Campania FSE Spiru Haret, desfăşurată sub deviza „Apel pentru educaţie, apel pentru România”, scoate din nou „la rampă” problemele cu care se confruntă unul dintre cele mai importante sisteme ale oricărei naţiuni, sistemul educaţional, care, iată, în România, încă se zbate în „chinurile facerii”. Factorul politic, factor decident în privinţa reformării reale a României, încă „bâjbâie” în luarea deciziei fundamentale privind alocarea resurselor necesare singurului domeniu strategic în această privinţă, Educaţia.
Deşi declarativ toată lumea recunoaşte importanţa de netăgăduit a şcolii în schimbarea condiţiei umane şi naţionale, atunci când trebuie să se treacă „la fapte” – adoptarea bugetului –, aceiaşi oameni, cu putere de decizie, ezită să transforme vorbele în fapte, cedând iarăşi şi iarăşi.
FSE Spiru Haret, consecventă cu ea însăşi, prin acţiunile sale din cadrul campaniei declanşate în ajunul Zilei Mondiale a Educatorului, 3 octombrie 2013, încearcă să determine „voinţa zeilor” să pună, o dată pentru totdeauna, pilonul de rezistenţă al dezvoltării şi progresului României, finanţarea educaţiei la un nivel realist, european, dispus chiar de Legea educaţiei, minim 6% din PIB.
În această sforţare a mobilizat toate sindicatele judeţene afiliate, în acţiuni de conştientizare a opiniei publice, a clasei politice, a altor categorii de oameni asupra elementului esenţial în mersul înainte al reformei, inclusiv cea socială, finanţarea educaţiei.
FSE Spiru Haret consideră că de aici pleacă totul: infrastructură, dotări, pregătirea superioară a specialiştilor, salarizarea lor etc., elemente care ar trebui să se manifeste în contextul existenţial al câtorva principii fundamentale: depolitizarea sistemului, debirocratizarea şi nu în ultimul rând o lege nouă, a unei educaţii noi, care să contribuie efectiv la transformarea învăţământului în factor de progres şi dezvoltare, aşa cum, de altfel, se constată că s-a întâmplat cu toate naţiunile care acum sunt considerate puternice.
În acest scop, convocarea comisiilor de dialog social de la toate nivelurile, pichetările, dezbaterile sub forma meselor rotunde, discuţii cu responsabili de rang înalt din domeniul educaţiei, întâlnirile cu parlamentari, încercarea de atragere în acţiunile sale a reprezentanţilor părinţilor, studenţilor etc. reprezintă mijloacele „de luptă” din cadrul campaniei „Apel pentru educaţie, apel pentru România”, apel adresat tuturor românilor de a-şi făuri destinul şi viitorul prin educaţie. Nu ştim dacă în acest an, 2013, bugetul României va fi „agrementat” cu acest „minim 6% din PIB”, adevărată golgotă şi epopee a educaţiei româneşti, dar Guvernul ar trebui „să dea un semn” printr-o alocaţie superioară anilor anteriori şi printr-o perspectivă predictibilă, dar mai ales credibilă. Spun aceasta, deoarece, în accepţiunea mea, o asemenea gândire şi faptă s-ar putea constitui într-o percepţie a punctului zero al cerinţei esenţiale a societăţii româneşti, reforma clasei politice, reformă care trebuie să pornească de la faptul că fiecare român, conştient sau nu, ştiind sau neştiind, simte undeva în străfundul fiinţei sale „substanţa” spuselor lui L. Blaga:
„Nimicul zăcea-n agonie,
când singur plutea-n întuneric.
Şi dat-a un semn Nepătrunsul:
«Să fie lumină!»”
Căci ce altceva simte în solitar, sau în solidar, fiecare român, sărăcit, amăgit, împilat şi trădat de atâta amar de vreme, decât un nimic?
Căci ce altceva decât nimic se poate simţi această ţară jefuită, vândută, trădată şi singură, care trebuie să dea adevărate bătălii pentru a tânji că va urma normalul?
Şi dacă românul ar simţi că guvernantul guvernează şi pentru el, măcar un pic, n-ar fi aceasta o adevărată lumină? Doamne, ce emulaţie va fi la vot!
Dar pentru asta ne trebuie educaţie!
Până atunci, deocamdată doar profesorii continuă „lupta”, mergând înainte cu acţiunile din cadrul „Apel pentru educaţie, apel pentru România!”
Succes!
Tudor SPIRIDON,
Secretar general FSE Spiru Haret