Întrebat la cea mai recentă ediție a emisiunii DC Edu, moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan, de ce avem analfabetism funcțional și cine sau ce se face vinovat de existența, la cote alarmante, a acestui flagel în școala românească, prof. univ. dr. Liviu Papadima de la Universitatea din București a spus că acest analfabetism funcțional a fost ascuns multă vreme și că „una dintre marile deficiențe ale sistemului este ipocrizia”.
„În ce privește rezultatele în educație, din păcate aproape niciodată nu există un răspuns simplu (…) Aici concură multe elemente – programe, profesori, finanțare etc. Deci, ca să-ți dai seama unde e problema, trebuie să echilibrezi toate aceste elemente”, a explicat universitarul.
„Se spune că devină sunt programele. Sincer să fiu, nu cred că sunt principalul vinovat. Cert este că acest analfabetism funcțional există, deși l-am negat ani de zile, spunând că nu ne interesează PISA. Nu poți să te judeci în absolut, trebuie să te judeci, întotdeauna, comparându-te cu alții; iar (în cazul de față – n.r.) comparația nu ne avantajează.
Una dintre marile deficiențe ale sistemului este ipocrizia. Noi vrem să facem din toți copiii genii luminate. La testele PISA, însă, e vorba ca elevii să înțeleagă un comentariu simplu”, a mai precizat Papadima, referindu-se la rezultatele catastrofale ale elevilor din țara noastră la testările PISA.
Întrebat de profesorul Sorin Ivan dacă este de acord cu afirmația ministrului Educației, potrivit căreia de rata ridicată a analfabetismului funcțional să face vinovată slaba pregătire a profesorilor, Liviu Papadima a răspuns:
„Ministrul greșea atunci când spunea că de vină sunt profesorii. Sunt de vină unii profesori. Avem un corp didactic extrem de larg; unii sunt excepționali și nu abuzez de cuvântul acesta; alții, însă, sunt dincolo de orice scuză.
Este inadmisibil ca, într-o singură școală, într-un singur an, să existe clase bune si clase (cu un nivel de pregătire – n.r.) de te iei cu mâinile de cap. Segregarea școlară are consecințe devastatoare.
Ar trebui sistemul să fie mai selectiv, în primirea cadrelor didactice?
„Aici sunt mult cercuri vicioase, spune Liviu Papadima. Ar trebuie să fim mai selectivi. Dar ne putem permite? Avem deficit mare de profesori în țară, dar și în București. Se lucrează cu pensionari și suplinitori, pentru că absolvenții nu se duc în învățământ, sistemul nu este atractiv, nici ca salarizare, nici ca perspective de dezvoltare”, a mai spus universitarul, la emisiunea moderată de prof. univ. dr. Sorin Ivan.




