„Și în unitățile de învățământ preșcolar se obține performanță, dovadă numeroasele diplome și trofee obținute de grădinița noastră“

Interviu cu prof. înv. preprimar Ani Loren Gențiana COSMAN


Stimată doamnă director, prin acest interviu realizăm o premieră la rubrica Școala performanței –  avem ca interlocutor un director de grădiniță, prezentând în acest format o instituție din învățământul preprimar. Grădinița nr. 138 este una dintre cele mai bine văzute din Capitală. De unde acest renume?
Grădinița pe care o conduc este apreciată, în primul rând, pentru un proces instructiv-educativ de calitate și, în al doilea rând, pentru condițiile foarte bune pe care le oferă în scopul dezvoltării optime a preșcolarilor.
Care este oferta educațională pe care o propuneți?
Grădinița nr. 138 are o bogată ofertă educațională în care sunt incluse cursuri de limbă engleză, dans și muzică, cu profesori de specialitate. De asemenea, copiii dobândesc cunoștințe variate în cadrul activităților cuprinse în curriculumul național.
Este nevoie de psihologi la o vârstă atât de fragedă? Are grădinița un astfel de specialist?
Da, grădinița colaborează cu un psiholog, care împreună cu cadrele didactice contribuie într-o bună măsură la ameliorarea unor comportamente necorespunzătoare ale preșcolarilor.
Pentru dumneavoastră, pentru corpul profesoral
de la Grădinița nr. 138, relația educatorilor cu părinții este importantă în actul educațional?
Evident că implicarea familiei în activitatea grădiniței este fundamentală. Părinții participă activ la diverse acțiuni inițiate de conducerea instituției, la activități de consiliere organizate la nivelul fiecărei grupe și ne oferă sprijin ori de câte ori este nevoie.
Vorbiţi-ne despre corpul profesoral de la Grădinița nr. 138, doamnele educatoare care călăuzesc primii pași ai celor mici, în procesul educațional.
În primul rând, majoritatea cadrelor didactice sunt mame. Fiecare dintre acestea selectează cele mai moderne strategii didactice atractive, stimulative pentru atragerea copiilor și pentru asigurarea unui climat afectiv de care micuții au atâta nevoie. Din punctul meu de vedere, este foarte important ca grădinița să reprezinte pentru cei mici un loc în care să-și dorească să stea cât mai mult. Zilnic văd părinți care sunt nevoiți să mai zăbovească preț de câteva minute, pentru că cei mici nu vor parcă să se dezlipească de  colegi sau să renunțe la jocurile în care sunt antrenați.
Cadrele didactice din Grădinița nr. 138 se remarcă prin profesionalism, printr-o bună pregătire de specialitate, prin preocuparea permanentă pentru îmbunătățirea cunoștințelor și asimilarea elementelor de noutate. Fiecare copil este îndrumat și încurajat cu multă atenție și răbdare pentru a-și dezvolta propria personalitate.
Despre dotări ce ne puteți spune? Fără acestea nu se poate vorbi despre un proces educațional de calitate.
Grădinița își desfășoară activitatea în două clădiri în care se regăsesc săli de clasă spațioase și luminoase, dormitoare, săli de mese, o sală de festivități, o bibliotecă, cabinet medical, cabinet de logopedie și locuri de joacă în aer liber. Baza materială este diversificată: mobilier modern, viu colorat, specific vârstei preșcolare, echipamente electronice de nouă generație, material didactic variat.
Fondurile necesare pentru realizarea infrastructurii și a dotărilor necesare au fost asigurate de Consiliul Local al Sectorului 2.
Stimată doamnă director, se poate vorbi despre performanță în cazul unei instituții de învățământ preprimar?
Bineînțeles că și în unitățile de învățământ preșcolar se obține performanță! Obiectivele stabilite de fiecare cadru didactic în parte, strategiile alese, abordarea modernă a procesului de învățământ, tratarea diferențiată a preșcolarilor conduc la obținerea unor rezultate remarcabile în ceea ce privește dezvoltarea gândirii și a aptitudinilor. Dovadă sunt numeroasele diplome și trofee obținute la concursuri sau festivaluri.
În fiecare an, o generație de copilași părăsește  grădinița pentru a păși în clasa I. Pentru dvs., personal, cum e despărțirea?
Despărțirea de fiecare generație este întotdeauna un moment cu o încărcătură emoțională specială. În fiecare copil care a frecventat cursurile grădiniței noastre am sădit sămânța cunoașterii și am pus o parte din sufletul nostru.
Sunt situații în care noi, cei care le-am călăuzit primii pași în viață, îi revedem pe cei care „au fost odată mici“, după mai mulți ani, când sunt deja adolescenți sau oameni maturi. Atunci, în acele momente, gândul că am pus o „cărămidă“ la temelia formării lor ca oameni ne creează un sentiment deosebit de împlinire sufletească.
 
Interviu realizat
de Marcela GHEORGHIU