29 septembrie 2025Comunitate
Competiție prin care ideile tinerilor transformă tehnologia în soluții pentru comunitate

Foto: stirileprotv.ro

Elevilor de liceu cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani le este adresată competiția națională Solve for Tomorrow, ediția 2025-2026. La nivel internațional, este „un program educațional strategic global derulat de Samsung în peste 68 de țări, prin care peste 2,9 milioane de elevi au fost sprijiniți în ultimii 15 ani să-și dezvolte gândirea inovatoare, abilitățile STEM și capacitatea de a răspunde unor provocări sociale majore”.

Samsung România anunță deschiderea înscrierilor, care au loc în perioada 25 septembrie-11 noiembrie, prin completarea formularului disponibil pe pagina www.samsung.com/ro/solvefortomorrow.

Organizatorii subliniază că, „în România, Solve for Tomorrow a atras peste 4.300 de liceeni în cadrul celor patru ediții desfășurate pe plan local. Ediția din acest an vine cu un mesaj central adaptat noilor realități: «AI ideile. AI tehnologia. Fă-le să conteze», subliniind rolul inteligenței artificiale ca instrument pentru transformarea ideilor în soluții și a soluțiilor în progres.

Premiile oferite includ resurse educaționale Samsung – gadget-uri și soluții tehnologice menite să sprijine dezvoltarea tinerilor și accesul lor la inovație. În plus, în premieră, profesorii coordonatori pasionați de proiecte educaționale care se înscriu până pe 23 octombrie 2025 participă la o tombolă specială, având șansa de a câștiga telefoane Samsung de ultimă generație. Tot în premieră, premiile totale ajung la aproximativ 28.000 de euro – cea mai mare valoare din istoria programului în România”.

Din regulament, este de reținut că „elevii pot înscrie proiecte individual sau în echipe de până la cinci membri, coordonați de un profesor, în trei categorii tematice: Educație și diversitate prin tehnologie, Protecția mediului prin tehnologie și Schimbare socială prin sport și tehnologie – cea din urmă fiind o temă introdusă în premieră odată cu această ediție, care completează direcțiile consacrate dedicate educației și protecției mediului”.

Cum se desfășoară competiția

După înscrieri, „vor fi selectate 25 de echipe finaliste care vor intra într-un program intensiv de workshopuri și mentorat, menite să îi ajute să își dezvolte proiectele. Competiția se va încheia cu o gală finală pe 27 martie 2026, când juriul va desemna câștigătorii. Pe durata competiției, finaliștii vor avea parte de un parcurs educațional divers, în care vor lua parte la ateliere dedicate tehnicilor de design thinking, antreprenoriatului, tehnicilor de prezentare, utilizării responsabile a inteligenței artificiale, fenomenului deepfake. În premieră, ediția din acest an aduce un workshop special despre sport și reziliență, care completează experiența de învățare.

Parteneri și sprijin educațional

Programul este realizat alături de partenerii educaționali și academici Junior Achievement România, Academia de Studii Economice din București – Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, partenerul de tehnologie și AI Google România, partenerii din mediul antreprenorial 5 to go, Startarium & Impact Hub.

Juriul competiției este format din: Ioana Mârzac-Sigarteu, Communication & CC Manager, Samsung Electronics Romania; Loredana Mihăescu, Programs Director, Junior Achievement România; prof. univ. dr. Claudiu Herțeliu, decan al Facultății de Cibernetică, ASE București; Sorin Sfetcu, Industry Manager, Google România; Iulia Niculae-Cuciurean, director de marketing, Federația Română de Fotbal; Radu Savopol, cofondator 5 to go; Vlad Craioveanu, fondator Startarium & cofondator Impact Hub Bucharest.

În cadrul galei finale, juriul va desemna trei câștigători (locul I, II, III) și va acorda alte trei premii speciale pentru: Sport Ambassador, Social Media Ambassador și Cel mai Implicat Profesor.

