Ministrul educației promite evaluare standardizată din anul școlar viitorMinistrul educației și cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, promite trecerea la evaluarea standardizată a elevilor din toate ciclurile cu începere din anul școlar viitor. Pe această bază, perspectiva anunțată este de reducere a discrepanțelor dintre notele de pe parcursul anilor de școală și cele de la examenele naționale.

Daniel David: „Există aceste discrepanțe. Noi avem această problemă. După atâția ani, încă nu avem standarde de evaluare și de notare clare. Este o problemă. Eu am început să caut soluții la ea. Pentru primar și gimnaziu, vom încheia procesul care implică elaborarea standardelor de evaluare și notare, pregătirea profesorilor, probabil anul viitor, în luna iunie. Tot atunci, îmi propun să terminăm și aceste standarde pentru învățământul liceal, astfel încât din anul viitor școlar, 2026-2027, să începem nu doar cu programe noi (de exemplu, la nivel de liceu), ci și cu standarde de evaluare și notare, atât la nivelul învățământului primar, cât și la nivelul învățământului gimnazial, cât și la nivelul învățământului liceal. După aceea, vom putea gândi mai bine și portofoliile educaționale pe care să le luăm în calcul odată ce aceste standarde, care, oarecum, mai uniformizează notele care se dau pe parcursul țării.”

Diferențele de notare, o temă care revine periodic

Nevoia unei notări unitare a elevilor, indiferent de școala în care învață și de locul din țară unde se află școala, constituie o temă veche de zeci și zeci de ani. Aspectul a fost întotdeauna de inechitate resimțită de elevii, studenții, absolvenții din unități și instituții de învățământ cu pretenții și cu valoare dovedită. Totodată, periodic, a apărut frustrarea în urma concurenței cu sine în momentele hotărâtoare reprezentate de examenele naționale, concursurile de admitere, examenele de absolvire.

În anii de după 1989, au fost începute de mai multe ori acțiuni, chiar programe, având ca obiectiv „notarea unitară”, „standardizarea notării”, „evaluarea standardizată” etc. De fiecare dată, demersurile de acest fel, cum au pornit, așa au fost abandonate. Unul din motivele abandonării s-a simțit a fi presiunea de jos în sus pe scara valorică.

Distribuie acest articol!