Pentru foarte mulți adolescenți, romanul lui Grigore Băjenaru este un reper
Stimată doamnă directoare, au trecut peste 80 de ani de la apariția romanului Cișmigiu&Comp., al lui Grigore Băjenaru. Cât s-a păstrat din spiritul Liceului Lazăr? Cum sunt elevii, adolescenții de azi, față de cei din roman?
Sigur, vorbim de cu totul alte generații. Aș zice că sunt mai concentrați pe dezvoltarea personală, pe cunoașterea de sine, se identifică într-un fel cu totul special cu liceul, fiind mai implicați în tot felul de activități, proiecte și cluburi în care se regăsesc. Ceea ce au în comun: inteligența, libertatea de „a fi“, respectul față de școală. E mult de spus!
Pentru foarte mulți adolescenți, romanul lui Grigore Băjenaru este un reper. Și, uneori, după ce îl citesc, unii au ca opțiune de viitor, Lazărul.
Adolescenții, indiferent de timpuri, au idealuri, visuri, speranțe, așteptări, iubiri, trăiesc experiențe potrivite vârstei, au succese, uneori neîmpliniri specifice vârstei, care, pentru ei, devin eșecuri. Din acest punct de vedere, sunt, în mare parte, asemenea eroilor din roman. Îi diferențiază distanța în timp, realitățile tehnologice și globalizatoare care îi fac să fie și pragmatici, conștienți de drepturile lor, asumați – atunci când se impune –, parteneri de dialog, o „voce“ pentru cei care nu au curajul sau posibilitatea să se facă auziți.
Să fii lăzărist înseamnă, astăzi, libertate, creativitate, responsabilitate, respect…
Colegiul Lazăr reprezintă un brand al învățământului românesc și se află în topul celor mai bune licee din țară. Ce înseamnă să fii „lăzărist“? Cum definiți spiritul „lăzărist“?
Să fii lăzărist înseamnă, astăzi, libertate, creativitate, responsabilitate, respect pentru tot ceea ce ne înconjoară, caracter puternic, consecvență, empatie, rezultate frumoase, implicare, puterea de a merge înainte, indiferent cât este de greu, acceptarea diversității și unicității. Iar aici aș detalia prin: libertatea de a alege, creativitate în acțiuni, dorința de cunoaștere, de aprofundare a unor domenii noi și dintre cele mai variate. Și când spun acest lucru am în minte numărul mare al cluburilor înființate de elevii noștri, rezultatele merituoase de la concursurile școlare, naționale și internaționale, proiectele propuse și realizate de ei în parteneriat cu instituții ale statului, ONG-uri, alte unități școlare din București și din țară, campaniile și acțiunile de voluntariat pentru susținerea celor de vârsta lor și nu numai. În ultimii ani, și-au manifestat interesul chiar și prin împărtășirea experențelor de învățare cu elevi din medii defavorizate. Toate acestea și multe alte valori definesc spiritul de „lăzărist“ în această școală, pe care noi ne-o dorim o școală a încrederii, spirit care contribuie și la crearea unei comunități unice, dincolo de timp și spațiu. Pentru că „lăzăriștii“, indiferent de generație, se recunosc, se regăsesc și se susțin.
Avem profesori buni și foarte buni, care îmbină metodele tradiționale cu cele moderne
Parcurgem o perioadă a crizelor, într-o lume a pragmatismului excesiv, în care educația se confruntă cu dificultăți și provocări de tot felul… Cum reușiți să mențineți colegiul la nivelul de elită al educației?
Avem profesori buni și foarte buni, care îmbină metodele tradiționale cu cele moderne și care le oferă susținere și apreciere.
Le oferim încredere elevilor noștri să încerce, îi sprijinim în activitățile lor, îi încurajăm să-și exprime opinia și îi tratăm așa cum își doresc ei: parteneri responsabili în formarea lor ca adulți. De fapt este vorba de a-i împuternici să facă, să se implice, să găsească soluții.
În același timp, există o rigoare impusă de calitatea actului educațional, există muncă și asumare, există respect și onestitate. Și acest lucru este cunoscut de ei încă de la început/prima zi de școală. Reușim, cred eu, mai ales prin faptul că îi iubim și că ne pasă de tot ceea ce se întâmplă. Dacă un elev lipsește sau este mai trist, imediat profesorul semnalează că este nevoie de o discuție cu el și cu părinții. Avem parte, de asemenea, de un consilier școlar foarte bun. Și aici este mult de spus!
Pentru mine, excelența în educație înseamnă calitate, performanță, seriozitate, formarea și dezvoltarea de competențe și abilități de viață
Viziunea și misiunea Colegiului sunt sintetizate în formula: „Excelență în educație“. Vă rog să detaliați. Ce înseamnă, din perspectiva dvs., excelența în educație? Cum o realizați? Cum o evaluați?
Pentru mine, excelența în educație înseamnă calitate, performanță, seriozitate, formarea și dezvoltarea de competențe și abilități de viață care îi ajută pe elevi să se integreze în societate. Înseamnă muncă constantă, formarea de adevărate valori și principii corecte, care determină respect și colaborare între profesori-elevi-părinți.
Mai înseamnă, în timp, capacitatea de a schimba ceva în bine, de a fi vizionar, înseamnă să susții copilul să performeze la ceea ce îi place, fără să fie flagelat.
O școală plină de copii sâmbăta și duminica, doar pentru că ei iubesc ceea ce fac!
Numărul mare de absolvenți care se întorc și spun că le e dor de școală și că a fost cea mai frumoasă perioadă din viața lor!
Numărul mare de premii la concursuri, competiții, olimpiade școlare!
Profesori și elevi care vin cu plăcere la școală!
Chestionarele de feedback ne arată ce apreciază copiii și ce avem de îmbunătățit!
