Deputatul liberal Ionuț Stroe îi cere ministrului Educației, Daniel David, să lanseze o dezbatere națională privind educația media în școli, considerând că România are nevoie urgentă de o strategie care să formeze discernământul digital al elevilor.
După anunțul făcut de ministrul Educației, Daniel David, despre ghidul privind folosirea AI în școli, într-o postare publicată, joi, pe Facebook, Ionuț Stroe a salutat inițiativa ministrului, dar a atras atenția asupra faptului că, în absența unei viziuni mai largi asupra alfabetizării media, aceasta nu este suficientă.
„Salut declarația ministrului Educației, Daniel David, de azi, privind elaborarea unui ghid de folosire a inteligenței artificiale în școli. Consider că acest demers este necesar, dar nu suficient. De fapt, România are nevoie de o strategie educațională care merge către formarea discernământului”, a scris pe pagina sa de Faebook, deputatul liberal.
Ionuț Stroe atrage, de asemenea, atenția că educația digitală trebuie să depășească nivelul tehnic și să se concentreze pe dezvoltarea gândirii critice și a capacității de analiză a tinerilor.
„Problema reală nu este doar cum folosim AI, ci cine o folosește și cu ce nivel de alfabetizare media. În lipsa gândirii critice, elevii pot ajunge să creadă orice văd online, iar în epoca dezinformării, asta înseamnă vulnerabilitate socială”, mai spune el.
Stroe este de părere că, în fața fenomenului dezinformării și a expunerii masive la conținut digital, școala trebuie să formeze elevi capabili să deosebească informația veridică de manipulare, astfel că, pentru a combate efectele lipsei de discernământ digital, Ionuț Stroe propune introducerea educației media ca principiu transversal în învățământul primar și gimnazial și ca materie obligatorie la liceu.
„Oare ar fi oportună introducerea educației media ca principiu transversal în ciclul primar și gimnazial și ca materie obligatorie la liceu? Cum îi putem forma pe profesori? Este posibil un program național de alfabetizare media pentru cadrele didactice, care să le ofere acces la cursuri practice, platforme digitale și certificare profesională în domeniu? Pentru că profesorii trebuie să fie primii care înțeleg cum se formează discernământul digital”, propune deputatul liberal în aceeași postare.
Concluzionând, deputal solicită ministrului Educației să reunească toți actorii implicați, adică profesori, experți digitali, ONG-uri și decidenți politici, pentru a construi o strategie coerentă de educație media:
„Îi cer ministrului Daniel David să ne punem toți la masă și să lansăm o dezbatere națională privind educația media în școli. Să tratăm cauza, nu efectul”, scrie el.