La orice vârstă, meseria se învață, nu se fură

La orice vârstă, meseria se învață, nu se furăA spune că meseria se fură, nu se învață este o vorbă iresponsabilă și ofensatoare. Îi ofensează pe cei care au învățat, pe cei care
învață, la școală și, unii, mai departe, toată viața, din carte și din practică. Este vorbă iresponsabilă pentru că le dă credit unor neatestați în executarea unor activități, cu ignorarea consecințelor. Aici se înscriu in­clusiv autodidacții.

Meseria se învață înțelegându-i teoria funcționării și cunoscându-i aplicarea practică.

Meseriaș nu înseamnă doar tinichigiu și instalator (cam la atât se reduce lamentația pe marginea unei crize, altfel, reale). Meseriaș este, fiecare la treaba lui, și profesorul, și sudorul, și actorul, și judecătorul, și… lista e lungă.

Pentru orice meserie există școală, adică educație și formare. Ocazii de învățat se găsesc la orice vârstă, toată viața.

Suntem în Anul European al Competențelor

La vârsta liceului, „Meserii și meseriași“ este un exemplu de proiect adresat elevilor, inclus în Calendarul Anului European al Competențelor și organizat sub egida Erasmus Days (9-14 octombrie 2023) de Radio România Cultural, Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), Colegiul Tehnic de Arhitectură și Lucrări Publice Ioan N. Socolescu din Sectorul 1, București, cu sprijinul revistei Tribuna învățământului, Casei Europa, editurilor Trei, Niculescu, blogului eucultural.eu. În esența lui, este un concurs de afișe digitale, coordonat de prof. Marilena Cane, artist plastic, însă e mult mai complex și mai educativ, adică folositor pentru dezvoltare personală. Evenimentul culminant al proiectului a și inclus un atelier de dezvoltare și consiliere în carieră, oferit gratuit de Mirela Nicolae, formator, consilier de dezvoltare personală, ambasador Erasmus+ România și realizator la Radio România Cultural. Provocați să se gândească cine le fură timpul de care se tot plâng că le lipsește, să observe ceva pozitiv la colegul sau colega de-alături, să se-nchipuie a fi cine știe ce vietate, adolescenții s-au prins în joc și s-a văzut că, uneori, chiar au nevoie de ceva școală altfel; nu de altceva în loc de școală!

Afișele digitale despre meserii și me­seriași cu care au concurat elevii au fost, de fapt, creații complexe, care au inclus transfigurarea cu mijloacele sugestiei artistice a „unei meserii tradiționale sau moderne pe care fiecare copil înscris a descoperit-o în familia sau în comunitatea din care provine“, precum și exprimarea într-un text a unei idei pornite de la meseria prezentată. Laureații sunt: locul I – Mihai Rusu, locul II – Miriam Hațeganu, locul III – Andreea Dicu, votul online al publicului – Antonia Maria Sas, mențiuni – Andel Avakiants, Chikh al Sagha Iman, Răducu Ionuț Nicolae ­Eduard, Ra­­reș Andrei Ionescu. Felicitați, lăudați de prof. Monica Cazacu, director al Colegiului Tehnic de Arhitectură și Lucrări Publice Ioan N. Socolescu, cu toții au convenit că un asemenea context de creație și de învățare constituie un exercițiu pentru ceea ce vor face mai târziu în viață.

Centru de integrare profesională model european

În aceeași arie a deschiderilor în orizont european a disponibilităților educative și formative de la noi se înscrie și re­nașterea Colegiului Tehnic Miron Nicolescu din Sectorul 4, București. Campusul liceului se prezintă revitalizat printr-un proiect pus în operă de Agenția pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov (ADRBI), prin Programul Operațional Re­gional 2014-2020. Din acest punct de ve­dere, a devenit exemplar, fiind înscris ca side event în Săptămâna Europeană a Regiunilor și Orașelor (#­EURegionsWeek), cel mai mare forum de dezbatere asupra politicii de coeziune a Uniunii Europene. Prezentarea pe viu, în aria urbană în expansiune din zona Metalurgiei, sub ge­­nericul „Promovarea proiectului de succes REGIO – Îmbunătățirea infrastructurii educaționale. Colegiul Tehnic Miron Nicolescu Sector 4 București“, a oferit imaginea unei școli pe care ne-am format reflexul de a o căuta „pe afară“, cu jind, chit că în geopolitica de azi, referirea la „afară“ nu-și mai are rostul.