Lăzăristul de astăzi este un lider empatic
Care ar fi, în linii esențiale, profilul elevului de la Lazăr, al „lăzăristului“ de azi?
Lăzăristul de astăzi este un lider empatic. Un exemplu pentru ceilalți prin calitatea cunoașterii, atitudine, competențe, abilități, valori.
Dacă privim puțin în istoria colegiului, vom observa calitatea de lider, de luptător; diferența este dată, așa cum am precizat anterior, doar de perioadă. Dacă la 1916 adolescenții lăzăriști luptau pe front, în Primul Război Mondial, astăzi „luptă“ pentru a fi diferiți, în sensul de a produce o schimbare.
Un numitor comun al colegilor mei profesori sunt respectul și dragostea pentru această profesie
În formula calității, performanței și succesului, profesorul are un rol fundamental. Cum sunt profesorii de la Lazăr?
Cred că un numitor comun al colegilor mei profesori sunt respectul și dragostea pentru această profesie. Apoi le urmează dedicarea, calitatea pregătirii lor, seriozitatea și constanța în muncă, relația apropiată cu elevii lor. Nu în ultimul rând, comunicarea dintre noi e foarte importantă, susținerea reciprocă și încurajarea, împărtășirea experiențelor, aprecierea muncii și a rezultatelor fiecăruia.
Exigența și rigoarea în activitățile didactice reprezintă formula necesară pentru rezultate foarte bune, pentru dezvoltare continuă
Cât contează în formula calității și eficienței studiilor exigența și rigoarea didactice? Cum le asigurați?
Ca în orice domeniu care se respectă, exigența și rigoarea în activitățile didactice reprezintă formula necesară pentru rezultate foarte bune, pentru dezvoltare continuă.
Încerc să fiu atentă la nevoile elevilor și, atât cât legea îmi permite, să am alături de mine un corp profesoral de excepție. Când spun corp profesoral de excepție mă refer la cadre didactice dedicate, empatice, implicate în proiecte, care se perfecționează permanent și care reprezintă un model pentru elevi.
Elevii sunt încurajați să ofere feedback calității actului didactic, feedback care reprezintă viziunea lor și pe care noi îl analizăm pentru a îmbina așteptările lor cu exigența și rigoarea actului didactic.
Pentru că elevii de astăzi știu foarte bine ce își doresc, iar noi știm cum să facem să îi ajutăm să-și îndeplinească idealurile.
Eu cer fermitate și exigență, dar le îmbin cu înțelegerea, spiritul de dreptate, echitate și corectitudine în aprecierea rezultatelor muncii!
Care sunt valorile și principiile după care vă conduceți actul managerial?
Respect, dragoste, modestie, recunoștință, perseverență, curaj, toleranță, tradiție, libertate… Dar cred că pe primul loc este iubirea! Iubesc această școală în mod deosebit. Dacă mi-ar cere cineva să fiu director în altă școală, nu aș putea să accept. Principiile mele derivă toate din această iubire! Conduc democratic, promovând competența și răspunderea. De asemenea, sunt adepta principiului deontologic! Viața unui profesor la Lazăr nu este ușoară! Se muncește mult, foarte mult! Eu cer fermitate și exigență, dar le îmbin cu înțelegerea, spiritul de dreptate, echitate și corectitudine în aprecierea rezultatelor muncii! Îmi plac cooperarea și împărtășirea experienței profesionale. Și cred că, ceea ce este puțin întâlnit în școli, sunt adepta unui stil creativ și inovator în educație.
Pentru mine a preda este foarte important!
Ce ne puteți spune despre activitatea dvs. didactică, în calitate de profesor de limba și literatura română?
Sunt un profesor care își iubește meseria! Nu regret nicio secundă că am ales această carieră! Deși sunt director, am avut și am elevi olimpici naționali, elevi cu rezultate bune și foarte bune, și nu mă dau în lături de la muncă niciodată. Îmi place să descopăr „strălucirea“ unui copil și să-i dau încredere să performeze!
Dacă nu aș putea preda, nu aș vrea să fiu director, mi-ar fi foarte greu. De fapt, cred că mi-ar fi imposibil! Îmi iau energia de la copii! În clasă uit de toate problemele! Pentru mine a preda este foarte important! Din relația cu elevii mei îmi dau seama și ce mai trebuie făcut în actul managerial!
În mare parte, structura studiilor lăzăriste nu diferă față de alte colegii din București sau din țară
Colegiul Național Gheorghe Lazăr cuprinde, în continuarea tradiției sale, atât ciclul gimnazial, cât și ciclul liceal. Vă rog să ne vorbiți, sintetic, despre structura studiilor lăzăriste.
În mare parte, structura studiilor lăzăriste nu diferă față de alte colegii din București sau din țară. Avem clase de gimnaziu și clase de liceu, iar, de doi ani, experimentăm pentru ciclul superior al liceului două programe-pilot care sunt apreciate de elevi și părinți. Unul dintre ele a fost preluat și de alte școli din București și din țară, „MODELUL LAZĂR“.
Anul acesta vom pilota schimbări la toate clasele de liceu. Așadar, în Lazăr, există câte o clasă de gimnaziu și câte nouă clase de liceu. La liceu avem 3 clase de matematică-informatică, 3 clase de științele naturii, 2 clase de științe sociale și o clasă de filologie.
Suntem riguroși în selectare, prin subiectele realizate
Cum se intră la gimnaziu? Este dificil accesul în clasa a V-a?
Pentru admiterea în clasa a V-a avem o procedură care respectă formula de evaluare pentru examenele naționale. Această procedură este afișată pe site-ul școlii, iar părinții găsesc acolo toate informațiile de care au nevoie.
