Costul rechizitelor este declarat drept principala problemă pentru ei la început de an școlar de 59,3% dintre respondenții BAROMETRULUI Informat.ro – INSCOP Research, ediția a III-a, realizat în perioada 1-9 septembrie 2025 pe un eșantion de 1103 persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste.
Remus Ștefureac – director INSCOP Research: „Majoritatea românilor (59,3%) consideră începutul anului școlar un moment important pentru întreaga societate, ceea ce arată că educația rămâne o preocupare centrală la nivel național. Principala dificultate percepută la început de an școlar este cea financiară – 40,4% dintre români semnalează costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, ceea ce sugerează o presiune economică directă asupra familiilor. Alte probleme menționate frecvent sunt nivelul de pregătire al cadrelor didactice (21,5%) și lipsa infrastructurii școlare adecvate (21%), semnalând deficiențe structurale care afectează calitatea educației pe termen lung.”
Începerea anului școlar este consideră un moment important pentru întreaga societate de 59,3% dintre respondenții sondajului; 16,2% consideră că este un eveniment relevant doar pentru elevi și profesori; 9,8% declară că momentul nu are o importanță deosebită pentru ei; 9,6% dintre cei chestionați spun că are o semnificație mai mult simbolică; 5,2% nu știu sau nu răspund.
Momentul este considerat important pentru întreaga societate mai ales de către locuitorii din urbanul mic și de către angajații la stat. Persoanele cu educație superioară și angajații la privat consideră într-o proporție mai mare decât restul populației că începutul noului an școlar este un eveniment relevant doar pentru elevi și profesori. Sunt de părere că începutul noului an școlar are o semnificație mai mult simbolică mai ales alegătorii USR, tinerii sub 30 de ani și locuitorii din urbanul mare. Spun că momentul nu are o importanță deosebită pentru ei mai ales tinerii sub 30 de ani și locuitorii din București.
Principalele dificultăți la început de an școlar sunt declarate în următoarele proporții: 40,4% costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, 21,5% nivelul pregătirii cadrelor didactice, 21% lipsa infrastructurii școlare adecvate, 11,6% emoțiile și stresul elevilor, 1,4% altceva, 4% nu știu sau nu răspund.