia a mizat mereu pe atuul principal pe care municipiul nostru îl are, și anume importanța istorică. Din punct de vedere cultural, ne străduim să aducem în fața publicului albaiulian cât mai multe momente artistice demne de un oraș cu asemenea încărcătură istorică, menite să lase o amprentă în educația culturală a cetățenilor și a tinerilor în special. Unul dintre cele mai frumoase evenimente pe care Primăria Alba Iulia le organizează este „Sărbătoarea Muzicii“, prin care încercăm să aducem muzica clasică, baletul, dansul contemporan și muzica instrumentală în atenția concetățenilor noștri. Bucuria cea mai mare apare atunci când publicul este receptiv, iar numărul participanților crește în fiecare an. Un alt eveniment cultural important este „Alba Iulia Music&Film Festival“, care transformă locuri emblematice din oraș în scene și cinematografe în aer liber.
În Alba Iulia activează trupa de teatru independent Skepsis, formată din tineri actori, deosebit de talentați. Această trupă pune în scenă evenimente culturale în locuri emblematice din Cetatea Alba Carolina, pe parcursul sezonului turistic, cu acces gratuit pentru public. Anul acesta, Asociația Grupul Skepsis, în parteneriat cu Primăria Municipiului Alba Iulia și cu organizația Davvi – Senter For – Scenekunst (Norvegia) implică în evenimente și artiști străini, împreună cu tineri actori amatori, în cadrul proiectului comun. De asemenea, Primăria Alba Iulia susține două publicații culturale locale, revista de cultură Zenit 22, editată de asociația albaiuliană „Mirabila Sămânță“, și revista istorică Dacoromania, editată de Fundația „Alba Iulia 1918 pentru unitatea și integritatea României“.
Un alt exemplu de promovare a valorilor istorice și culturale este Festivalul „Roman Apulum“, unul dintre evenimentele emblematice ale municipiului, în care sute de actori dau viață perioadei antice, personificând daci, romani, gladiatori și civili. Susținem spectacolele de reconstituire istorică antică, realizate de Garda Apulum, trupă formată din voluntari albaiulieni care compun formațiunile Legiunea XIII Gemina, Ludus Apulensis, Lupii Apovlonvlvi și Magna Nemesis, care promovează, prin acțiunile lor, patrimoniul antic al orașului Alba Iulia. Activitatea acestora are la bază un proiect de reconstituire istorică antică inițiat de Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, coordonat de istoricii locali și susținut de municipalitate.
Schimbul de Gardă, spectacolul pus în scenă la principalele porți ale Cetății Alba Carolina, este un moment care bucură atât localnicii, cât și turiștii, deoarece reconstituie atmosfera de odinioară. Garda „austriacă“ a Cetății are trei corpuri – artilerie, infanterie și cavalerie –, în care militarii sunt echipați cu uniforme realizate după modelul celor purtate de armata imperială. Participând la aceste manifestări, aveți ocazia să luați parte la o lecție de istorie vie.
Municipiul Alba Iulia poate fi considerat un spațiu în care valorile și tradițiile nu sunt uitate, ci mai degrabă sunt puse la loc de cinste și valorificate în folosul comunității.
Pentru un străin de oraș, trecător prin Alba Iulia, care este locul în care ar trebui să meargă și să se oprească neapărat în speranța unui câștig pentru educația și pentru cultura lui generală?
Cetatea Alba Carolina este un imens obiectiv turistic, care găzduiește cele mai importante dovezi ale istoriei noastre de mii și mii de ani. Fiecare trecător prin minunata noastră Cetate poate să aleagă obiectivul preferat, făcând o plimbare pentru a identifica atracțiile locului. Muzeul și Sala Unirii, Catedrala Încoronării, Obeliscul lui Horea, Cloșca și Crișan, Traseul celor Trei Fortificații, Biblioteca Batthyaneum, Catedrala Sfântul Mihail sunt doar câteva dintre recomandările mele pentru turiștii care ne vizitează.
În contextul actual, legat și de întrebările despre partea de digitalizare, vin cu o sugestie pentru cei care doresc să afle mai multe informații despre Alba Iulia, obiectivele turistice și evenimentele pe care noi la organizăm aici. Primăria administrează câteva pagini web, care oferă informații detaliate despre obiectivele turistice și recomandări pentru vizitatori: www.viziteazaalbaiulia.ro, www.turism.apulum.ro, www.albaiuliaqr.ro. Acestea, precum și pagina oficială a Municipiului Alba Iulia, www.apulum.ro, sunt locurile unde apar cele mai noi știri, informații și evenimentele organizate în oraș.