Examenul de admitere este unul transparent, iar, dacă este dificil sau nu, nu mă pot exprima, ci vreau să subliniez faptul că suntem riguroși în selectare, prin subiectele realizate. Ținem foarte mult la rigoare, deoarece ne dorim să păstrăm rezultatele academice și, în același timp, dorim să investim în elevii care vor să lucreze cu noi, inclusiv la liceu.
Este un examen dificil pentru cine nu învață. De ce spun asta? Pentru că, în clasele mici, din păcate, toți sunt considerați a fi foarte buni, însă ei termină clasa a IV-a fără a fi cu adevărat pregătiți pentru a intra în clasa a V-a. Este nevoie de muncă, multă consecvență, dorința de a face ceva mai mult pentru tine! Și, da, rigurozitate științifică!
Clasele de gimnaziu sunt foarte solicitante!
Cum asigurați calitatea studiilor gimnaziale?
La nivelul gimnazial, profilul este intensiv-engleză. Profesorii care predau la clasele V-VIII au experiență profesională, sunt empatici privind nevoile și problemele specifice nivelului de vârstă. S-au format de-a lungul timpului. Clasele de gimnaziu sunt foarte solicitante! Elevul este responsabilizat încă din clasa a V-a, iar acest lucru înseamnă că el știe care îi sunt îndatoririle, drepturile, ce trebuie să învețe și cum trebuie să învețe. Și foarte important este faptul că învață la toate materiile. Când pleacă de la Lazăr, copiii aceștia sunt pregătiți!
Elevii noștri nu sunt pasionați doar de tehnologie
Elevii de azi sunt pasionați mai mult de tehnologie decât de lectură… Cum sunt elevii dvs.? Sunt preocupați de lectură și de studiu, își fac o prioritate din acestea? Cum procedați pentru a-i atrage în universul lecturii?
Elevii noștri nu sunt pasionați doar de tehnologie. Aceasta este o prezență în viața lor, dovadă fiind participarea unora dintre ei la competiții de specialitate. În același timp, le este încurajată preocuparea pentru lectură, aceasta este o constantă în viața lor și aici meritul este, în egală măsură, al familiilor și al școlii. Elevii noștri au liste de lectură la diferite discipline, ca limba și literatura română, limba engleză sau istorie, participă la întâlniri cu autori de carte pentru copii sau la lansări organizate de edituri cunoscute din România, au posibilitatea de a participa la clubul de lectură al școlii. Important este să îi susținem constant în această direcție, pentru ca, la un moment dat, și singuri să culeagă roadele acestei forme importante de cunoaștere.
Rezultatele școlare de la finalul fiecărui an sau de la Evaluările Naționale probează performanța elevilor noștri
Cum încurajați și susțineți performanța la clasele V-VIII?
Într-adevăr, rezultatele școlare de la finalul fiecărui an sau de la Evaluările Naționale probează performanța elevilor noștri. Este știut faptul că, de câțiva ani, pe baza acestor criterii, Colegiul Național Gheorghe Lazăr este printre primele nu doar la nivelul Bucureștiului, ci și la nivel național.
În spatele acestor rezultate stau foarte multă muncă tenace, uneori sacrificii, pe care mulți copii nu sunt dispuși să le facă. Mai stă implicarea colegilor mei, disponibili inclusiv pentru munca peste program. Și, nu în ultimul rând, stă susținerea părinților și foarte buna colaborare a școlii cu aceștia.
Un aspect foarte important îl constituie consilierea lor, avem un consilier școlar foarte bun, cum am mai spus, activitățile propuse în orele de dirigenție pentru dezvoltarea inteligenței emoționale.
Performanța claselor de gimnaziu este încurajată prin activități formale și nonformale
Ce manifestări, competiții și evenimente pentru stimularea performanței desfășurați la gimnaziu?
Performanța claselor de gimnaziu este încurajată prin activități formale și nonformale, prin participarea la concursuri și olimpiade școlare, dar și prin proiecte extrașcolare. Printre cele din urmă se numără întâlniri cu diferite personalități care să-i inspire.
Elevii de gimnaziu din Colegiul Național Gheorghe Lazăr sunt pregătiți pentru performanță în clasă
Sunt suficiente orele de la clasă pentru asigurarea succesului elevilor la Evaluarea Națională? Sunt necesare meditațiile?
Elevii de gimnaziu din Colegiul Național Gheorghe Lazăr sunt pregătiți pentru performanță în clasă prin rezolvarea unor exerciții complexe, care de multe ori depășesc nivelul cerințelor de la Evaluarea Națională. Astfel, meditațiile sunt o opțiune a părinților care vor să fie siguri de succesul copiilor lor.
Discuția despre meditații nu este una simplă, deoarece aici ține de opțiunea părinților, nu a copiilor, dar pot să vă asigur că profesorii colegiului își fac meseria foarte bine.
Majoritatea absolvenților de gimnaziu vor să continue nivelul liceal tot în Lazăr
Ce rezultate aveți la Evaluarea Națională? Câți dintre absolvenți merg, în continuare, la Colegiul Lazăr? Dar ceilalți?
Din experiența anilor trecuți, majoritatea absolvenților de gimnaziu vor să continue nivelul liceal tot în Lazăr. Pentru mulți dintre ei, acest lucru devine realitate. De obicei, cam 16 elevi, absolvenți de clasa a VIII-a, continuă liceul.
Trebuie menționat că sunt elevi care, din motive personale, se orientează și către alte licee. Acest lucru nu este neapărat rău, deoarece nevoile individuale se schimbă pe parcurs.
Însă oriunde se află un elev care a terminat Lazărul, el se face remarcat prin cunoștințe, valori și atitudine.
Anul acesta avem 44 de medii de 10 la clasa a IX-a, Lazărul fiind colegiul cu cel mai mare număr de astfel de note
Să trecem la liceu. Cum decurge admiterea la studiile liceale? Cu ce medii se intră la Colegiul Lazăr?
