Planul de integrare a inteligenței artificiale în sistemul de învățământ adoptat, la începutul acestui an școlar, în Slovacia urmează să fie pus în aplicare începând cu anul școlar 2026-2027, potrivit platformei europene Eurydice. Planul are ca scop pregătirea elevilor și profesorilor pentru lume în care inteligența artificială este o realitate cotidiană.
Planul care se va întinde pe perioada 2025-2027 prevede ca programa școlară să fie actualizată astfel încât să includă elemente de inteligență artificială, care vor fi predate la nivelul ciclurilor primar și gimnazial. În cadrul acestora, elevii for învăța principiile de funcționare ale programelor IA și cum să le folosească pe acestea în mod eficient și responsabil, potrivit prezentării.
În program sunt incluse cinci inițiative care trebuie puse în aplicare ținând cont de patru principii general valabile: accesibilitate, egalitate, calitate și siguranță:
- IA în școli – programele de pregătire în școala primară și în învățământul secundar și construirea capacităților de formare în domeniu la nivelul învățământului superior;
 - IA pentru toți – garantarea accesului egal la instrumente IA de calitate pentru elevi și studenți, dar și pentru profesori, așa încât schimbarea să fie administrată eficient în unitățile de învățământ;
 - Sprijin pentru profesori – formarea acestora pentru a folosi IA în scopul reducerii poverii administrative, pentru a sprijini învățarea adaptivă, pentru a susține inovația în predare și pentru a oferi feedback care să determine îmbunătățirea rezultatelor elevilor;
 - Management educațional mai bun – folosirea IA pentru1 a moderniza guvernanța în educație, procesele automatizate, folosirea eficientă a datelor așa încât acestea să sprijine deciziile de politică educațională, alocarea mai precisă a resurselor;
 - Inovații bazate pe IA – crearea unui mediu care să susțină dezvoltarea instrumentelor de profil care să ajute sistemul educațional să rămână sustenabil și adaptabil în fața schimbărilor tehnologice.
 
Potrivit Eurydice, planul prevede realizarea unor noi metodologii și programe de formare pentru profesori, precum și a unui spațiu prin care aceștia să împărtășească informații și experiențe.
În ceea ce privește învățământul superior, în perioada 2026-2029 urmează să fie înființate, cu sprijinul Ministerului slovac al Educației, Centre de Competență în IA, cu scopul de a asigura dezvoltarea sistematică a IA pentru educație, cercetare și management instituțional și pentru a asigura legătura între mediul economic și societate, în ceea ce privește inteligența artificială.





	
	
	