Dezvoltarea competenţelor transversale ale personalului din învăţământul preuniversitar prin activităţi nonformale

13 proiect-2În perioada 18 aprilie – 17 iunie 2016, s-a desfăşurat, la nivelul municipiului Bucureşti, proiectul „Dezvoltarea competenţelor transversale ale personalului din învăţământul preuniversitar prin activităţi nonformale”, realizat de Casa Corpului Didactic Bucureşti împreună cu Centrul de Proiecte şi Programe Educaţionale şi Sportive pentru Copii şi Tineret al Primăriei Municipiului Bucureşti – PROEDUS PMB, în cadrul parteneriatului civic pentru educaţie – CIVITAS.
Proiectul a fost fundamentat pe prevederile referitoare la dezvoltarea profesională din Legea Educaţiei nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi din Cadrul European al Calificărilor pentru învăţarea de-a lungul vieţii, fiind fundamentat pe prevederile Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar OM 5561/201, completată prin OMECS 5439/2015 şi îşi propune să acopere componenta de dezvoltare a competenţelor transversale ale personalului din învăţământul preuniversitar prin intermediul strategiilor specifice educaţiei nonformale, în cadrul sesiunilor de formare şi al grupurilor de lucru.
Scopul proiectului a fost formarea continuă în spaţiu nonformal pentru dezvoltarea de competenţe transversale.
Au fost organizate două stagii de formare continuă: 26-29 mai 2016, respectiv 9-12 iunie 2016. Programele de formare incluse în proiect fac parte din oferta CCD Bucureşti pentru anul şcolar 2015-2016, avizată de MENCS cu nr. 48918, din 13.10.2015: Dezvoltare personală prin ESPERE, Şcoală după şcoală, Arhivarea documentelor şcolare, Integrarea elevilor cu constrângeri sociale în viaţa reală, Tehnici inovative de publicitate în educaţie, Comunicare şi leadership, Ce ştim şi ce nu ştim despre curiozităţi ale naturii – fractali, Perfecţionare pentru secretarii unităţilor şcolare, Comunicarea în limba engleză pentru dezvoltarea de proiecte internaţionale.
La programele de formare continuă au participat 225 de formabili (175 personal didactic şi 50 personal didactic auxiliar) din peste
110 şcoli bucureştene.
De asemenea, în cadrul proiectului şi-a desfăşurat activitatea un grup de lucru format din 25 de formatori şi colaboratori CCD. Rezultatul activităţii grupului de lucru este o culegere de activităţi nonformale adresate cadrelor didactice.
În deschiderea, respectiv încheierea proiectului au fost organizate două conferinţe, în 6 mai şi `n 17 iunie, la Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr, în care au fost diseminate informaţii legate de proiect, de formarea continuă, respectiv rezultate, feedback de la cursanţi şi modalităţi de follow-up.
Caracterul inovator al proiectului referitor la modalităţile concrete de implementare a vizat aspectul de învăţare experienţială şi participativă, persoanele care fac parte din grupul-ţintă având oportunitatea atât să înveţe împreună, unii de la ceilalţi, cât şi să colaboreze pentru identificarea unor soluţii la probleme comune din viaţa şcolii. Un alt aspect este legat de asigurarea unui spaţiu nonformal, în care peste 200 de participanţi împărtăşesc valorile personale, specificul cultural, experienţe profesionale şi, în egală măsură, îşi dezvoltă abilităţile interpersonale şi de comunicare atât în cadrul sesiunilor de formare/grupuri de lucru, cât şi în afara acestora.
Gabriela BARBULESCU,
Gabriel VRÎNCEANU,
CCD Bucureşti