Dispută ministerial – sindicală privind cauzele analfabetismului funcțional

Foto: Ziarul Argeșul

Față de afirmația publică a ministrului educației și cercetării, Daniel David, că, pentru analfabetismul funcțional și abandonul școlar, „n-ai pe cine să pui responsabilitatea, decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar, și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior. Când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii”, Sindicatul Învățământ Preuniversitar Argeșean (SIPA) Muntenia reacționează, considerând declarațiile ministrului calomnioase.

Biroul Operativ al SIPA „Muntenia” reacționează la declarațiile calomnioase ale ministrului Educației și Cercetării

Biroul Operativ al SIPA „Muntenia” își exprimă indignarea și dezaprobarea fermă față de declarațiile recente ale ministrului Educației și Cercetării, prof. univ. dr. Daniel David, potrivit cărora „lipsa de pregătire a profesorilor este cauza principală a analfabetismului funcțional în rândul elevilor”, iar „responsabilitatea nu poate fi pusă decât pe cadrele didactice”.

O asemenea afirmație este nefondată, injustă și profund ofensatoare la adresa sutelor de mii de profesori care, în ciuda unui sistem subfinanțat cronic de peste 35 de ani, continuă să își desfășoare activitatea cu profesionalism, devotament și sacrificii personale.

În realitate, principala cauză a analfabetismului funcțional o reprezintă lipsa unei politici coerente de educație, subfinanțarea sistemului, manualele depășite, curriculumul supraîncărcat, numărul mare de elevi în clase, absența programelor de sprijin psihopedagogic și instabilitatea legislativă generată de fiecare nou ministru care vine cu propria „reformă”.

Este inadmisibil ca ministrul Educației să culpabilizeze corpul profesoral, în loc să își asume responsabilitatea guvernamentală pentru eșecul unor politici educaționale care, timp de decenii, au ignorat realitățile din școli.

SIPA „Muntenia” reamintește că:

România nu a respectat niciodată angajamentul din Legea Educației Naționale de alocare a minimum 6% din PIB pentru educație;

Formarea continuă a cadrelor didactice este adesea formală, insuficient finanțată și lipsită de coerență;

Infrastructura școlară, dotările laboratoarelor și sprijinul pentru profesori rămân sub standardele europene;

Profesorii sunt cei care țin școala în viață, nu cei care o împing spre eșec.

În locul unei retorici de culpabilizare, ministrul ar trebui să inițieze un dialog real cu partenerii sociali, să valorizeze profesia didactică și să contribuie la crearea condițiilor în care un profesor poate fi performant.

Solicităm public ministrului Educației retragerea acestor afirmații calomnioase și o scuză adresată cadrelor didactice din România.

SIPA Muntenia își reafirmă solidaritatea cu toți profesorii care, în ciuda dificultăților, continuă să educe, să formeze și să inspire generațiile viitoare.

Biroul Operativ al SIPA „Muntenia”

Pitești, 12 noiembrie 2025

Distribuie acest articol!