Admiterea la liceu se realizează conform metodologiei impuse de Ministerul Educației, iar mediile de intrare în general sunt peste 9,60. În anul acesta au fost așa: la matematică-informatică, 9,90, la științele naturii, 9,85, la științe sociale, 9,72, și la filologie, 9,65. Anul acesta avem 44 de medii de 10 la clasa a IX-a, Lazărul fiind colegiul cu cel mai mare număr de astfel de note.
Așadar, activitatea noastră, a profesorilor, reprezintă o provocare, deoarece și noi trebuie să fim de nota 10. Asta înseamnă o pregătire permanentă, o actualizare a metodelor de predare care să corespundă nevoilor elevilor.
Vom rămâne la admiterea computerizată
Ce schimbări aduce noua lege în materie de admitere la liceu? Cum se va desfășura admiterea la Colegiul de lângă Cișmigiu?
Noua lege dă posibilitatea liceelor să organizeze examen, dacă doresc. În condițiile prevăzute de lege, noi nu ne dorim acest examen. Au fost atâtea discuții pe tema aceasta, atâtea acuzații, deși, mulți dintre noi am intrat cu examen la liceu, încât nu ne interesează această modalitate de selecție! Vom rămâne la admiterea computerizată.
Profilul real, specializarea matematică-informatică, este pe primul loc
Ce profiluri cuprind studiile liceale? Ce opțiuni de studiu au elevii la Colegiul Lazăr? Care dintre profiluri se află în topul preferințelor acestora?
Profilurile care se studiază în colegiul nostru sunt specifice filierei teoretice: real și uman, cu specializările matematică-informatică, științele naturii, științe sociale și filologie.
În ceea ce privește preferințele, acestea diferă în funcție de criteriile de referință. Dacă ne uităm la media de admitere în clasa a IX-a, profilul real, specializarea matematică-informatică, este pe primul loc, urmat de științe ale naturii și de cele două specializări umaniste.
Selectarea profesorilor nu ține de școli, ceea ce nu e bine…
La nivel general, ne confruntăm cu un declin al calității în educație. Elevii sunt tot mai puțin atrași de studiu, prestația didactică lasă de dorit în multe cazuri… Cum stau lucrurile la Colegiul Gheorghe Lazăr?
Elevii sunt tot mai puțin atrași de studiu pentru că nu au un sens, iar acest sens se construiește de la vârste fragede. Ca părinți, suntem tentați să îi obișnuim cu o zonă de comoditate, care nu este constructivă. Ca profesori, trebuie să fim flexibili, creativi, să cunoaștem psihologia adolescenților, să fim mentori, formatori, modele… e greu. În fiecare an primim un număr de profesori suplinitori pe care trebuie să îi formăm. Când i-am format, pleacă, nu putem să îi păstrăm. Selectarea profesorilor nu ține de școli, ceea ce nu e bine și se știe acest aspect de mulți ani. De asemenea, este o lipsă acută de profesori de matematică, fizică, chimie… Este complicat!
În fiecare an avem rezultate frumoase la olimpiadele naționale și internaționale
Ce rezultate obțin elevii de la Lazăr la olimpiadele naționale și internaționale? Care sunt cele mai importante performanțe obținute până în prezent?
În fiecare an avem rezultate frumoase la olimpiadele naționale și internaționale. Ceea ce este particular aici este faptul că elevii noștri performează de plăcere, în sensul că nu se pregătesc în mod deosebit pentru aceste rezultate și învață la toate materiile.
Pentru mine toate sunt importante, dar vă dau câteva exemple din cele 172 de premii care au existat în anul școlar 2022-2023:
- Olimpiada de geografie, etapa europeană – medalie de argint;
- Olimpiada de Limbi Clasice – Limba latină – premiul III, medalie de aur, medalie de argint;
- Olimpiada „Cultură și spiritualitate“ – premiu special;
- Olimpiada Națională de Fizică – medalie de bronz;
- Concursul de chimie „Lazăr Edeleanu“ – premiul I;
- Concursul de Matematică Aplicată „A. Haimovici“ – premiul III, medalie de aur;
- Olimpiada de Informatică – medalie de bronz;
- Concursul Național de Robotică BRD First Tech Challenge Think Award – locul 1.
Calitatea și performanța sunt asigurate prin muncă, valori și profesionalism
Ce ne puteți spune despre cultura calității și a performanței la nivelul colegiului? Care sunt elementele constitutive ale acesteia? Cum o asigurați?
Există o preocupare permanentă pentru a-i obișnui pe elevi să meargă spre cunoaștere. Calitatea și performanța sunt asigurate prin muncă, valori și profesionalism. Respectul, comunicarea, corectitudinea, toate contribuie la această cultură.
Dacă elevul își dorește să facă performanță într-un domeniu, noi, profesorii, îl sprijinim
Cum îi provocați pe liceeni în dezvoltarea spiritului competitiv către obținerea performanței? Ce concursuri și manifestări se desfășoară în cadrul liceului?
Cred că spiritul competitiv, astăzi, înseamnă să fii mai bun față de cum erai cu o lună în urmă sau un an, competiția cu alții, așa cum era în perioada anterioară, nu cred că mai este valabilă. Dacă elevul își dorește să facă performanță într-un domeniu, noi, profesorii, îl sprijinim, îl încurajăm și îi punem la dipoziție resursele de care are nevoie.
Ajutându-l pe elev să devină cea mai bună variantă a lui este cea mai grea competiție.
Manifestări? Dacă în această categorie intră activitățile extracurriculare care se desfășoară în școală, atunci este foarte mult de vorbit. Avem multe cluburi care au apărut ca urmare a solicitării elevilor. Au interese comune, pasiuni, valori și se întâlnesc la aceste „manifestări“ pentru a fi împreună, a evolua, a împărtăși.
