Într-un interviu substanțial acordat revistei Tribuna Învățământului, Profesorul Marius Perianu, coordonatorul Lotului Olimpic de Juniori la Matematică al României, cadru didactic la Colegiul Național „Ion Minulescu” din Slatina, Membru în Consiliul Director al Societății de Științe Matematice din România, autor de manuale școlare, afirmă că „Matematica este cea mai înaltă formă de educație a gândirii critice.” Conform profesorului, Matematica ajută la disciplinarea minții și la antrenarea acesteia în capacitatea de a gândi logic și coerent, clar și riguros. Matematica nu înseamnă simpla rezolvare a unor exerciții și probleme, ci raționament profund, un proces complex de a căuta căi și modalități logice de a ajunge la răspunsuri, o experiență creativă în care sunt antrenate rațiunea, competențele de calcul și de analiză („hard skills”) și, în același timp, gândirea strategică, imaginația, creativitatea, capacitatea de decizie etc. („soft skills”). Matematica dezvoltă gândirea critică, este, în sine, o formă de realizare a gândirii critice, mai mult decât necesară, cu toate elementele implicate de aceasta – rațiune, logică, coerență, claritate –, într-o lume plină de informații contradictorii și fake news, un spațiu al confuziei și al manipulării. Altfel spus, învățarea matematicii depășește interesul strict de ordin școlar și constituie o formă superioară de dezvoltare a minții și a gândirii.
Reproducem, în continuare, fragmentul pe această temă din interviul Profesorului Marius Perianu:
„Matematica disciplinează mintea și o antrenează să caute coerența. Într-o lume plină de informații contradictorii, ea devine un exercițiu de claritate și de rigoare.
A rezolva o problemă matematică nu înseamnă doar a găsi un rezultat, ci a construi un drum logic până acolo. Elevii care învață matematică în profunzime dobândesc o gândire structurată, capabilă să conecteze idei, să analizeze cauze și efecte, să argumenteze rațional. Cu alte cuvinte, prin studiul matematicii nu se însușesc doar „hard skills” (altfel spus, competențele de calcul și de raționament specifice algebrei, geometriei, analizei matematice, analiza datelor, rezolvarea de probleme etc.), ci se dezvoltă și se accentuează, în cel mai profund mod, și așa-numitele „soft skills” (altfel spus, atribute personale și interpersonale, precum gândirea strategică, capacitatea de a evalua și de a lua decizii, creativitatea, organizarea și așa mai departe). Matematica este cea mai înaltă formă de educație a gândirii critice — una dintre cele mai valoroase competențe ale omului modern.”
Intervalul integral poate fi citit aici.