Un program cu impact global și local

La nivel internațional, Solve for Tomorrow este unul dintre programele educaționale de referință ale Samsung. În ultimii 15 ani, competiția a încurajat milioane de tineri din întreaga lume să abordeze probleme globale precum sustenabilitatea mediului sau schimbările sociale prin sport și tehnologie.

În România, Solve for Tomorrow a evoluat constant, de la primele ediții până la actuala competiție cu premii record și o deschidere mai mare către diversitatea temelor și nevoilor societății”.

„O ocazie unică pentru liceeni de a-și dezvolta abilități practice”

Du Hyun Kim, președinte, Samsung Electronics România & Bulgaria: „Solve for Tomorrow este mai mult decât o competiție, este o platformă prin care oferim tinerilor resursele și curajul de a-și aduce contribuția la rezolvarea unora dintre problemele societății. Suntem mândri să vedem cum, an de an, ideile lor evoluează în inițiative cu sens și relevanță pentru comunitate. Misiunea Samsung este de a construi punți între tehnologie și educație, astfel încât progresul tehnologic să devină un instrument real pentru schimbarea în bine a societății.”

Simona Panait, director marketing, Samsung Electronics România & Bulgaria: „Una dintre misiunile Samsung este ca tehnologia, si, mai nou, inclusiv AI, să devină un sprijin real pentru oameni, ajutându-i să fie mai eficienți și mai creativi în activitățile de zi cu zi. Ediția din acest an pune accent pe AI și pe puterea colaborării. Ne dorim ca participanții să descopere cum tehnologia poate fi un catalizator pentru progres, fie că vorbim despre educație, mediu sau sport.” 

Loredana Mihăescu, Programs Director, Junior Achievement România: „Pentru liceeni, Solve for Tomorrow este o ocazie unică de a-și dezvolta abilități practice, de la gândirea critică la lucrul în echipă, și de a transforma curiozitatea în soluții concrete pentru comunitate.”

Creatorii pixului care te-nvață să scrii corect

Lansarea ediției din acest an ne-a oferit ocazia de a-i cunoaște pe câștigătorii ediției precedente a competiției: trei elevi din Brașov, creatori ai unui pix care, pe măsură ce scrii, îți semnalează (printr-o vibrație) când faci vreo greșeală gramaticală, îți arată și-ți explică forma corectă („pe telefon”, simplu spus).

Cei trei elevi laureați sunt Ovidiu Pică, Daria Văsii, Raul Ciobanu, de la Colegiul de Științe Grigore Antipa din Brașov, la mate-info. Erau în clasa a X-a când au realizat creația lor. Acum sunt în clasa a XI-a. Îi îndrumă dirignta lor, profesoara de matematică Laura Gabriela Frîncu, care, în două cuvinte, spune că e vorba despre concretizarea unei idei: „Implementarea inteligenței artificiale într-un produs finit”. Pentru aceasta au și fost premiați: pentru idee.

Meritul care face competiția grozavă și o diferențiază de diverse altele ăsta este: că pune pe primul plan ideea și o susține prin învățătură venită de la profesioniști. E „o călătorie de învățare”, cum zicea cineva în momentul lansării unei noi ediții.

În cazul de față, ideea a pornit de la un obiect uzual și de la o realitate nedorită, în sine, dar luată ca fatalitate. Realizării celor trei elevi i s-a zis că e pix „magic”, „inteligent”, pix care „te corectează”. De fapt, nu e magie, ci e folosire, a ceva învățat la școală plus îndrumare sistematică. Inteligent nu are cum să fie, pentru că este doar un instrument, inteligenți dovedindu-se cei care l-au creat. Cât despre „corectat”, nu scrie el în locul tău, ci te învață cum e corect și, mai ales, îți explică simplu de tot, ca să-ți și rămână și să nu mai greșești. În primul rând, este ceva pentru a învăța să înveți. Creatorii lui îi găsesc utilitate pe la clasele I-IV. În totul, e un exemplu admirabil prin simplitate și funcționalitate de lucru folositor pentru ceea ce invocăm întruna: a învăța să înveți.

Distribuie acest articol!