Și acest proiect este ilustrativ pentru implicarea în Anul European al Competențelor Profesionale 2023. După cum subliniază Agenția pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov, alocarea semnificativă de fonduri europene pentru îmbunătățirea infrastructurii educaționale a regiunii s-a concretizat în cazul de față prin crearea bazei „unui centru de integrare profesională unde tinerii învață deprinderi tehnice, practice și devin mai pregătiți pentru integrarea în piața de muncă la nivel regional“.

Cu clădiri parte existente și refăcute, parte construite de la zero, campusul se remarcă prin armonia și funcționalitatea componentelor. Sala multifuncțională, cu 400 de locuri, e clădire nouă. Alături, clădirea școlii e dinaintea reconstrucției, constituie partea „veche“, făcută acum de nerecunoscut și pe dinafară, și în interior, cu dulăpioare individuale pe holuri pentru elevi, cu laboratoare și cabinete, între care, cel de informatică, dotat cu calculatoare și completat cu laptopuri oferite de Primăria Sectorului 4. La bibliotecă, e în curs de aranjare o donație de cărți abia primite. O altă clădire nouă este căminul de fete. Căminul băieților era dinainte, acum fiind reconfigurat. Căminele au 75 de camere cu câte 4 și 6 locuri, precum și spații pentru studiu. Sala de mese, unde intră, pe rând, trei se­­rii de elevi, devine seara loc de reuniune pentru toți elevii. Terasa unuia din cămine este loc de reuniune în aer liber pentru socializare, în serile de vară, cu amenajare preventivă pentru securitate și cu acces al elevilor numai și numai în prezența unor adulți din personalul școlii. Sala de sport, clădire existentă din forma veche a școlii, cu disponibilități limitate din construcție, are acum una din laturile exterioare ingenios revalorificată în partea ei superioară ca tribună, cu scaune, pentru terenul de sport alăturat. Accesul în campus se face pe bază de cartelă.

Actualmente, în campusul revitalizat își desfășoară activitatea Liceul Teologic Adventist Ștefan Demetrescu, unitate a învățământului de stat, cu 30 de ani de tradiție, deschisă tuturor tinerilor de ­vârstă școlară. În ideea continuității în educație și formare, din anul școlar viitor vor fi deschise clase de ciclu primar (în­cepând cu clasa pregătitoare), de gimnaziu (de la a V-a), iar perspectiva imediată este să funcționeze și învățământ postliceal cu profil sanitar. Deja sunt solicitări inclusiv din Botoșani, Constanța, Teleorman. Se adaugă, la liceu, pregătirea în specializarea științele naturii, la profilul real. Tot din anul școlar 2024-2025, se va face pregătire prin învățământ dual, în parteneriat cu firma Concelex, pentru calificare în meseria de electrician constructor. Cumva, partenerul agent econo­mic a venit în școală și nu mai pleacă, din moment ce directorul liceului, profesorul Laurențiu-Cătălin Prună, subliniază că firma a participat și la lucrările de re­­novare a campusului. Dintre toate ciclurile, cel primar se dovedește cel mai solicitat, chiar dacă (sau tocmai pentru că) se deschide abia peste un an: „Veneau părinții la gard de astă-toamnă și ne-ntre­bau deschideți odată sau nu deschideți?!“, zice directorul, semn al impactului școlii în comunitate, un obiectiv al proiectului susținut cu elocvent succes.

Educație financiară în formarea continuă a profesorilor

Ca să le facă elevilor educație financiară, profesorii au nevoie să treacă ei înșiși printr-un proces de educație financiară, parte din formarea lor continuă, soldat cu certificare și cu credite transferabile – este una din concluziile ediției pilot a programului LifeLab de educație financiară interdisciplinară, realizat de BCR în două unități de învățământ, Colegiul Național Dinicu Golescu din Câmpulung Muscel și Școala Gimnazială Nr. 1 din Poiana Mărului.

Nevoia unei educații financiare întreținute pe tot parcursul vieții este confirmată și de rezultatele Raportului de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate“, elaborat de Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV) al Academiei Române. După cum îl caracterizează autorii lui, „raportul prezintă situația educației financiare în Ro­mânia, analizează modele naționale și internaționale de predare a educației fi­nanciare și propune recomandări de po­­litică publică, pentru a crește competențele financiare ale românilor“. Pe baza unor date de Eurobarometru, raportul semnalează că „30% dintre români sunt analfabeți financiar și doar 13% au informații și competențe financiare la un nivel ridicat“. Programul educațional LifeLab a dus pe parcursul anului școlar 2022-2023 la creșterea nivelului de cu­­noștințe financiare a 1.200 de elevi. Ra­­portul de cercetare al ICCV arată că „elevii din programul pilot au înregistrat o creștere a cunoștințelor de 19% (elevii din ciclul gimnazial) și 15% (elevii de li­­ceu). Elevii participanți au apreciat integrarea elementelor de educație financiară în cadrul altor materii și au considerat mai atractiv acest mod de predare. 93% dintre elevi își doresc să învețe despre educație financiară într-un mod practic, în școală. Proiectul pilot a avut un impact pozitiv și asupra celor 50 de profesori implicați. Au dobândit mai multă încredere în capacitatea lor de a preda educație financiară – aceștia au participat la 15 cursuri de pregătire și au dezvoltat peste 100 de materiale educaționale pentru materiile lor. Ce îi motivează pe profesori să predea educație financiară: recompense de tip credite sau diplome; atelierele susținute de experți care îi ajută să-și dezvolte abilitățile; impactul acestei discipline în viitorul elevilor“.

