„Succesul utilizării AI în școală depinde de formarea profesorilor”Introducerea inteligenței artificiale în școli trebuie să fie însoțită, pentru a avea succes, de formarea corespunzătoare a profesorilor, de educație digitală, de evaluare adaptată și de certificare solidă, atrage atenția ICDL România, reprezentantul național exclusiv al ICDL Foundation, organizația internațională care administrează standardul global de certificare a competențelor digitale. 

ICDL Romania: „Un ghid AI pentru școli este necesar, dar succesul depinde de formarea profesorilor și de evaluarea adaptată noii realități digitale”

România are cel mai scăzut nivel de competențe digitale din Uniunea Europeană, iar introducerea inteligenței artificiale în școli poate accentua aceste diferențe dacă nu este însoțită de educație digitală, evaluare adaptată și certificare solidă, avertizează ICDL Romania, organizația care gestionează standardul internațional de certificare a competențelor digitale.

Reacția vine după declarația ministrului Educației și Cercetării, prof. univ. dr. Daniel David, care a anunțat la Digi24 că „într-o săptămână, două vom avea un ghid de utilizare a inteligenței artificiale în învățământul preuniversitar”.

„Un ghid AI pentru școli este un pas firesc și necesar, dar trebuie să mergem dincolo de entuziasmul tehnologic. Profesorii și elevii au nevoie nu doar de acces la AI, ci de competențe reale pentru a înțelege  cum funcționează, cum se validează informația și cum se evită dependența de rezultat”, a declarat Irinuca Văduva, director general, ICDL Romania.

De la decalaj la oportunitate: cum poate AI accelera alfabetizarea digitală

România pornește cu un decalaj important în domeniul competențelor digitale, dar tocmai această realitate face ca integrarea responsabilă a inteligenței artificiale în educație să poată deveni o oportunitate majoră de modernizare.

Potrivit Eurostat 2023, doar 27,7% dintre românii cu vârste între 16 și 74 de ani dețin competențe digitale de bază, comparativ cu media europeană de 55,6%, ceea ce arată nevoia urgentă de programe de formare coerente și accesibile.

Conform Sondajului Internațional privind Predarea și Învățarea (TALIS 2024) realizat de OECD, 58% dintre profesorii români care nu au folosit AI în activitatea didactică spun că nu au competențele necesare, iar 39% indică lipsa infrastructurii ca principal obstacol.

Un studiu publicat de Edict.ro (2025) confirmă aceeași tendință: deși 92% dintre cadrele didactice au auzit de AI, 66% nu se simt încă pregătite să o utilizeze la clasă.

„Aceste date arată clar că, fără formare și sprijin pedagogic, introducerea AI-ului în școală riscă să amplifice decalajele, dar cu o strategie bine construită, AI poate deveni chiar catalizatorul alfabetizării digitale. Un ghid AI poate deveni un instrument util doar dacă este dublat de programe de formare și certificare recunoscute”, subliniază Irinuca Vaduva.

Adaptarea evaluării — cheia integrării autentice a AI în educație

ICDL Romania consideră că adaptarea metodelor de evaluare la clasă este un pas esențial în fața transformărilor aduse de AI. Nu este vorba despre interzicerea utilizării acestor instrumente, ci despre redefinirea evaluării astfel încât să valorizeze procesul, nu doar produsul.

„Nu trebuie să interzicem AI-ul, ci să învățăm să-l folosim corect. Evaluarea în era AI trebuie să devină mai inteligentă decât tehnologia însăși – să măsoare procesul, nu doar rezultatul. Nu putem penaliza elevii pentru că folosesc un instrument care le va fi indispensabil în carieră, dar putem și trebuie să evaluăm cum îl folosesc și ce înțeleg din el”, explică reprezentanții ICDL.

Această abordare este în acord cu cadrele UNESCO pentru competențe AI în educație, care promovează gândirea critică, etica digitală și capacitatea de a evalua corectitudinea și biasul algoritmic al tehnologiilor utilizate (UNESCO, 2024).

Experiență concretă în școli și certificare recunoscută internațional

ICDL Romania — parte a rețelei globale ICDL, prezentă în peste 100 de țări — are deja proiecte dedicate integrării AI în educație, precum:

  • 3DUTECH – Modelează viitorul!, campanie națională prin care elevi și profesori învață să utilizeze AI-ul pentru a crea soluții concrete pentru comunitățile lor și prin care au fost activate hub-uri 3D Printing&robotics&AI în licee;
  • Cum transformă AI pedagogia digitală?, serie de workshop-uri dedicate profesorilor pentru sprijinirea integrării tehnologiei digitale în predare;
  • Certificarea ICDL Artificial Intelligence, care validează competențele de bază privind utilizarea inteligenței artificiale, gândirea algoritmică și automatizarea;
  • Platforma GhidAI.ro, dezvoltată pentru antreprenorii și managerii din IMM-urile românești, dedicată aplicării AI în mediul de afaceri.

„Orice program de formare sau inițiativă de alfabetizare digitală trebuie să aibă la final un rezultat clar și verificabil. Doar așa putem garanta că învățarea nu rămâne declarativă și că dobândirea competențelor digitale poate fi măsurată, comparată și recunoscută internațional”, precizează ICDL.

Dincolo de instrumente — formarea culturii și cetățeniei digitale

ICDL Romania subliniază că digitalizarea educației nu înseamnă doar dotări sau aplicații, ci formarea unei culturi digitale autentice, care îmbină competența tehnologică, discernământul și etica.

„Adevărata educație digitală nu înseamnă doar să știi să folosești AI-ul, ci să știi când, cum și de ce să-l folosești. În absența unei culturi digitale solide, riscăm să transformăm AI-ul din instrument educațional în scurtătură superficială. Rolul profesorului rămâne esențial tocmai pentru a ghida discernământul în această nouă etapă a învățării”, subliniază în final ICDL Romania.

Distribuie acest articol!