Prof. univ. dr. Sorin CRISTEA
Din perspectiva dimensiunii psihologice, cele trei forme speciale de organizare a instruirii sunt determinate de caracteristicile generale, tipologice şi individuale ale personalităţii elevilor.
Instruirea frontală, „pe clase şi lecţii“, este realizabilă în raport de caracteristicile generale, ale personalităţii elevilor: spiritul de observaţie, capacitatea de dobândire a deprinderilor prin exerciţiu; operativitatea gândirii, inteligenţa generală, resursele limbajului contextual, afectivitatea pozitivă bazată pe cultivarea sentimentului reuşitei şcolare, motivaţia pentru activitate; atitudinea pozitivă faţă de activităţile în care este implicat etc. Profesorul se raportează prioritar la aceste caracteristici generale, de ordin cognitiv, dar şi noncognitiv, valorificându‑le pedagogic în perspectiva asigurării succesului şcolar (minim – mediu – maxim) la nivel global.
Instruirea pe (micro)grupe este realizabilă în raport de caracteristicile tipologice ale personalităţii elevilor care îşi desfăşoară activitatea formal (în cadrul programului şcolar al clasei) sau/şi nonformal (în afara programului şcolar). (Micro)grupele pot fi construite în funcţie de trei criterii: relaţiile socioafective dintre elevi; gradul de reuşită şcolară; calităţile de „lider informal“. Sunt calităţi tipologice valorificabile diferit în cadrul formal al clasei de elevi – prin organizarea de microgrupe neomogene din perspectiva gradului de reuşită şcolară –, respectiv în cadrul nonformal care permite organizarea de microgrupe omogene, subordonate unor obiective specifice (vezi pregătirea pentru olimpiadele şcolare sau pentru recuperarea întârzierilor şcolare etc.).
Instruirea individuală este realizabilă în raport de caracteristicile individuale, ale personalităţii elevilor, identificabile în plan didactic. La acest nivel, în context formal, se impune tratarea individuală a elevilor aflaţi în situaţii extreme (rezultate şcolare foarte bune – foarte slabe; ritm de învăţare foarte rapid – foarte slab) şi a celor evaluaţi care urmează să fie notaţi până la sfârşitul activităţii.
Prof. univ. dr. Sorin CRISTEA