HUG with Maths – when there is a will, there is a way

HUG with Maths – when there is a will, there is a wayÎn contextul socio-cultural actual, în care întreaga societate resimte tot mai acut nevoia de modernizare și eficientizare a procesului educațional, instituțiile de învățământ trebuie să coopereze în beneficiul direct al elevilor și, implicit, al comunității. Este nevoie de o mai mare deschidere și acceptare a noilor tendințe în educație, de o conștientizare a faptului că diferențele de natură națională, rasială, religioasă sau simplele diferențe de convingeri trebuie să ne apropie, nu să ne separe; astfel, o mai bună colaborare între comunități școlare din lumea întreagă, prin interacțiune directă între profesori și elevi, nu poate fi decât una benefică.

Școala Gimnazială Iancului este una din instituțiile de învățământ care se ghidează pe această filosofie, participând la numeroase proiecte prin intermediul programului Erasmus+, dintre care, cel mai recent, „Having Unprejudiced Generations with Maths“ („HUG with Maths“) își propune să schimbe percepția generală conform căreia matematica este o știință imposibilă, accesibilă unui segment limitat de oameni cu abilități intelectuale re­­marcabile, izolându-i pe ceilalți într-o zonă de disconfort, de frustrare și acceptare a acestei prejudecăți. Programul propune o nouă abordare în învățarea matematicii, în care profesorii și elevii participanți vor coopera și vor face învățarea mai plăcută. Inițiatorii proiectului își propun să implice activ elevii de 13-15 ani în crearea unei noi viziuni asupra predării și învățării matematicii, folosind o metodologie centrată pe interesele directe ale elevilor și integrând noțiuni de matematică în activități din viața de zi cu zi: muzică, dans, cooking, istorie, joc etc… Elevii vor descoperi astfel utilitatea practică a matematicii și vor folosi abilitățile și înclinațiile lor naturale ca punct de pornire în învățare.

Proiectul este, dincolo de tema implicită, și un prilej de colaborare între profesorii și elevii Școlii Gimnaziale Iancului și colegi din alte țări: Belgia, Turcia, Macedonia, Italia și Spania, contribuind la diversificarea, împrospătarea și reinventarea metodelor de predare și învățare, dar și la dobândirea unor abilități suplimentare de comunicare în limba engleză sau competențe digitale.

În cadrul acestui proiect, Școala Gimnazială Iancului a participat la 5 mobilități, în care au fost implicați 12 profesori și 21 de elevi, fiecare dintre ele fiind un prilej de descoperire a diferite abordări ale actului educativ; deși participanții la proiect aparțin unor țări atât de diferite din punct de vedere cultural, social, religios, politic, sunt animați de un singur scop: credința că educația este soluția pentru o lume mai bună, în care fiecare individ să fie apreciat și încurajat să se exprime liber.

Elevi cu rezultate remarcabile la învățătură, însoțiți de profesorii lor și de doamna director a Școlii Gimnaziale Iancului, Nicoleta Rădulescu, inițiatoarea și coordonatoarea proiectului, au avut ocazia să călătorească în Belgia, Macedonia, Italia, Spania și Turcia și să viziteze școlile implicate în proiect, să participe la activități diverse, alături de întreaga comunitate școlară din aceste instituții: activități de predare-învățare, activități axate pe specificul țării respective (învățare de dansuri tradiționale, realizare de decorațiuni, învățare de cântece, participare la evenimente din viața comunității), vizite la obiective turistice din țările vizitate, job shadowing, schimburi de experiențe culturale etc…

Elevii și profesorii au împărtășit în comunitățile din care fac parte experiențele dobândite, aducând cu ei o perspectivă educativă îmbogățită, devenind mai creativi, mai cooperanți, mai toleranți și mai implicați în procesul educativ.

Proiectul prezentat este doar unul dintre multele și diversele proiecte în care este implicată Școala Iancului: colaborări cu alte instituții de învățământ din țară și străinătate, parteneriate cu diferite entități culturale (universități, edituri, ambasade etc…), con­cursuri școlare, asociații și fundații a căror activitate este axată pe protecția mediului, pe integrarea persoanelor cu dizabilități, pe protecția copilului și a familiei. Ele sunt dovada că schimbarea este posibilă; este nevoie doar de deschidere și voință.

Nicoleta Rădulescu – director, Școala Gimnazială Iancului
Laura Dobrescu – profesor, Școala Gimnazială Iancului

Articol publicat în revista Tribuna Învățământului nr. 44-45