Primar al Municipiului Hunedoara din 2016, Dan Bobouțanu a fost desemnat primarul anului 2021 „pentru activitatea deosebită adusă orașului“. A abssolvit Universitatea Vasile Goldiș din Arad și este licențiat al Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Lucian Blaga din Sibiu, domeniu cu care a cochetat, în calitate de redactor, la publicații precum ProSport și Fotbal Vest. A lucrat și în minerit, fiind șef de autocoloană la Exploatarea Minieră Teliuc. Este ambițios și, în calitate de primar ajuns la al doilea mandat, nu intenționează să se oprească aici. La anul va candida din nou și este convins că poate câștiga un al treilea mandat, nu de alta, dar proiectele Primăriei Municipiului Hunedoara sunt de anvergură și mai au nevoie de câțiva ani pentru a fi duse la bun sfârșit. În domeniul educației, Dan Bobouțanu s-a evidențiat prin aceea că este implicat în digitalizarea întregului domeniu, la nivelul Municipiului Hunedoara, susține performanța școlară și crede că „școala trebuie să fie însuflețită de oameni cu vocație, care să nu fie stresați nici de lipsurile din sala de clasă și nici de cele din propriul buzunar“.
Nu există vreun director de școală care să fi cerut ajutorul Primăriei și să spună că nu a fost ajutat
Stimate domnule primar, care au fost principalele provocări, urgențe poate, cu care s-a confruntat, din perspectiva administrației locale, învățământul hunedorean în aceste prime luni din anul școlar 2023-2024? Nu vorbim despre digitalizare, deoarece acesteia îi vom acorda un capitol separat, mai amplu.
Într-adevăr, primele luni de școală în acest an școlar au fost mai dificile decât în alți ani, pentru că ne-am confruntat cu mai multe unități școlare aflate în plin proces de reabilitare și eficientizare energetică a clădirilor. Sunt proiecte de milioane de euro, câștigate de Primăria Hunedoara, cu finanțare europeană nerambursabilă. Elevii de la două școli gimnaziale și cei de la un liceu au trebuit relocați în alte unități de învățământ. Cu ajutorul tuturor directorilor de școli și al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, am reușit să găsim din timp soluții. A fost o provocare suplimentară pe lângă obișnuitele probleme care trebuie rezolvate în școli înainte de primul sunet al clopoțelului.
Un obiectiv extrem de ambițios este pe punctul de a fi atins: digitalizarea unităților de învățământ din municipiu. Practic, toate grădinițele, școlile și liceele din Municipiul Hunedoara urmează să fie dotate cu echipamente electronice – table interactive, videoproiectoare, calculatoare ș.a.m.d. Spuneți-ne, cum ați reușit acest lucru? Cât a investit primăria pe care o conduceți în acest proiect de o asemenea anvergură?
Aș spune că a fost făcut un prim pas important spre digitalizarea unităților de învățământ din municipiu: s-a scris proiectul și s-a obținut finanțarea în valoare de aproximativ 4 milioane de euro. Mai sunt însă câțiva pași importanți pentru implementarea și finalizarea cu succes a proiectului. În momentul în care a apărut oportunitatea de a atrage fonduri pentru un astfel de obiectiv, colegii de la Direcția Proiecte cu Finanțare Europeană din cadrul Primăriei s-au și pus pe treabă (deși au deja foarte mult de lucru cu alte peste 50 de proiecte aflate în lucru) și au scris proiectul. Înainte de asta, am adunat toți directorii de școli, le-am explicat despre ce este vorba și i-am rugat să pună pe hârtie absolut tot ce au nevoie în materie de echipamente digitale. S-a făcut necesarul total, s-a încadrat în regulile de finanțare, s-a depus proiectul, s-a aprobat finanțarea, iar acum începem implementarea lui.
Dumneavoastră înșivă ați declarat că, în mod legal, o primărie trebuie să se ocupe doar de administrarea clădirilor școlilor, de dotările de ordin didactic fiind în sarcina Ministerului Educației să se ocupe. Ce v-a determinat să vă implicați totuși în digitalizarea unităților de învățământ din Hunedoara?
