„România are nevoie de strategii şi de schimbare, dar nu de modificări făcute doar pentru a crea impresia că faci ceva“

 Interviu cu prof. Ion Ișfan, inspectorul școlar general al ISJ Gorj


Stimate domnule inspector general, inspectoratele școlare județene și-au prezentat rapoartele de analiză privind starea învățământului din fiecare județ. Ce a evidențiat, la finele anului trecut, raportul inspectoratului școlar din județean Gorj? Pe ce direcții și-a concentrat activitatea Inspectoratul Școlar Județean Gorj?
Raportul Inspectoratului Școlar Județean Gorj a  evidențiat trei direcții fundamentale pe care ne-am concentrat activitatea în anul  școlar anterior: dezvoltarea învățământului profesional de stat și dual, pregătirea  elevilor  pentru obținerea unor performanțe deosebite la concursuri și olimpiade școlare (dezvoltarea centrelor de excelență) și  asigurarea unor condiții optime desfășurării procesului intructiv-educativ, în  toate unitățile de învățământ  preuniversitar din județul Gorj. De aceea, considerăm că premiile și distincțiile obținute în acest an de elevii gorjeni la competițiile școlare, la etapele naționale și internaționale, confirmă îndeplinirea acestor obiective prioritare. Joi, 20 decembrie 2018, au fost  premiați de către Ministerul Educației Naționale următorii elevi: Cosma Iulia Miruna (Colegiul Național Spiru Haret, Tg. Jiu – profesori: Cosma Cristina, Popescu C. Georgeta), pentru premiul al II-lea obținut la Olimpiada Internațională de Lectură, Toloargă Ioana (Colegiul Național Spiru Haret, Tg. Jiu – profesori: Trifan Olivia, Mărgulescu Theodora), pentru premiul al III-lea obținut la Olimpiada Internațională de Lectură și Popescu Ioan (Colegiul Național Tudor Vladimirescu Tg. Jiu – profesor Nodea Eugen), pentru medalia de argint obținută la Olimpiada Balcanică de Informatică). Îi felicităm şi le dorim ca anul şcolar 2018-2019 să le aducă împlinirile şi bucuriile pentru care se pregătesc deja.
Cum se prezintă unităţile de învățământ gorjene în acest an școlar? Mai există la nivel județean, în momentul de față, unități de învățământ fără autorizații de funcționare, școli cu probleme? Dacă da, în ce zone?  
La nivel județean, toate unitățile de învățământ cu personalitate juridică  au autorizație de funcționare. Există foarte puține corpuri de clădiri din mediul rural, în zone izolate, defavorizate,  unde au fost făcute toate demersurile pentru eliberarea acestor documente, dar nu sunt îndeplinite condițiile necesare. De exemplu, în situațiile  în care clădirea nu are intrări separate pentru școlari și pentru preșcolari, nu se poate obține avizul respectiv. Inspectoratul școlar, în colaborare cu autoritățile locale și județene, monitorizează cu atenție situația și caută soluții pentru a fi asigurate condițiile necesare pentru obținerea autorităților de funcționare pentru toate clădirile în care se desfășoară procesul instructiv-educativ specific învățământului preuniversitar din județul Gorj.
Tot anul trecut s-a lansat proiectul „România Educată“, proiect despre eficiența căruia părerile sunt împărțite, inițiative de genul acesta mai existând în istoria reformei educației românești postdecembriste. Totuși, care este opinia dvs.? Avem nevoie de un astfel de proiect?
Proiectul „România Educată“ reprezintă o inițiativă așteptată, dar, așa cum am constatat, destul de contestată, pentru că orice plan atât de important și cu implicare majoră în viitor trebuie să se bazeze pe consultarea tuturor factorilor implicați. Dezbaterea publică și implicarea activă sunt elementele foarte importante  pentru orice schimbare pozitivă. De asemenea, proiectele care vizează educația ar trebui să aibă continuitatea,  fără de care orice inițiativă este sortită eșecului. România are nevoie de strategii şi de schimbare, dar nu de modificări făcute doar pentru a crea impresia că faci ceva, ci de inovaţii care să pornească de la bază (învăţământant preşcolar-şcolar) şi care să ajungă la învăţământul superior.