S-a desprins ideea, confirmată de se­cretarul de stat Sorin Ion, din Ministerul Educației, a educației financiare prin furnizarea de cunoștințe prin programele diverselor discipline din planurile-cadru, nu printr-o disciplină de învățământ nou introdusă. Programul pilot a evidențiat interes și consistență în a contribui în acest fel la educația financiară la discipline precum limba și literatura română, matematică, religie, limba franceză etc. A doua ediție a programului LifeLab a fost lansată. Va fi derulată de BCR, în parteneriat cu Asociația Școlilor Particulare, în zece 10 școli.

Nicoleta Deliu-Pașol, director de co­municare&CSR la BCR: „Inteligența fi­nanciară se învață. Cu toții avem nevoie de educație financiară, de la mic la mare și de aceea misiunea noastră, la BCR și Școala de Bani, este de a ajuta România să aibă o relație mai bună cu banii. Dacă contribuim din start la educația financiară a copiilor, informația va fi asimilată mai ușor și mai interactiv, iar ei vor fi pre­gătiți pentru viața de adult“.

Claudia Petrescu, cercetător senior la ICCV: „Scopul raportului de politică pu­­blică este acela de a propune soluții pentru o mai bună formare a competențelor financiare în rândul elevilor, prin introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul școlar, în toate ciclurile de învățământ. Avem nevoie de o abordare centrată pe formarea de competențe, instruirea cadrelor didactice, creșterea conștientizării importanței educației fi­nanciare, precum și continuarea activităților practice de educație financiară sau antreprenorială. Prin LifeLab reușim să creștem nivelul cunoștințelor de educație financiară ale elevilor din școlile participante, sporim interesul lor pentru educație financiară și le oferim încredere cadrelor didactice în capacitatea de a integra noțiuni de educație financiară în lecțiile predate“. Laura Mina-Raiu, Asociația Școlilor Particulare: „Prin LifeLab spriji­nim elevii să devină adulți împliniți, inteligenți financiar și îi învățăm cum să-și atingă obiectivele, nu doar să le viseze. Pe profesori îi sprijinim să integreze educația financiară în școli, pentru a aduce cele mai bune și eficiente metode la clasă“.

Școală nonformală de preparare a cafelelor

O pregătire ca un hobby pentru unii poate fi pentru alții reconversie profesională, parte dintr-o formare pe tot parcursul vieții. Așa este cursul de formare ca barista, numit Young Culinary Talents, organizat gratuit de compania Nestlé Ro­mânia. Este învățământ nonformal serios de tot, la sediul companiei fiind amenajat un adevărat laborator de preparare a cafelelor. După cum precizează organizatorii, „cursul este parte a inițiativei glo­bale Young Culinary Talents (YOCUTA), lansată în țara noastră în anul 2021. Programul YOCUTA oferă o combinație echilibrată între predare, instruire practică și educație continuă și poate deveni o sursă de proaspete talente pentru operațiunile din sectorul de food-service.

Participanții au trecut printr-un curs intensiv online și practic cu Marius Rusu, Coffee Expert Nestlé Professional, pentru a căpăta abilități practice de preparare espresso/cappuccino și latte art. La ­finalul cursului, ei au primit o diplomă de participare din partea Nestlé Professional, divizia de out-of-home a Nestlé România.

Din poziția de profesor al tinerilor cursanți, Marius Rusu spune că „echipa Nestlé România este încântată că poate contribui la pregătirea practică a tinerilor pentru locuri de muncă existente în mod real“ și accentuează: „Ne-am implicat în acest program, Young Culinary Talents, pentur că astfel putem să îi ajutăm pe cei tineri să găsească nu doar un loc de muncă, ci o profesie plină de satisfacții, cu potențialul unei cariere de succes în in­­dustria serviciilor alimentare sau chiar posibilitatea de a-și crea propria afacere“.