M-am referit la obligațiile în litera legii, când am făcut afirmația amintită de dumneavoastră, dar asta nu înseamnă că Primăria nu s-a implicat deja și în asigurarea de dotări de ordin didactic pentru unitățile școlare. Cred că nu există vreun director de școală din oraș care să fi cerut ajutorul Primăriei în orice problemă și să spună acum că nu a fost ajutat în rezolvarea respectivei probleme. Dacă nu suntem obligați să facem un anumit lucru bun pentru unitățile de învățământ, nu înseamnă că putem să ignorăm nevoile școlilor și grădinițelor. Este vorba despre comunitatea ale cărei interese trebuie să le urmărim, despre copiii noștri, despre părinții lor care trăiesc și muncesc în acest oraș, despre bunicii lor care au construit acest oraș, iar atât părinții, cât și bunicii doresc pentru copii condiții cât mai bune în școli.
Concret vorbind, cât se investește din bugetul local și cât din bani europeni în modernizarea unităților de învățământ din Hunedoara? Și aici vorbim inclusiv despre infrastructura școlară, clădiri, microbuze pentru elevi etc.
Mi-este destul de greu să fac, pe loc, un calcul amănunțit. Pot spune că, în ultimii doi ani, din bugetul local, am investit aproximativ 5 milioane de euro doar în reabilitări de unități școlare. În momentul de față, avem în derulare lucrări de reabilitare, modernizare, eficientizare energetică și dotare a grădinițelor, școlilor și liceelor din oraș în valoare totală de 18 milioane de euro în baza proiectelor pentru care am reușit să obținem finanțare europeană. 23 de milioane euro doar pentru școli înseamnă foarte mult pentru un oraș cu 70.000 de locuitori, cum este Hunedoara.
Cum colaborați cu celelalte autorități din municipiu în susținerea actului educațional, a școlii? Ne referim aici la Poliție, Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, fundații și organizații care activează în domeniul educației.
Colaborăm foarte bine. Beneficiem de sprijinul inspectoratului școlar în toate inițiativele pe care le avem, Poliția Municipală ne ajută, de asemenea, iar Poliția Locală, aflată în subordinea Primăriei, este foarte activă, atât în ceea ce privește protejarea efectivă a școlilor și a elevilor, cât și în actul educațional, participând săptămânal la „lecții deschise“ cu subiecte de interes pentru toate categoriile de vârstă din rândul elevilor. Fundațiile și organizațiile din domeniul educației au sprijinul nostru ori de câte ori ne este solicitat.
O dovadă a faptului că susținem performanța este laboratorul de robotică în valoare de 60.000 de euro pe care l-am construit de la zero
Ce loc ocupă performanța școlară, performanța în educație și susținerea acesteia, pe lista obiectivelor Primăriei Hunedoarei?
E în „top 3“, dacă-mi permiteți o astfel de exprimare. De fapt, mare parte din activitatea Primăriei este centrată pe trei obiective generice pe care eu le numesc pe scurt „stradă, școală, sănătate“. Ca să vă faceți o idee mai clară, pe vremea în care guvernul nu susținea (sau susținea doar parțial) plata burselor școlare, Primăria Hunedoarei nu acorda doar minimumul legal în ceea ce privește cuantumul burselor, ci și sume cu 70 la sută mai mari decât acea valoare minimă. Am făcut asta an de an, iar rezultatele s-au văzut: de la un an la altul, numărul elevilor care au obținut note care să le dea dreptul la aceste burse a crescut semnificativ. De asemenea, în fiecare an am acordat premii în bani elevilor și sportivilor cu rezultate deosebite. Au fost mai mereu între 130 și 200 de elevi cu premii la concursuri naționale și internaționale. O altă dovadă a faptului că susținem performanța este laboratorul de robotică în valoare de 60.000 de euro, pe care l-am construit de la zero, pentru deja faimoasa echipă hunedoreană de profil, „Robot X“, deținătoarea a două titluri mondiale în această disciplină.
Cultura merge mână în mână cu educația. Ce loc ocupă, așadar, investiția în cultură, în preocupările administrației publice locale din Municipiul Hunedoara?
Cu ajutorul Consiliului Județean Hunedoara, anul acesta am reușit să finalizăm renovarea și dotarea vechii Case de cultură din Hunedoara. În urma unui proiect în valoare de peste 3 milioane de euro, avem acum una dintre cele mai frumoase săli de spectacole din țară, într-un imobil în care dorim să dezvoltăm un adevărat centru cultural. Susținem deja de câteva decenii un ansamblu folcloric, dar ne dorim să dezvoltăm aici și alte activități culturale.
Din punctul de vedere al ariilor cu vegetație, Hunedoara este deja un oraș verde
Ce face Primăria Municipiului Hunedoara pentru creșterea calității aerului, capitol la care țara noastră nu se află pe un loc fruntaș la nivelul Uniunii Europene? Există premise ca municipiul să devină un oraș verde?