REVISTA LZR
Revista LZR a fost reinventată în 2009, datorită ambiției unor tineri autodidacți, pasionați de jurnalism și tehnologie. Reușim să vă ținem la curent cu tot ceea ce este nou în materie de noutăți școlare, evenimente, probleme care ne privesc pe noi, adolescenții, direct și, de ce nu, gânduri. LZR s-a transformat de-a lungul timpului dintr-o revistă a Lazărului într-o revistă accesibilă tuturor liceenilor. Organizată în 5 departamente, revista este una dintre activitățile liceului în care poți da glas pasiunii tale, fie că este vorba de scris, fotografie, design sau organizare. Reușim prin LZR să spargem tipare și să schimbăm etichete.
DEPARTAMENTUL ARTISTIC
Printre amintirile cele mai frumoase ale unui lăzărist se numără spectacolele cu sala plină la care toată lumea uită de ora care urmează și în schimb cântă și dansează. Acele spectacole sunt organizate de departamentul artistic, fiind una dintre cele mai cunoscute și dinamice activități ale liceului. Acesta este clubul deschis tuturor celor cu înclinații artistice, de orice fel.
TRUPA DE TEATRU AS
Trupa de teatru AS a fost înființată în aprilie 2006 de către Andrei Gheorghe, fiind o trupă formată exclusiv din liceeni, elevi ai Colegiului Național Gheorghe Lazăr din București. În prezent, trupa este formată din 20 de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani. Activitatea trupei se desfășoară sub forma unor ateliere, având ca scop dezvoltarea personală a tinerilor prin intermediul educației teatrale. Noi credem că viitorul e legat de educarea tinerei generații. Educația teatrală vine în sprijinul educației formale și are un impact esențial în formarea personalității unui elev de liceu, prin dezvoltarea unor abilități de comunicare.
CLUBUL „ISTORICEȘTE“
Întâlniri, ateliere de lucru, cercetare istorică, studierea izvoarelor istorice din arhive, scrierea de articole. Cu alte cuvinte, învățăm împreună să identificăm fapte istorice, valori ale trecutului, stimulând dezvoltatea patriotismului.
TED ED LAZĂR
Ted Ed Lazăr constă într-un curs de public speaking, ținut de liceeni pentru liceeni, după manualul oferit de TED. Cu alte cuvinte, învățăm împreună cum să identificăm idei geniale, cum să construim și să susținem discursuri pe baza lor. De asemenea, în procesul acesta, legăm prietenii, prindem skill-uri de comunicare, de primit și oferit feedback constructiv.
LAZĂR MUN
Desigur, nu putem vorbi despre Colegiul Național Gheorghe Lazăr fără a aduce în discuție numeroasele sale proiecte extracurriculare, printre care se numără și LazărMUN, un eveniment foarte drag nouă, care în anul 2023 se află deja la a 4-a sa ediție.
Ce este un MUN, vă puteți întreba… MUN-urile sunt conferințe menite să simuleze adunările din cadrul Națiunilor Unite. Astfel, rolul acestor evenimente este de a le oferi liceenilor pasionați de relații internaționale, drept și politică oportunitatea de a dezbate teme de actualitate într-un cadru formal cât mai fidel conferințelor internaționale.
Dar mai mult decât atât, sunt evenimente prin care elevii deprind abilități esențiale precum vorbitul în public sau construirea și susținerea unei argumentări. Fără a mai intra în prea multe detalii, suntem mândri să anunțăm că Lazăr MUN va avea loc în luna septembrie a anului școlar viitor și este deschis pentru toți liceenii dornici să ni se alăture!
CLUBUL DE LECTURĂ
La clubul de lectură am pus bazele unei comunități de cititori pasionați, care se ascultă unii pe alții, împărtășesc bucurii, tristeți și idei despre cărțile pe care le citesc. Ne împrietenim cu toții – boboci și elevi de-a XII-a, umaniști și realiști –, fiecare opinie este încurajată și binevenită. Pentru noi, clubul înseamnă mai mult decât lectura – e un fel de „biblioterapie“ de grup, care nu numai o dată ne-a ajutat să navigăm cu capul la suprafață prin apele tulburi ale pandemiei.
LAZĂR JUSTICE CLUB
Lazăr Justice Club este un club creat de adolescenți, pentru adolescenți, care urmărește crearea unei baze de cunoștințe în drept și filosofie, dezvoltarea gândirii critice a liceenilor de pretutindeni, prin intermediul unor cursuri susținute de profesori de la universități de prestigiu din Europa și România. Din toamna anului 2021, Lazăr Justice Club se desfășoară în format hibrid în cadrul Colegiului Național Gheorghe Lazăr. Urmăriți-ne pe @lazarjustice pentru detalii despre activitățile noastre.
LAZĂR DEBATE CLUB
Ce e mai frumos decât să îți asculți colegii venind cu argumente pro și contra în legătură cu cel mai controversat subiect al lunii? Scopul clubului e de a te învăța să iei parte la o dezbatere academică, să îți dezvolți o gândire critică și să poți argumenta orice fel de subiect. Elevii din club participă periodic la competiții și în aproape fiecare an au câte un coleg selectat în lotul național. Înscrie-te și tu pentru a putea lua parte la meciuri, concursuri și pregătiri săptămânale alături de unii dintre cei mai buni traineri din România.
LAZĂR MOOT
Lazăr Moot este un eveniment care va aduce împreună elevii și studenții din București, pasionați de dezbateri și științe juridice. Un „moot“ este o simulare de proces la tribunal, organizat sub formă de competiție. Participanții primesc detaliile unei spețe fictive, dezvoltată de organizatorii Lazăr Moot împreună cu profesioniști din domeniul juridic. Apoi se întâlnesc la Colegiul Național Gheorghe Lazăr pentru a dezbate speța în cauză în fața unor judecători – studenți la drept. La finalul celor două zile de competiție va avea loc o ceremonie în cadrul căreia participanții cu cele mai bune prestații vor fi premiați.