Cristina Toma, studentă, 20 de ani: „Astăzi am participat la o zi de basic training pentru barista aici la Nestlé. A fost foarte frumos, am învățat o sumedenie de lucruri noi. Domnul Marius Rusu, trainerul nostru, a avut o energie fantastică, ne-a ajutat să înțelegem toate informa­țiile noi și tehnicile. Recomand oricui să încerce o astfel de experiență la Nestlé!“.

Maria Eliza Savu, studentă, 19 ani: „Cursul de training pentru barista din cadrul Nestlé Professional Academy a fost unul super interesant, cu o atmosferă de­săvârșit de plăcută. Îi mulțumesc în spe­cial domnului Marius Rusu pentru toate sfaturile date și pentru atenția acordată tuturor detaliilor care au făcut acest curs de neuitat, dar și pentru faptul că a reușit să îmbine distracția cu învățatul. Le mulțumesc încă o dată Marei Văleanu și celor din echipa Nestlé și mă bucur că am pu­­tut profita de această oportunitate de a învăța primii pași din industria specialiștilor în arta cafelei“.

Nestlé România reamintește că inițiativa globală Nestlé Needs YOUth își propune să ajute zece milioane de tineri din întreaga lume să acceseze oportunități economice: „Programul este conceput pentru dezvoltarea tinerelor talente în domeniul culinar, pentru consolidarea abilităților lor teoretice și practice și pregătirea lor pentru cariera profesională, ajutând în același timp industria food-­service să umple deficitul de lucrători calificați din întreaga lume. Acest lucru este posibil prin parteneriate cu școli culinare, asociații de servicii alimentare și parteneri din industrie, totul fiind gratuit pentru participanți. La cele trei ediții de până acum au participat la webinarul teoretic online peste 100 de persoane, iar cursul practic a avut 15 absolvenți cu diplomă. Meseria de barista este COR la poziția 513203, sub denumirea de barman preparator de cafea“.

Referitor la formarea profesională este de adăugat că Nestlé este compania din industria alimentară și a băuturilor cel mai bine clasată în top 25 de companii pentru studenții la facultățile de business și inginerie și printre primele 50 de companii pentru IT. În clasamentul Universum, peste 175.000 de studenți la fa­­cultăți de business, inginerie și IT au evaluat angajatorii pe care i-au considerat cei mai atractivi pentru a lucra la ei în viitor. Principalele criterii luate în considerare în 2023 au fost flexibilitatea, compensațiile și diversitatea.

Platformă cu toată materia, la toate discipline din clasele V-XII

Pentru formare în școală și dincolo de școală, toată materia conform programelor școlare pentru clasele V-XII, înregistrată sub forma a peste 2.800 de lecții susținute de profesori recomandați ca pasionați și dedicați, se găsește strânsă în premieră la noi pe o platformă realizată de compania eduKiwi, care anunță că „a investit 1,5 milioane de euro și își propune să ajungă la 10.000 de utilizatori activi în primul an de la momentul lansării“.

Totodată, platforma „eduKiwi School“ cuprinde 110 cursuri de dezvoltare personală și profesională, potrivite pentru elevi și adulți, cursuri ce „oferă acces la cursuri care nu se predau la școală, cum ar fi alegerea carierei, educație financiară, relații și comunicare, antreprenoriat, marketing și vânzări“.

Ziua Internațională a Educației din acest an a marcat deschiderea accesului în aplicație pe bază de abonament anual sau de abonament lunar la prețuri mai accesibile decât o jumătate de oră de me­­ditație: 79 de lei, abonament lunar și 49 de lei pe lună, la abonament anual.

Platforma „eduKiwi School“ colaborează în prezent cu 136 de experți și cu 47 de profesori din întreaga țară și oferă exerciții și teste pentru aprofundarea materiei școlare și lecții pregătitoare pentru examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat. În aplicație sunt 3.257 de elderi (membri fondatori ai proiectului). Fondatorul platformei „eduKiwi School“, Doru Pelivan, subliniază: „Misiunea noastră este să revoluționăm educația din România unind cei trei piloni importanți în dezvoltarea copilului – părinții, profesorii și elevii. Orice tânăr are acces la toată materia școlară și la cursuri de dezvoltare personală, toate într-un singur loc. De acum, gata cu elevii care își urăsc profesorii, gata cu elevii care vor să evo­lueze, dar nu găsesc îndrumare, gata cu miile de lei irosite pe meditații“.

Pe platforma „eduKiwi School“ a fost realizat și un studiu, care arată că 63,4% dintre profesori sunt deschiși să le predea online elevilor. De asemenea, potrivit aceluiași studiu, 47,8% dintre elevi afirmă că nu le place fizica, 43,4% spun că nu le place chimia, 34,3% răspund că nu preferă matematica și 23,2%, că nu preferă istoria.