Domnule inspector general, prezentați-ne sintetic dimensiunea şcolii gorjene. Cât de mare este discrepanța dintre urban și rural în școala gorjeană?
Din punct de vedere statistic, dimensiunea şcolii gorjene este medie, dar valoarea ei adevărată este dată de oameni şi este incomensurabilă. În mediul rural predau 1.648 de profesori, iar în mediul urban numărul lor este de 2.327, deci  putem vorbi despre o diferenţă numerică, dar nu despre o discrepanţă valorică. Profesorii care predau în mediul rural sunt toţi calificaţi,  înscrişi pentru obţinerea gradelor didactice şi implicaţi în programe de formare şi de perfecţionare profesională. Aş putea remarca activităţile desfăşurate de  Liceul Tehnologic Baia de Fier şi de Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi din Peştişani, unităţi de învăţământ care au iniţiat şi au desfăşurat proiecte, programe şi parteneriate europene eficiente: Abeilles menacees… planete en danger; VENI, VIDI… BICI!; Attitude de vie et sante; Europe durable; 112: can  I help you?; Erasmus+ Profesioniști europeni.
Cu ce probleme, cu ce greutăți vă confruntați acum, la începutul lui 2019?
Problemele cu care ne confruntăm nu sunt majore, dar implică atenţie, răbdare, spirit de echipă şi excelente abilităţi de gestionare a conflictelor şi de comunicare. Anul acesta a însemnat o provocare în primul rând pentru compartimentul Contabilitate al inspectoratelor şcolare, pentru că noi am gestionat fluxul contabil pentru fiecare unitate de învăţământ preuniversitar. Acum, când anul 2018 s-a încheiat, putem spune că am rezolvat toate sincopele apărute şi că plăţile salariale s-au făcut conform prevederilor legale, în termenele stabilite.
Care au fost, domnule inspector general, cele mai mari realizări ale Inspectoratului Școlar Județean Gorj, în 2018?  Pe scurt, cu ce se mândrește învățământul gorjean, în momentul de față? 
Cea mai mare realizare a anului 2018 este  înfiinţarea a  şapte clase de învăţământ profesional dual, susţinute de Complexul Energetic Oltenia, în centrele miniere importante ale judeţului: Rovinari, Turceni, Mătăsari, Bâlteni, Motru.
Am desfăşurat o caravană de informare a părinţilor şi a elevilor,  ne-am deplasat  prin judeţ, am explicat oferta educaţională de acest tip şi avantajele ei incontestabile, iar rezultatul a fost îmbucurător. Evident că anul 2018 ne-a adus şi alte satisfacţii şi împliniri: am fost gazdele Olimpiadei Naţionale de Informatică şi ale altor competiţii naţionale, reuşind să promovăm valorile culturale şi ştiinţifice ale zonei noastre.
Ne aflăm deja în 2019. Cum priviți spre următoarele 12 luni? Ce urați școlii gorjene, colegilor dumneavoastră din întreg județul acum, la început de an?
Anul 2019 este, ca pentru orice om ajuns la maturitate, încă o şansă oferită nouă de a ne bucura de tot ceea ce are viaţă mai minunat, de a valorifica ceea ce am primit, de a dărui  şi celorlaţi, de a ne demonstra că putem fi mereu mai buni, mai eficienţi, construind baze pe care ţara  care a împlinit 100 de ani să se înalţe mai solid, mai sănătos, în spiritul românesc creştin. Le doresc tuturor colegilor un an plin de împliniri, cu sănătate și cu liniște sufletească, în credință și bucurie!
Interviu realizat de Oana PANAIT