Criticată aspru de de mai multe asociații de elevi și de părinți pentru modul în care vede admiterea la liceu, ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat de ce noul proiect al legilor educației va impune examenul de admitere, pe lângă Evaluarea națională.
Mai exact, Ligia Deca a declarat luni, la Radio România Actualități, că a propus în proiectul legilor educației posibilitatea ca elevii să dea și examen de admitere la intrarea la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, deoarece astfel „reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc”.
Noul proiect al legii învățământului preuniversitar permite liceelor din întreaga țară, nu doar colegiilor naționale, să organizeze concurs de admitere pe 90% din locuri, pe lângă Evaluarea națională care se organizează, în present, pentru admiterea și repartizarea computerizată la liceu.
Referitor la acuzațiile de „încurajare a industriei meditațiilor”, ministrul în funcțiune a spus că se va face acest lucru pentru o „potrivire mai bună cu profilul ales de elevii claselor a VIII-a” și a dat exemplu situațiile în care, în urma repartizării computerizate, susținând doar testare la limba română și matematică, unii elevi decid că nu li se potrivește profilul liceului și cer un transfer.
Precizările făcute luni de către ministrul Educației vin în contextul în care pachetul de legi ale educației ar trebui să fie prezentate în Parlament până la începerea sesiunii parlamentare din acest an; cel puțin, acesta a fost termenul pe care premierul Nicolae Ciucă i l-a acordat Ligiei Deca.
Dacă Legea Învățămâtului Preuniversitar va fi votată în forma sa actuală, examenul de admitere la liceu se va aplica începând cu elevii care intră în clasa a V-a la un an după ce intră în vigoare noile variante ale legilor educației.