PSIHOTOTEM
PsihoTotem este o revistă de psihologie ce activează în cadrul Colegiului Național Gheorghe Lazăr. Subiectele abordate sunt variate, de la articole despre psihologie până la psihiatrie și neuroștiințe. Ne propunem să aducem aceste domenii mai aproape de tineri, iar prin evenimentele organizate de noi dorim să dezvoltăm abilitățile de dezbatere și expunere a ideilor.
MEDxLAZĂR
MedxLazăr este clubul dedicat pasionaților de medicină, menit să familiarize lăzăriștii cu deprinderi necesare viitoarei cariere, dar și cu materia de admitere. Periodic au loc întâlniri speciale în cadrul clubului, cu invitați care ne transmit din cunoștințele și din experiența lor – cadre medicale și studenți ai facultății Carol Davila. În plus, colegii de la SSMB ne oferă workshop-uri precum Basic Life Support, Cancel Breast Cancer și educație sexuală.
ANON TEENS
Un club nou în Colegiul Național Gheorghe Lazăr, coordonat de elevi, pentru elevi. ANON TEENS este un grup de sprijin pentru problemele adolescenței cu care ne confruntăm cu toții. Într-un spațiu safe și închis discutăm săptămânal pe o temă diferită, având ca scop sensibilizarea colectivului asupra anumitor aspecte ale acestei perioade, dar și discutarea acestora în școli, unde este cea mai mare nevoie. Prin toate temele și activitățile abordate, participanții au șansa să se cunoască pe ei înșiși, să asculte povești de viață dintr-o perspectivă total diferită de a lor și, de ce nu, să găsească persoane cu interese comune.
CLUBUL DUBLA 21
Clubul Dubla 21 este clubul de cinematografie al Colegiului Național Gheorghe Lazăr, recent organizat de un grup de eleve pasionate de lumea peliculelor. Educația prin filme nu este în vizorul adolescenților, iar acest club a fost creat cu scopul de a le oferi colegilor noștri o platformă unde pot să își împărtășească interpretările, ideile și emoțiile. Activitatea fiind bazată pe recenzii, atât redactorul, cât și cititorul au ocazia să-și lărgească orizonturile cu abordările unice ale membrilor și cu diversitatea filmelor.
NOETIC LAZĂR
Noetic este un club de psihologie ce se adresează tuturor persoanelor care își doresc să descopere mai multe despre comportamentul uman și, totodată, să se descopere pe sine. Clubul organizează conferințe cu o multitudine de persoane specializate în domeniul psihologiei și creează teme de discuție între participanți pentru ca aceștia să facă schimb de idei și perspective.
LAZĂR CODING CLUBS
Lazăr Coding Clubs este un proiect fondat de lăzăriști care își propune să învețe elevii programare altfel față de modurile obișnuite. Aici elevii au oportunitatea de a învăța interactiv lucruri inedite precum programare pe obiecte, web development, app building, limbaje de programare diferite față de cele din programa școlară și multe altele.
În curând, porțile Lazăr Coding Clubs se deschid pentru elevii pasionați și dedicați care vor să învețe să programeze dincolo de barierele școlare.
LAZĂR DIPLOMACY
Lazăr Diplomacy este un club înființat de un grup de lăzăriști, dedicat diplomației, care caută să aducă în prim-plan acest domeniu nou în cadrul programelor extrașcolare și să-l facă mai accesibil pentru elevii de liceu din toată țara. Activitatea clubului se desfășoară prin cursuri, în format online sau fizic, în care invitații speciali discută alături de participanți pe teme predefinite, răspunzându-le la curiozități și întrebări, ceea ce face ședințele interactive și interesante.
Până la acest moment, clubul a susținut 5 cursuri împreună cu experți în domeniul diplomației. Primul webinar a fost pe tema „Introducere în diplomație“ și a fost susținut de doamna Antonia Colibășanu, analist geopolitic și lector de relații internaționale la Școala Națională de Studii Politice și Administrație Publică. Următorul curs, cu tema „Cum să reprezinți o țară periferică?“, a fost susținut de domnul Claudiu Crăciun, lector universitar în cadrul SNSPA și expert pentru Comitetul Economic și Social European. Alte teme ale clubului au fost „Stabilirea relațiilor diplomatice“, „United Nations“ și „Relația dintre război și diplomație“, prezentate de domnii Mihai Cercel, Vlad Drăguș și Iulian Chifu.
De altfel, Lazăr Diplomacy folosește o pagină de Instagram, atât pentru a promova viitoarele cursuri și evenimente, cât și pentru a furniza materiale scrise care rezumă activitatea ședințelor, venind în ajutorul celor care nu pot fi prezenți, dar care sunt interesați.
CLUBUL DE ROBOTICĂ FTC TITANS
cu activități și rezultate deosebite. Aș enumera doar câteva din premiile obținute în ultimii ani:
Faza internațională:
- Competiția Internațională de Robotică „First Tech Challenge“ – IOWA International 2021 – DESIGN AWARD, locul 2.
Faza națională:
- Competiția Națională de Robotică „First Tech Challenge România“ (calendarul concursurilornNaționale școlare 2023, fără finanțare MEN, poz. 131) – THINK AWARD, locul 1;
- Competiția Națională De Robotică „First Tech Challenge“ (calendarul concursurilor naționale fără finanțare MEN, poziția 104) 2022 – Nație prin Educație Award, locul 1;
- Competiția Națională De Robotică „First Tech Challenge“ (calendarul concursurilor naționale fără finanțare MEN, poziția 104) 2021 – INSPIRE Award, locul 3;
- Competiția Națională De Robotică „First Tech Challenge“ (calendarul concursurilor naționale fără finanțare MEN, poziția 104) 2019 – DESIGN AWARD, locul 3.
