Ministrul Educației a vorbit la despre problemele majore ale sistemului de învățământ, după ce președintele Nicușor Dan a declarat că acesta este „slab, spre foarte slab”, apreciere susținută și de datele recente care relevă un procent de analfabetism funcțional îngrijorător de mare.
Mai exact, aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani se află în zona analfabetismului funcțional, iar rata abandonului școlar agravează situația (mai ales în mediul rural).
„Poziția este corectă, corespunde și cu raportul QX pe care l-am prezentat în primăvară. Avem zone de excelență, de performanțe, lumini, cum le-am spus eu, dar avem prea multe umbre pentru un sistem public”, a declarat Daniel David.
Iar situația este cu atât mai gravă cu cât analfabetismului funcțional i se adaugă abandonul școlar.
„Dacă îți pasă de un sistem și de o țară, trebuie să formulezi problemele și să vii cu soluții. Deci mi se pare un demers corect”, a afirmat ministrul, referindu-se la criticile aduse de Nicușor Dan sistemului de învățământ.
Un sistem care produce analfabetism funcțional de 50% este un sistem slab, care pune la risc întreaga societate
În opinia sa, un sistem care produce un nivel atât de ridicat de analfabetism funcțional nu poate fi considerat bun.:
„Dincolo de zonele de excelență și de zonele de performanță în general, un sistem care produce analfabetism funcțional spre 50%, dacă luăm în calcul și copiii care abandonează școala, este un sistem care nu funcționează bine. Este un sistem slab, care trebuie reformat, fiindcă pune la risc întreaga societate și, repet, trebuie să folosim resursele pe care le avem, fiindcă în acest sistem avem și performanță și excelență, iar acele bune practici, profesorii care sunt dedicați, practicile lor valoroase trebuie să fie generalizate în sistem”, a subliniat ministrul.
Un copil care nu reușește să iasă din zona analfabetismului funcțional este o responsabilitate și a profesorului
Daniel David a vorbit, din nou, despre responsabilitatea profesorilor în cazul elevilor care nu reușesc să iasă din zona analfabetismului funcțional.
„Dacă ai un copil patru ani în clasă și după patru ani nu reușești să-l aduci în zona în care trece de analfabetismul funcțional, este o responsabilitate și a profesorului. Eu nu vorbesc de copiii care nu sunt în școală, nu vorbesc de copiii care nu prea vin la școală. Nu vorbesc despre performanță. Vorbesc despre copiii care sunt patru ani la școală și nu reușesc să treacă de zona de analfabetism funcțional. (…) Profesorul are o responsabilitate foarte mare”, a spus Daniel David, într-o intervenție la Digi 24.
Referindu-se la gradul și ritmul de implementare a schimbărilor din domeniul educției, Daniel David a recunoscut că acestea nu vor produce rezultate peste noapte.
„Multe reforme mari au fost implementate, unele sunt în curs de implementare, iar altele au fost problematizate, urmând să fie implementate în viitor. Eu sunt optimist, doar că nu trebuie să ne așteptăm la câștiguri de pe un an pe altul. Câștigurile se vor vedea într-un ciclu de studiu. Mă aștept să le văd peste patru-cinci ani”, a spus Daniel David, la postul de televiziune Digi 24.




