ASOCIAŢIA CARTEA ŞCOLARĂ salută decizia Ministerului Educaţiei de publicare a Caietului de sarcini al Licitaţiei de manuale pentru clasa I şi a II-a. Ne aşteptam ca după un atât de generos timp de gândire, documentul produs să fie unul perfect. Anunţată încă din luna noiembrie a anului trecut, îndelung-aşteptata licitaţie propune un Caiet de sarcini încă imperfect. Drept dovadă, după publicarea pe SEAP, acesta este în continuare modificat, pe măsură ce sesizările făcute de editori sunt analizate de factorii decidenţi din Ministerul Educaţiei.
Iată câteva dintre cele mai problematice aspecte ale Caietului de sarcini încă neremediate:
– Tirajele maxime la disciplinele Religie şi Limbă modernă sunt gândite ca şi cum toţi copiii ar face doar religie ortodoxă sau doar limba engleză, de exemplu;
– Excluderea pragului de punctaj. Pragul de punctaj al preţului prevăzut în proiectul de Metodologie din luna noiembrie a fost eliminat. Este adevărat că în locul acestuia Ministerul a prevăzut că atribuirea se va face unui număr maxim de 6 operatori economici, oferta financiară fiind analizată şi evaluată pentru fiecare manual în parte (lot), iar propunerea financiară trebuie să se încadreze în limita fondurilor care pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea acordului-cadru.
Ministerul, căruia şi aşa îi lipsesc nişte bani din bugetul proiectului, ar trebui să reintroducă pragul de preţ fie şi numai pentru a ţine preţurile la nivelul care i-ar permite chiar să facă economii. Un astfel de demers ar încuraja editorii să propună preţuri rezonabile, având convingerea că nu s-ar vedea, în viitor, obligaţi an de an să subvenţioneze capitolul achiziţii de manuale, aşa cum se întâmplă cu consecvenţă în ultimii 10 ani.
– Intervalul de timp alocat tipăririi şi distribuirii manualelor în teritoriu – 10 zile – este nerealist.
În repetate rânduri, editorii au atras atenţia asupra acestui aspect şi, cu toate acestea, nimic nu s-a schimbat. Este imposibil să tipărească şi să răspândească in teritoriu, într-un interval atat de meschin, zeci de mii de exemplare, poate chiar sute de mii, în cazul editorului care se mobilizează şi organizează, face efortul remarcabil să prezinte oferte pentru mai multe discipline şi câştigă toate aceste manuale.
ASOCIAŢIA CARTEA ŞCOLARĂ este întru totul de acord cu dl Remus Pricopie, ministrul Educaţiei Naţionale, care a declarat joi, 24 aprilie, că „elevii nu mai pot învăţa după manualele din anii ’90, considerând că acele societăţi comerciale care se opun procedurilor de schimbare şi de modernizare demarate de MEN încearcă să-şi protejeze propriile interese, opunându-se, de fapt, ideii de a asigura un viitor mai bun elevilor. ş…ţ Cine se opune noilor manuale, inventând tot felul de motive şi pretexte, se opune ideii de a asigura un viitor mai bun elevilor. ş…ţ Unele societăţi comerciale se opun modernizării manualelor şi găsesc tot felul de scuze pentru a-şi proteja interesele proprii. Noi suntem concentraţi pe interesul elevilor şi al şcolii“.
Vă asigurăm, domnule ministru, că nu editorii noştri se fac vinovaţi de aceste lucruri. Nu suntem doar editori, ci şi părinţi responsabili, care îşi doresc pentru copiii lor tot ce este mai bun. Menirea noastră este să realizăm cărţi şi manuale pentru generaţiile actuale şi pentru cele viitoare, să fim sincronizaţi educaţiei europene, să ne facem munca la cele mai înalte standarde. Acceptăm şi pionieratul, pentru că, deşi în Europa Occidentală educaţia digitală se experimentează pe grupuri mici, noi ne lansăm în aventura de masă la care ne invitaţi dumneavoastră să participăm. Vom încerca să ducem la bun sfârşit acest experiment, doar că nu avem convingerea că sub capota ministerului se ascunde un motor capabil să ţină ritmul cu noi, editorii. Nu doar dumneavoastră sunteţi preocupaţi de interesul elevilor, ci şi noi. Ca părinţi, dar şi ca profesionişti ai unui domeniu care şi-a făcut pe deplin datoria. Noi ne-am străduit să modernizăm toate cărţile şi caietele destinate învăţării, doar că Ministerul oferă prea rar prilejul să ajungă în şcoli produsele muncii noastre. Dovada că nu ne protejăm interesele stă `n faptul că ani de-a rândul noi, editorii, am subvenţionat manualele cu prilejul tuturor retipăririlor, acceptând o pseudoindexare a preţurilor care ne-a adus în pragul disperării.
Manualele cu care ne prezentăm peste o lună la licitaţie au şi format digital. Există în Caietul de sarcini nişte specificaţii tehnice pentru formatul digital, dar platforma www.manuale.edu.ro afişează încă „în lucru”. N-ar fi cinstit ca această platformă să fie de pe acum funcţională, iar la cerere să primească fiecare editor interesat un cont-parolă şi să verifice fie şi o lecţie cum rulează?
„Ministerul Educaţiei Naţionale va continua şi va definitiva procesul de modernizare a manualelor şcolare, conform calendarului asumat şi procedurilor legale în vigoare. Este esenţial ca elevii să aibă manuale noi, adaptate nevoilor şi realităţilor societăţii contemporane”, spunea ministrul cu aceeaşi ocazie. Şi cu aceste afirmaţii suntem de acord, dar, domnule ministru, nu ar fi fost timpul ca programele pentru clasele a III-a, a V-a şi a IX-a să fi fost deja în dezbatere publică? Presupunem că anul viitor doriţi să existe manuale pentru anii de studiu amintiţi. Să înţelegem că acestea nu există fiindcă nu aţi dorit să ne disipaţi forţele pe prea multe planuri? Ne-ar plăcea să fie aşa, dar mărturisim că ne temem să nu experimentăm şi anul viitor o licitaţie cu un nou caiet de sarcini făcut pe genunchi, precum cel din acest an.
„În acest proces este respectată o procedură clară, pe care toată lumea o cunoaşte, sincronizată cu standardele internaţionale.” Aşa să fie, domnule ministru, dar poate vă aplecaţi puţin ochii şi asupra calendarelor de lucru, măcar în anul viitor, pentru că acum este prea târziu.
Comitetul Director al Asociaţiei Cartea Şcolară