Faza regională:
- Competiția Națională de Robotică „First Tech Challenge România“ (calendarul concursurilor naționale școlare 2023, fără finanțare MEN, poz. 131) – MOTIVATE AWARD, locul 1;
- Am inițiat proiectul LZRRoboticsFest, axat pe dezvoltarea competențelor STEM (Science Technology Engineering Mathematics), adresat elevilor interesați de robotică, dar și de IT, în general. La edițiile din 2018, 2019, 2020, 2023 au participat profesori și elevi din București, Brașov, Breaza, Câmpulung Muscel, Craiova, Ploiești, Pitești, Slobozia, Tulcea;
- Împreună cu Marathon EPR Group și Școala Gimnazială nr. 194, am inițiat un proiect de educație (Marathonul reciclării la școală) adresat elevilor claselor a III-a. Proiectul are ca scop educarea noilor generații, în vederea conștientizării impactului pe care acțiunile noastre îl au asupra mediului. De la reducerea consumului și evitarea generării de deșeuri de ambalaj și până la refolosire, reciclare și colectare separate, toate sunt elemente importante și definitorii pentru ca viitorul planetei noastre să nu fie sacrificat. Activitățile educative au un preponderent caracter aplicativ și utilizează și un robot construit de membrii echipei TITANS. În proiect sunt implicate și ONG-urile Micile bucurii și ECOTECA. În cadrul acestui proiect (2021-2023), am încheiat parteneriate cu școli din București, dar și din afara Capitalei.
Proiectele europene reprezintă pentru copii o șansă să descopere alte culturi, să își dezvolte competențele de limbi străine
Cum se derulează programul Erasmus+? Ce posibilități și ce beneficii le oferă mobilitățile Erasmus elevilor?
Școala noastră a avut și are participări în prgramul Erasmus+. Voi enumera câteva dintre ele, din ultimii ani:
- PROIECT EUROPEAN ERASMUS+ ARII – ALTÉRITÉ, RÉSILIENCE, IMPLICATION ET INCLUSION, 2022-2024. Parteneri: Spania, Slovenia, Italia, Franța. Promovează incluziunea și creează instrumente pentru dezvoltarea emoțională a copiilor;
- PROIECT EUROPEAN EnSoEd – Erasmus+, INNOVATIVE TEACHER TRAINING IN SOCIAL ENTREPRENEURSHIP, 2018-2021. Parteneri: Italia, Grecia, Spania, Olanda, Cipru, România. Promovează educația și predarea antreprenoriatului social în școli;
- PROIECT EUROPEAN ERASMUS+, AIDEES, promovarea incluziunii școlare și sociale a persoanelor cu dizabilități, 2020-2022. Parteneri: Franța, Spania, România, Slovenia, Italia.
Proiectele europene reprezintă pentru copii o șansă să descopere alte culturi, să își dezvolte competențele de limbi străine, să descopere familia și modul de viață din alte țări. De asemenea, dobândesc sau își cizelează alte competențe. Cert este că toată lumea are de învățat, atât elevii, cât și profesorii. Sunt multe beneficii, însă știți ce este cel mai interesant? Surprinderea partenerilor când ajung în România și când descoperă Lazărul, copiii și profesorii! Nu știu ce se așteaptă ei să descopere, însă rămân uluiți de tot ceea ce se întâmplă la noi.
Rezultatele sunt din toate categoriile
Ce rezultate obțin elevii lăzăriști la examenul de Bacalaureat?
Rezultatele sunt din toate categoriile: slabe, bune, foarte bune. Toată lumea se întreabă cum se face că ne vin copii cu note atât de mari și unii, foarte puțini, dar există, au rezultate slabe? Ei bine, odată intrați în Lazăr, unii nu mai învață. Pur și simplu nu mai vor să învețe. Alții, intră cu note mari, dar nu sunt de notele acelea. Pe de altă parte, o cauză a insuccesului școlar o reprezintă anxietatea, depresia, incapacitatea de a relaționa cu alții, problemele de acasă. În cazurile acestea, performanță înseamnă promovarea examenului. Noi ne bucurăm și de faptul că reușesc să se mobilizeze să vină la examen, ceea ce este o mare realizare. În plus, unii vin prin transfer, vin cu medii mari, acele medii nu reflectă realitatea și, de aici, rezultatele slabe. Astfel, anul acesta, cea mai mare medie a fost 10 și cea mai mică 6,05. Dar avem și rezultate extraordinare: 3 medii de 10, 74 de elevi cu o notă de 10, 37 de elevi cu 2 note de 10. Sunt 235 de elevi cu medii între 9 și 9,99, 47 cu medii între 8 și 8,99, 10 cu medii între 7 și 7,99 și unul cu media 6,05.
Opțiunile sunt variate
Ce opțiuni pentru studii universitare au? Către ce facultăți și universități se îndreaptă?
Elevii noștri aleg să meargă la Facultatea de Medicină, Politehnică, ASE, Drept, Psihologie, Științe politice, UNATC. După cum vedeți, opțiunile sunt variate.
Câți optează pentru universități din străinătate? Ce domenii îi atrag?
Cam 60 optează pentru studiile în străinătate. Sunt atrași de medicină, inginerie, inginerie medicală, informatică.
O bună comunicare între școală și familie reprezintă esența realizării unui climat propice educației
Școala de azi se confruntă cu o serie de fenomene negative: degradarea atmosferei, agresivitate, bullying, violență, droguri etc. Elevii, și de gimnaziu, și de liceu, sunt vulnerabili în fața acestora. În ce măsură vă confruntați cu astfel de fenomene? Ce întreprindeți pentru a-i proteja pe elevi și profesori, pentru a asigura un cadru și un climat propice educației?