Realizatorii studiului conchid că „problemele elevilor cu o materie sau alta nu au legătură cu subiectul în sine, ci cu profesorul care predă materia respectivă. Dacă elevii rezonează cu profesorul, ei vor fi mult mai înclinați să le și placă materia respectivă și să o învețe cu drag. În același timp, dacă elevii nu au acces la un profesor care să le predea materia într-un mod captivant, aceștia vor ajunge să nu îi intereseze materia și se vor concentra asupra a altceva“.

Educație îmbinată cu internship, cu parteneriate corporative și cu rețele de alumni

Tot pentru continuarea pregătirii dincolo de școală, inițiativa University ­Leadership Program „urmărește perfecționarea abordărilor de educație antreprenorială, leadership și inovație din universitățile din țară“, fiind definit ca „o continuare a efortului comun depus de universități, Romanian-American Foundation și sectorul de afaceri de a oferi oportunități de formare specializată pentru studenți“. Programul este organizat de Romanian-­American Foundation (RAF), în parteneriat cu Banca Comercială Română (BCR) și Orange Romania. Scopul programului este de a sprijini universitățile, oferindu-le liderilor acestora perspective practice, menite să contribuie la stimularea ecosistemului antreprenorial în cadrul instituțiilor pe care le conduc.

Sesiunile sunt ținute de Babson University. Organizația educațională Junior Achievement România (JAR), în calitate de partener din 2016 în programul de antreprenoriat Entrepreneurial University, și-a asumat responsabilitatea de a menține legătura cu toate universitățile participante, coordonând logistica noii ediții a programului. În edițiile anterioare, modulele au fost susținute de Babson College – modulul „Entrepreneurial ­Leadership Bootcamp“, în septembrie 2022, și de Harvard University – Programul de leadership, în martie 2023. În prima parte a actualului an universitar, peste 40 de reprezentanți ai mai multor universități din România au participat la un nou modul, susținut de lectori de la ­Babson College la Cluj-Napoca.

Mark Rice, profesor de antreprenoriat la Babson College, fost prorector: „Aflându-ne în al doilea an de colaborare cu cadrele didactice și conducerea universității, suntem impresionați de progresele pe care le-am văzut până acum și încurajați de perspectivele ce vor urma. Colaborând cu 15 universități, am constatat en­tuziasmul acestora de a se poziționa mai bine în rândul comunităților, atât prin educația antreprenorială, cât și prin îm­binarea educației cu practica prin intermediul stagiilor de internship, al parteneriatelor corporative și al rețelelor de alumni“.

În ansamblu, programul urmărește să creeze „o rețea profesională de lideri din conducerea universităților, care va fi mai bine pregătită să opereze schimbările necesare, pentru a oferi viitorilor studenți o deschidere mai mare către mediul economic și social în viitor“.

Cursuri de formare profesională

De la începutul anului 2023, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Ilfov a organizat 12 programe de formare profesională în 10 ocupații: inspector resurse umane, operator introducere, validare și prelucrare date, competențe antreprenoriale, financiare și juridice, vânzător, femeie de serviciu, lucrător în comerț, comunicare în limba română, manager întreprindere socială, îngrijitor spații verzi, competențe digi­tale. La aceste programe de formare profesională au luat parte cursanți din rândul șomerilor indemnizați și neindemnizați. Ca noutăți, au fost anunțate programe de formare pentru competențe digitale și pentru montator instalații solare.

AJOFM Ilfov reamintește că, „în conformitate cu prevederile art. 63, alin. (1) din Legea nr. 76/2002, privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, persoanele în căutarea unui loc de muncă pot participa la programe de formare profesională care să le asigure creșterea și diversificarea competențelor profesionale în scopul asigurării mobilității și reintegrării pe piața muncii. Formarea profesională a persoanelor în căutarea unui loc de muncă se realizează, în mod gratuit, de agențiile pentru ocuparea forței de muncă prin centrele de formare profesională din subordinea acestora și prin centrele regionale pentru formarea profesională a adulților ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, precum și prin furnizori de servicii de formare profesională, din sectorul public sau privat, autorizați în condițiile legii.

În anul 2023, cursurile desfășurate de către Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov au fost organizate în baza planului anual de formare profesională, la fundamentarea căruia s-a ținut cont de necesarul de muncă al agenților economici, evoluția locurilor de muncă vacante și de solicitările persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă la nivelul județului Ilfov“.

Articol publicat în nr. 47-48 al revistei Tribuna Învățământului