Prof. univ. dr. Liviu Papadima de la Facultatea de Litere a Universității din București, critic, eseist, istoric și teoretician al literaturii române, autor de manuale de literatura română la editura Art Klett, a vorbit la DC Edu, emisiune moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan, despre problemele esențiale cu care se confruntă educația din țara noastră și despre ce ar trebui făcut pentru ca o reformă reală să se petreacă, în sfârșit, în sistemul traversat, în ultimii 35 de ani, de încercări eșuate. De ce se întâmplă acest lucru? De ce eșuează sistematic reforma în educație? Potrivit lui Liviu Papadima, motivul este lipsa unei dezbateri publice „reale și serioase”, desfășurată nu pe parcursul câtorva luni, ci timp de doi ani.
„Ar fi nevoie de acel lucru de care noi suntem foarte puțin în stare, și anume, o dezbatere publică autentică timp de vreo doi ani, autentică”, a spus prof. univ dr. Liviu Papadima la DC Edu.
Întrebat de Sorin Ivan ce înțelege printr-o dezbatere „autentică”, universitarul a dat un exemplu din propria experiență:
„Predam la Universitatea din Viena în momentul în care ei au venit cu noua lege a învățământului. Aceasta s-a dezbătut, dar nu pe text. Deci, nu elaborezi întâi textul și apoi îl pui în discuție publică, ci pe principiile configurării legii.
S-a dezbătut mult, timp de un an și jumătate, în care nu trecea o zi în care să lipsească un punct de vedere în mass-media, în ziarele principale, la televiziune. În universitate s-au organizat, în perioada aceea, zeci de dezbateri, nu exagerez. În linii mari, erau două grupări care se confruntau și ascuțeau săbiile”, a relatat prof. univ. dr. Liviu Papadima.
Referitor la faptul că pachetul de legi ale educației de la noi au fost puse în dezbatere publică vreme de doar două săptămâni, în luna august, lună dedicată, prin excelență, concediilor, profesorul Papadima a spus:
„A fost o tentativă de a vârî pe gâtul beneficiarilor și al profesorilor noua lege a educației, care a primit ok pentru dezbaterea publică timp de două săptămâni în luna august, când toți sunt plecați în concediu. Absolut rușinos. Înseamnă să nu îți pese de opinia publică”.
În opinia sa, o dezbatere reală despre educație trebuie să implice întreaga societate, deoarece societatea, în ansamblu, este alcătuită din părinți, iar aceștia au așteptări diferite de la școală.
„Din punctul meu de vedere, este important ca o astfel de dezbatere să reverbereze în adâncimea societății. Pentru că noi nu putem ignora, totuși, ce vor părinții de la școală. Marea problemă, din punctul meu de vedere, poate cea mai serioasă problemă, este că adulții din România au niște idei despre educație care se bat cap în cap”, a spus prof. univ. dr. Liviu Papadima la DC Edu, emisiunea moderată de Sorin Ivan.