Toate locurile de joacă pentru copii din Alba Iulia sunt funcționale
În contextul stringenței unei educații pentru natură, ce ne puteți spune despre spațiile verzi din oraș, ca și despre spațiile de joacă, de recreere, pentru copii, dar nu numai?
Alba Iulia are zone verzi în care locuitorii se pot plimba sau pot face sport de agrement: aș aminti zona Panoramic, cu traseul pentru biciclete de pe dealul Mamut, parcul dendrologic Doctor Ioan Vlad, parcul de aventură Dynamis, parcul Mihai Eminescu, parcul Unirii. La finalul lunii august, „plămânul verde“ al orașului a crescut cu încă 20.000 mp, grație unei investiții realizate de cel mai mare centru comercial din Alba Iulia. Dorim să creștem zona verde a municipiului, pentru că în contextul schimbărilor climatice, pe care le resimțim și noi, e imposibil să spui că ai suficiente spații cu copaci sau vegetație.
Un proiect deosebit privind educația pentru natură este „Grădinescu“. Cea de-a zecea grădină din rețeaua „Grădinescu“ a fost realizată aici, de către Kaufland și Asociația Institutul de Cercetare în Permacultură din România, pentru a promova împreună cu municipalitatea grija față de natură. Grădina urbană se află în spatele Palatului Apor, deasupra Caponierei din Cetatea Alba Carolina. Are o suprafață de aproximativ 2.000 mp, iar în ultimii ani a găzduit peste 120 de activități, în care s-au implicat circa 3.000 de persoane, cvasi-majoritatea fiind copii. Până în prezent, există 12 protocoale de colaborare în cadrul acestui proiect cu unități de învățământ școlar, preșcolar, de tip afterschool și cu organizații locale implicate în educația copiilor. De asemenea, au fost acordate spre utilizare și mentenanță 18 loturi din această grădină către 122 de cetățeni ai municipiului Alba Iulia. Numărul evenimentelor, precum și cel al utilizatorilor de loturi crește de la un an la altul.
Alba Iulia are 28 de locuri de joacă, toate fiind funcționale. Bineînțeles, acest tip de mobilier urban necesită întreținere și reparații frecvente, pentru că este intens utilizat. Avem și un skate park modern în aer liber, precum și o zonă din proximitatea Cetății dedicată șahiștilor. În plus, terenurile de sport ale școlilor sunt deschise și în vacanțe și pot fi utilizate de albaiulieni.
Voi mai candida pentru un mandat, pentru că vreau să finalizez investițiile majore începute
La anul, veți mai candida pentru un mandat de primar? Dacă da, care vor fi primele trei obiective pe care vi le veți fixa pentru următorii patru ani?
Da, voi mai candida pentru un mandat, pentru că vreau să finalizez investițiile majore începute și să văd orașul pus pe un drum ferm, cel al dezvoltării europene. Primele trei obiective de investiții în sistemul de învățământ vor fi: continuarea programelor de reabilitare termică și de eficientizare energetică; finalizarea construcțiilor în curs, găsirea finanțării pentru altele noi și extrem de necesare, precum și dotarea tuturor unităților școlare cu baze sportive moderne; un program îndrăzneț, de masă caldă în școli, prin construcția de cantine școlare acolo unde nu avem și repornirea celor existente. Cred cu tărie că aceste investiții vor reduce considerabil abandonul școlar.
Voi milita în continuare pentru acel 6% din PIB care să fie alocat Educației, rămas din păcate un deziderat
Pentru că dumneavoastră, domnule primar, ați urmat Liceul de Matematică-Fizică Horea, Cloșca și Crișan din Alba Iulia, apoi Facultatea de Mecanică, secția TCM, la Politehnica din Cluj-Napoca și v-ați luat doctoratul în sociologie la Academia de Studii Economice din București, pot să vă întreb ce considerați că înseamnă educația în viața unui tânăr. Cum poate fi el susținut? Cum e bine să fie susținut?
În mod categoric, fără a investi în educație, și din poziția de comunitate, și ca stat, vom avea un viitor sumbru. Educația trebuie să fie cu adevărat o prioritate națională, iar inconsecvența politicilor la nivel central poate fi, în parte, corectată prin politici locale curajoase și dinamice. Copiii și tinerii din toate categoriile sociale pot fi și trebuie susținuți. Voi milita în continuare pentru cei 6% din PIB care trebuie alocați Educației, procent rămas, din păcate, un deziderat, și pentru o descentralizare semnificativă a sistemului de învățământ.