Creativitatea în procesul educațional

Creativitatea în procesul educațional

În lumea modernă, în care industrii întregi se nasc și mor în fiecare deceniu, nu există nicio îndoială că însușirea de a fi creativ este un atu din ce în ce mai important. Creativitatea este, așadar, o componentă critică pentru tipul de gândire divergentă necesară inovației. Extinderea capacității lor creative îi poate face pe elevi mai abili în formarea de idei originale, precum și în exercitarea abilităților de gândire critică. Creativitatea este, de asemenea, o abilitate de viață, care îi poate ajuta pe elevi să deblocheze noi căi în exprimarea lor personală.

Un mediu de învățare creativ este unul care încurajează elevii să învețe prin încercări și erori, să-și folosească imaginația și să gândească critic pentru a re­zolva probleme. Prin valorificarea unor astfel de abilități învățate, cum ar fi stabilirea de obiective, împărtășirea cunoștințelor și construirea de relații, un mediu de învățare creativ poate ajuta elevii să-și exerseze și să-și dezvolte propriile teorii, idei și să le pună în mișcare.

Ajutarea elevilor să-și dezvolte capacitățile creative poate avea atât beneficii directe, cât și indirecte. Într-un mediu de învățare creativ, în loc să se simtă penalizați sau jenați pentru riscuri, elevii se pot simți confortabil încercând lucruri noi și chiar comițând erori. Pe măsură ce elevii sunt încurajați să urmărească soluții creative la o problemă, aceștia pot învăța persistența în procesul de încercare continuă a unei noi abordări pentru a rezolva problema respectivă.

Controlând mediul de clasă în care elevii petrec ore întregi în fiecare zi, profesorii au oportunități ample de a cultiva creativitatea învățăceilor. În practică, aceasta înseamnă de obicei două lucruri: de a servi drept model pentru copii și de a găsi modalități de a le stimula procesele de gândire creativă. Deși creativitatea se poate dezvolta mult și în afara clasei, profesorii joacă un rol indispensabil în menținerea și încurajarea dezvoltării sale continue.

Cum pot profesorii să promoveze creativitatea în rândul elevilor și să realizeze un mediu creativ în clasă?

Cu siguranță, nu există o singură rețetă pentru dezvoltarea creativității la elevi, dar sunt câteva lucruri simple pe care le puteți face pentru a vă face sala de clasă puțin mai creativă. Multe dintre cele mai eficiente modalități de a încuraja creativitatea într-un mediu de clasă sunt simple ajustări ale practicilor deja existente. Alte modalități pot fi noi, cum ar fi identificarea altor oportunități spre a-i ajuta pe elevi să-și exercite creativitatea. Iată câteva moduri diferite de a ajuta la construirea unei săli de clasă creative:

Teme deschise

Permiteți elevilor să-și exercite in­stinctele creative prin înlocuirea sarcinilor care au un singur răspuns corect cu cele care oferă mai multe moduri de a descoperi o soluție.

Căutați alternative la învățarea prin memorare

Deprioritizați sarcinile axate pe memorare și înlocuiți-le cu sarcini care le permit elevilor să conteste presupune­rile. Încercați să reformulați temele pentru a promova creativitatea adăugând expresii precum „să presupunem“ sau „imaginați-vă“.

Exersați răbdarea

Nu vă grăbiți să demonstrați dumneavostră soluții creative pentru elevi. Dați-le timp să-și dea seama singuri de rezolvări ale unor probleme într-un mod cât mai creativ.

Lucrați în grupuri

Două minți sunt, cel mai adesea, mai bune decât una. Grupurile tind să găsească soluții mai creative, precum și să promoveze un sentiment de colabo­rare. Acest lucru poate oferi un mediu cu mize reduse pentru a-i face pe elevi mai confortabili în exersarea creativității și, de asemenea, să conștientizeze punctele forte individuale ale fiecărui membru al grupului și modul în care aceste puncte forte pot fi valorificate pentru a rezolva o problemă într-un mod unic.

Dați feedback

Oferirea de feedback creativ este una dintre modalitățile mai simple de a stimula gândirea creativă, ceea ce o poate face ușor de trecut cu vederea. Elevii cu soluții extrem de creative s-ar putea să nu-și dea seama de valoarea creativității lor decât dacă un profesor articulează de ce soluțiile lor sunt atât de eficiente. ­Feedback-ul colegilor poate fi, de asemenea, util, și îi poate ajuta pe elevi să recunoască valoarea creativității lor. Cadrele didactice pot stabili liniile directoare pentru modul în care elevii pot oferi ­feedback constructiv în moduri care vor fi bine primite și utile pentru colegii lor.

Exersați propria creativitate

Profesorii sunt modelele cele mai bune atunci când posedă calitățile pe care aspiră să le insufle altora. Uneori, construirea propriei creativități este la fel de simplă ca schimbarea rutinelor zilnice, asumarea unor mici riscuri sau construirea propriilor ritualuri creative.

Profitați de curiozitate

Elevii au nenumărate curiozități despre lumea pe care sunt dornici să o exploreze. Valorificați motivația lor in­­trinsecă de a învăța, oferindu-le oportunități de a-și alege propriile subiecte în timp ce învață și împărtășesc aceste cu­­noștințe cu clasa.

Învățați când creativitatea este cea mai potrivită

Când predați la învățământul primar este posibil ca elevii să nu înțeleagă contextul în care creativitatea este cea mai valoroasă sau adecvată. De exemplu, în timpul etapelor de planificare a unui proiect de grup în timpul unui test standardizat. Ajutați elevii să se adapteze la diferite stiluri de învățare și metode de comunicare/partajare a cunoștințelor.

Experimentați cu activități noi

În cadrul activităților care implică gândirea creativă, putem să le cerem elevilor să facă exerciții de scriere liberă, permițându-le să-și exploreze creativitatea și abilitățile analitice. O alternativă bună, bazată pe vizual, este reprezentată de desenele animate conceptuale.

Așadar, creativitatea este o abilitate esențială de viață, iar profesorii își pot ajuta elevii să o dezvolte în sala de clasă și să ducă acele lecții de-a lungul vieții și carierei lor. Știința creativității în domeniul didactic se definește prin complexitate, la nivelul strategiilor și metodelor de stimulare a potențialului creativ al elevilor, și prin caracterul ei deschis, inovator și dinamic, care-i permite să se adapteze în cadrul diversității sălii de clasă și să răspundă necesităților și provocărilor mediului școlar, aflându-se astfel într-un continuu proces de evoluție.

Prof. Florentina Ciornei – Școala nr. 1 Tunari, Ilfov

Articol publicat în nr. 41-42-43 al revistei Tribuna Învățământului