Situația este radical schimbată în bine din acest punct de vedere. Hunedoara mai are metalurgie, dar emisiile poluante se încadrează în normele admise de legislație. Din punctul de vedere al ariilor cu vegetație, Hunedoara este deja un oraș verde, fiind printre puținele municipii din țară care îndeplinesc norma europeană. Conform acestor norme, într-un oraș trebuie să fie 26 mp de zonă verde pentru fiecare locuitor. În Hunedoara avem 28 de mp de zonă verde pentru fiecare locuitor. Asta nu înseamnă că nu ne dorim un aer și mai curat în oraș. Încercăm să diminuăm poluarea auto pe două căi: modernizarea transportului în comun și încurajarea modalităților alternative de transport personal. Până la finele acestui an, vom schimba întreaga flotă de autobuze de pe traseele locale și vom avea autobuze ecologice hibrid. În ceea ce privește soluțiile de transport personal alternativ avem, de asemenea, cu ce să ne mândrim: în ultimii doi ani am crescut lungimea pistelor de biciclete de la 1 km la 4 km, iar orașul poate fi traversat pe bicicletă în aproape toată lungimea sa, de la intrarea dinspre Deva până la Castelul Corvinilor. De asemenea, am reabilitat patru zone pietonale și am creat una suplimentară, chiar în centrul orașului. Anul viitor vom avea finalizată o altă arie pietonală în centrul istoric al Hunedoarei.
De la educație și școală pleacă totul, atât în plan individual, cât și în plan colectiv
În concluzie, ce loc ocupă educația, școala, în preocupările dumneavoastră, domnule primar? Cum vă raportați la ce spunea cândva Nelson Mandela, că „educația este cea mai puternică armă pe care o avem la dispoziție pentru a schimba lumea“?
Subscriu ideii avansate de marele lider al secolului trecut. Fără educație, cel mai probabil, am fi rămas cu toții în Epoca de Piatră. De la educație și școală pleacă totul, atât în plan individual, cât și în plan colectiv. Poate că în urmă cu 50 de ani nu credea nimeni că, la începutul noului mileniu, tocmai țările nordice vor avea cei mai fericiți cetățeni. Eficiența și eficacitatea sistemelor și metodelor de educație aplicate în Norvegia, Suedia, Finlanda au făcut posibilă o astfel de evoluție.
Dumneavoastră înșivă sunteți părinte. Din această perspectivă, cum ați vrea să arate școala hunedoreană? Se face suficient pentru educație?
Niciodată nu putem spune că facem suficient nici pentru educație, cum nu putem spune vreodată că am făcut suficient pentru sănătate, protecție și incluziune socială și așa mai departe. Școala trebuie să arate bine, la propriu (în ideea aceasta am și pornit, cu ajutorul unor tinere artiste din oraș, un proiect de „înveselire“ a imaginii școlilor prin picturi murale de mari dimensiuni). În momentul în care copilul vede școala, dimineața, să treacă repede de la starea de „îmbufnat somnoros“ la cea de „vesel și gata să învețe lucruri noi“. Școala trebuie să arate și mai bine pe interior, începând de la ultimul colț de hol sau sală de clasă până la ultima placă de gresie și de faianță din grupul sanitar. Mai departe, școala trebuie să fie însuflețită de oameni cu vocație, care să nu fie stresați nici de lipsurile din sala de clasă și nici de cele din propriul buzunar.
Anul viitor avem de finalizat proiecte în valoare de 80 de milioane de euro
Ați vrea să mai candidați la Primăria Municipiului Hunedoara? Ce v-ar îndemna?
Am și anunțat că doresc să candidez pentru un nou mandat, pentru că nu îmi stă în fire să las nimic început și neterminat. Anul viitor avem de finalizat proiecte în valoare de 80 de milioane de euro, iar în următorii trei ani ne-am propus să aducem la standardele actuale absolut toate grădinițele, școlile și liceele din oraș. Asta pe lângă celelalte proiecte din domenii importante cum ar fi investițiile economice, turismul, sănătatea și infrastructura. Cred că am reușit să readucem orașul pe un trend ascendent, însă abia ce am luat startul, așa că nu abandonăm în mijlocul cursei, mai ales că suntem încrezători că putem câștiga această cursă a cărei miză o reprezintă revigorarea totală, economică și socială, a municipiului Hunedoara și, implicit, a zonei.
Articol publicat în nr. 47-48 al revistei Tribuna Învățământului