Un proiect de lege depus la Senat propune verificarea diplomelor candidaților care participă la concursurile pentru funcții publice. Proiectul are ca scop combaterea fenomenului diplomelor false și consolidarea profesionalismului și transparenței în instituțiile statului.
Inițiatorii susțin că, instituțiile publice, au fost descoperite numeroase cazuri de funcționari cu diplome falsificate, iar neverificarea documentelor de studii este de natură să submineze încrederea în funcționarii publici.
Potrivit documentului depus la Senat, fiecare candidat la un post de la stat trebuie să prezinte diploma de studii „însoțită de un mecanism oficial de verificare”. Această sarcină va reveni Ministerului Educației și Cercetării sau unei structuri desemnate special pentru verificarea autenticității diplomelor de studii.
Documentul mai propune introducerea unui cod QR pe actele de studii, pentru a se permite o verificare rapidă în baza de date a instituțiilor de învățământ. De altfel, acest sistem urmează să fie implementat deja la nivelul unităților de învățământ universitar.
În cazul în care, în urma verificărilor, se constată că documentele de studii prezentate sunt false, angajații vor fi obligați să returneze beneficiile obținute pe baza acestora.
Proiectul prevede recuperarea sumelor primite din salarii, sporuri sau alte avantaje, toate aceste beneficii urmând să fie recuperate în urma unor acțiuni inițiate de angajatori.
Proiectul de lege depus la Senat are în vedere modificarea articolului 30 din Codul muncii.
Dacă legea va fi adoptată și promulgată, în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, Ministerul Educației și Cercetării va trebui să adopte metodologia și modalitățile tehnice privind atestarea autenticității actelor de studii.





