Organizația Salvați Copiii anunță lansarea campaniei „Dacă locul ei nu e în ramă, nu trimite poza mai departe“, pentru „a atrage atenția publicului asupra dimensiunii fenomenului și pentru a promova conștientizarea impactului psihologic și social al distribuirii imaginilor intime ale minorilor. Mai mult, campania își propune să aducă în față posibilitatea raportării conținutului explicit cu minori găsit online, în mod anonim, pe www.oradenet.ro“. Campania este realizată de agenția de comunicare Rogalski Damaschin.
Argumentând stringența campaniei, inițiatorii evidențiază că, „în primele șapte luni ale anului 2025, linia de raportare esc_abuz, unicul punct civil de contact unde se pot raporta anonim materialele online cu abuzuri asupra minorilor, a raportat 16.212 materiale CSAM (Child Sexual Abuse Material) către IGPR. Într-o proporție covârșitoare, imaginile sunt generate chiar de către copii și adolescenți, cel mai probabil sub presiunea manipulării, a șantajului emoțional sau a promisiunilor false. Prin comparație, pe tot parcursul anului 2024 au fost procesate 19.369 de materiale cu caracter dăunător pentru copii. Dintre acestea, 84% reprezintă materiale generate chiar de către minori, majoritatea lor (99%) înfățișând persoane de gen feminin”.
După cum subliniază creatorii ei, „campania a fost construită în jurul unui concept creativ cu care adolescenții să rezoneze și care arată o altă rută de acțiune. Rama devine un laitmotiv, fiind instrumentul care indică dacă o imagine ar trebui văzută de ceilalți: mesajul transmis, acela că o fotografie care n-ar putea fi pusă într-o ramă nu trebuie transmisă mai departe, este unul care educă și pune pe gânduri. Conexiunea cu arta a fost naturală în acest context, iar utilizarea picturii Nașterea lui Venus de Boticelli a fost o aluzie creativă la tipul de conținut adesea distribuit online.
Una dintre modalitățile prin care a fost ilustrat mesajul campaniei este un clip video cu care adolescenții se pot identifica ușor, disponibil aici: https://youtu.be/rVYabh6Tro4. Tocmai pentru că ne-am dorit să îi inspirăm, personajul feminin are în această poveste o poziție de putere. Pentru că scopul nu a fost să o portretizăm ca pe o victimă, am creat o perspectivă care să încurajeze adolescentele, cu un mesaj clar: poți oricând să alegi să răspunzi inteligent acestui tip de cereri și să dovedești că ești cu un pas înainte.
Campania va fi susținută printr-o serie de acțiuni în social media, dar și offline, pentru a atrage atenția asupra fenomenului, a evidenția caracterul ilegal al producerii și distribuirii acestor materiale și, mai ales, pentru a oferi soluții și a încuraja raportarea abuzurilor.
Responsabilitatea nu se oprește la momentul în care fotografia este trimisă, ci continuă prin fiecare persoană care alege să o dea mai departe sau să o păstreze. Riscul psihologic trăit de copii în astfel de situații este devastator: rușinea, vinovăția și frica se transformă adesea în anxietate, depresie, retragere socială și chiar gânduri de autovătămare. Pentru un adolescent a cărui identitate este în formare, circularea unei fotografii intime devine o traumă greu de gestionat și o povară care îi poate afecta încrederea în sine și relațiile viitoare”.
Gabriela Alexandrescu, președinte Executiv al Organizației Salvați Copiii România: „O fotografie distribuită fără consimțământ poate fi o formă de abuz care lasă urme adânci în viața unui copil, de la teamă, rușine, chiar la anxietate și pierderea încrederii în ceilalți. Prin această campanie de conștientizare îi îndemnăm pe copii și adolescenți să se gândească la consecințe înainte de a da mai departe o poză intimă. Un gest care aparent pare minor poate, în realitate, să zdruncine echilibrul emoțional al copilului pe termen lung.”
Pentru a susține părinții, profesorii și adolescenții, Organizația Salvați Copiii pune la dispoziție un pachet de resurse educaționale și psihologice, disponibile pe portalul Ora de Net (www.oradenet.ro), care include ghiduri, planuri de lecție și materiale video pentru profesori și părinți.