Societatea, în general, se confruntă cu fenomene negative, iar școala, din nefericire, nu rămâne în afara lor.
O bună comunicare între școală și familie reprezintă esența realizării unui climat propice educației.
Noi acționăm pe mai multe direcții: diriginte, consilier școlar, cunoașterea regulamentelor școlare. Este foarte important ca părinții să înțeleagă ideea că suntem aici nu ca să pedepsim, ci pentru a corecta, consilia și orienta copilul către adevăratele valori. De asemenea, există reguli care nu pot fi negociate, cum ar fi motivarea absențelor, conform legii.
Se fac multe activități de prevenire, consiliere, unele în colaborare cu Poliția locală, altele în colaborare cu părinții, altele în colaborare cu ONG-uri.
Cert este că intervenim prompt.
În timpul orelor, este o atmosferă de liniște, repect și climatul este specific actului învățării
Declinul educației se asociază cu declinul disciplinei, respectului față de profesori, al climatului educațional, acestea numărându-se chiar printre cauzele situației. Cum stau lucrurile în Colegiul Lazăr în materie de disciplină, respect, atmosferă?
Nu doresc să idealizez Lazărul, dar pot să spun că, în general, profesorii discută, iar implicarea copiilor în activități extrașcolare diverse crește respectul pentru sine și pentru ceilalți. De exemplu, una dintre cele mai frumoase activități este proiectul „9 Mai – Ziua Europei“. Este ziua în care toată școala, profesori, elevi și părinți, colaborează pentru un spectacol ce depășește imaginația oricui. Este un pretext pentru a-și manifesta creativitatea, spiritul de competiție, comunicarea și relaționarea.
În timpul orelor, este o atmosferă de liniște, repect și climatul este specific actului învățării. Noi nu ne confruntăm cu situații în care profesorul să nu poată să își țină ora. Dar noi suntem o situație fericită, pentru că avem copii buni și foarte buni.
Educația reprezintă valoarea esențială în Colegiul Lazăr
Ce loc ocupă educația pentru valori morale și sociale în Colegiul Lazăr, la gimnaziu și liceu?
Educația reprezintă valoarea esențială în Colegiul Lazăr. Fără educație nu poți să ai nimic din ce am spus mai sus: libertate, implicare, responsabilitate, atitudine pozitivă pentru tine și ceilalți etc. Nu spun că este ușor, dar lucrăm la acest aspect în fiecare zi, pentru că educația nu înseamnă doar informații. Educația înseamnă TOT!
Oferim oportunități de învățare tuturor elevilor
Cum asigurați echitatea și egalitatea de șanse în Colegiul Gheorghe Lazăr?
Echitatea și Egalitatea de șanse înseamnă a trata oamenii în mod corect și fără prejudecăți, iar noi facem asta prin diversitatea activităților și proiectelor pe care le propunem elevilor. Avem un număr mare de cluburi inițiate de profesori sau de elevi. Așadar, oferim șanse egale de dezvoltare și formare indiferent de pasiunile și abilitățile pe care elevii le au.
De asemenea, oferim oportunități de învățare tuturor în spiritul unității în diversitate, al multiculturalismului, încurajând libertatea de exprimare.
Dincolo de proiecte și activități extrașcolare, avem un număr important de discipline opționale, unele dintre ele stimulând respectul față de semeni, promovând echitatea și egalitatea ca valori morale.
Noi îmbinăm tradiția cu modernitatea
În statutul de elev la Lazăr, întorcându-ne la istorie și tradiție, intrau uniforma și matricola de „lăzărist“, care reprezentau o mândrie, un element de identitate și de branding personal… Cum stau lucrurile astăzi?
Noi îmbinăm tradiția cu modernitatea, deoarece la gimnaziu elevii poartă tricoul de culoarea bleu specifică Lazărului, iar la liceu avem în regulament un cod de conduită prin care încercăm să oferim libertatea de alegere respectând instituția. Este important să-i ajutăm pe elevi să înțeleagă cât de important este să te exprimi inclusiv prin ceea ce porți fără să exagerezi. Din punctul nostru de vedere, o uniformă ar fi fost un semn de mândrie și de apartenență. Din păcate, fără susținerea părinților, nu se poate decide purtarea unei uniforme. Ideal ar fi fost ca ea să fie impusă prin lege.
Respectul copiilor față de școală se vede chiar și în acest aspect: este curat, îngrijit, pereții nu sunt scriși
Cum se prezintă Colegiul Lazăr la începutul anului școlar 2023-2024? Cum întâmpinați, ca instituție, noul debut?
Din păcate, lucrările de igienizare au demarat foarte târziu. Școala noastră arată mereu bine. Respectul copiilor față de școală se vede chiar și în acest aspect: este curat, îngrijit, pereții nu sunt scriși. Școala poate începe oricând.
În acest an școlar, am propus pilotare pentru toate clasele de liceu
Ce proiecte aveți pe agenda de director al Colegiului Național Gheorghe Lazăr?
În acest an școlar am propus pilotare pentru toate clasele de liceu. Vrem să facem sportul altfel și structura modulară ne permite să inovăm. Vom avea un modul fitness, un modul aerobic, sportul văzut altfel. Și nu numai la sport. Va fi un an greu, provocator. Îmi doresc să realizăm o platformă cu lecții filmate, cu teste ca suport în pregătirea elevilor. Dar vom vedea dacă voi mai avea forța necesară. Cert este că statul nu mă motivează deloc, mă motivează doar iubirea pentru meserie. Financiar vorbind, primesc mai puțin decât colegii mei, profesorii. Dacă nu aș fi avut dragostea pentru această școală și pentru ceea ce fac, aș fi renunțat de mult timp. Sunt hotărâtă să îmi duc mandatul până la capăt și asta înseamnă că mai am doi ani.
Articol publicat în revista Tribuna Învățământului nr. 44-45