Școala, teatrul și viața, împotriva discriminării

scoala-teatrul-viataVineri, 13 martie, la Centrul de Cultură și Arte „George Topîrceanu”, din Curtea de Argeș, s-a lansat proiectul „Teatru și viața“, o inițiativă a Asociației pentru Dialog Intercultural, care-și propune promovarea valorilor democratice și a drepturilor omului.
Proiectul este finanțat cu suma de 35.804,76 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Partenerii implicați în proiect sunt: Colegiul Național Octav Onicescu, din București, Liceul Teoretic Bulgar Hristov Botev, din București, și Colegiul Național Vlaicu Vodă, din Curtea de Argeș. Institutul Român pentru Drepturile Omului va asigura expertiza pe drepturile omului pe perioada derulării proiectului.
 După cuvântul de deschidere al doamnei Simona Hirică, managerul Centrului de Cultură și Arte „George Topîrceanu”, președinta Asociației pentru Dialog Intercultural, Tania Nicolau, coordonatorul proiectului „Teatru și viața”, a prezentat proiectul folosind un material în PowerPoint. A urmat prezentarea Institutului Român pentru Drepturile Omului, în care a fost subliniată importanța proiectului, mai ales pentru tineri, care reprezintă principala țintă a proiectului. „Tinerii care dobândesc respectul față de valorile etice, morale și spirituale învață să respecte și să se facă respectați de ceilalți, aceștia vor fi capabili să evolueze cu responsabilitate într-o societate democratică bazată pe statul de drept, în care drepturile omului sunt promovate și respectate”, a declarat dr. Adrian
Bulgaru, reprezentantul Institutului Român pentru Drepturile Omului. Reprezentanții liceelor partenere în proiect: Liceul Bulgar Hristo Botev – consilier educativ prof. Cristina Spiridon, Colegiul Național Octav Onicescu – prof. dr. Roxana Zanea, și Colegiul Național Vlaicu Vodă – prof. Ștefana Florea, și-au prezentat liceele și au arătat importanța proiectului pentru elevii și profesorii liceelor lor. În instituțiile de învățământ menționate vor avea loc work­shopuri în timpul săptămânii „Școala Altfel” pentru cunoașterea și respectarea drepturilor omului și valorilor democrației europene prin mijloace ale educației nonformale. După workshopuri, vor fi selectați elevi pentru trainingul „Actor și Spect-actor”, pe baza unui chestionar, iar elevii selectați și pregătiți la training vor fi stimulați să acționeze ca multiplicatori în liceele lor, implicând în felul acesta un număr cât mai mare de adolescenți în activități artistice, prin care vor învăța să se comporte ca cetățeni europeni și după ce proiectul se va finaliza.
Președintele Asociației pentru Dialog Intercultural, Tania Nicolau, a precizat modul în care parteneriatul va contribui la realizarea obiectivelor proiectului: „Eu cred cu tărie în forța educației nonformale, în metodele folosite în cadrul acestui proiect, care vor schimba conștiințe și atitudini, făcând lumea în care trăim un loc mai prietenos. Aceasta este și misiunea pe care Asociația și-a asumat-o – și pe care a urmărit-o în toate proiectele implementate până acum. Teatru și viața aduce un suflu nou, entuziasmul tinerilor cu ajutorul cărora se vor realiza obiectivele acestui proiect, și va avea un impact puternic, implicând un public numeros pe o arie foarte întinsă – București, Iași, Cluj, Timișoara și, desigur, Curtea de Argeș”.
Conștientizarea necesității respectării drepturilor omului și valorilor democrației europene, experimentarea cetățeniei active prin voluntariat cu ajutorul dezvoltării de abilități specifice teatrului opresaților, încurajarea implicării participanților-actori și „spect-actorilor” în combaterea: discriminării, a extremismului, a discursului instigator la ură prin teatru, dar și stimularea tinerilor din grupul-țintă și să îi formeze ca multiplicatori în liceele lor pentru a promova justiția socială, acestea sunt obiectivele generale ale proiectului.
Cu ajutorul acestui proiect, elevi din cele trei licee beneficiare vor conștientiza necesitatea respectării drepturilor omului și vor acționa ori de câte ori drepturile lor și ale altora sunt încălcate; prin spectacolele realizate, atât ei, cât și „spect-actorii” vor învăța să ia atitudine împotriva discriminării, împotriva homofobiei, rasismului, xenofobiei, împotriva discursului instigator la ură.
Cunoaștem din preocupările internaționale că problema discriminării a primit astăzi noi conotații și conștientizăm în fiecare zi, în cadrul vieții profesionale, dar și a celei extraprofesionle, că ideea discriminării, a rasismului, a xenofobiei nu mai ține doar de domeniul strict al minorităților, al migranților.
Este o problemă atât socială, cât și comportamentală, de care ne lovim zilnic în forme din ce în ce mai complexe și uneori surprinzătoare. Dacă privim spre universul marginalilor (persoanele dependente de droguri, persoanele suferind de diverse maladii, persoanele fără domiciliu, cerșetorii…), vom observa cum discriminarea îi afectează în primul rând. Este important să înțelegem că societatea românească s-a deschis și spre aceste forme de marginalizare, că suntem implicați social, economic, politic în aceste mari probleme globale și că nu putem să lăsăm ca tinerii, elevii noștri, să nu cunoască, să nu înțeleagă și să nu reacționeze așa cum este bine față de acestea.
Proiectul își propune să aducă în rândul elevilor de liceu aceste discuții, această problematică și să facă acest lucru prin activități nonformale, cu caracter dinamic și ludic, prin teatru. Suntem astfel integrați într-o comunitate internațională de pre­ocupări și platforme educaționale care deschid calea dialogului intercultural așa cum o fac de ceva timp spații culturale precum Franța, unde chiar și manualele/cursurile de limba franceză au capitole/lecții dedicate acestei probleme a discrimi­nării, plecând de la documente autentice. Așa cum va fi și acest proiect, care va aduce în scenă ideea teatrului opresaților.
În cadrul lansării au fost prezentate și metodele nonformale care vor fi folosite, dar și activitățile desfășurate ca urmare a trainingului „Actor și Spect-actor”, și anume spectacolele din „teatrul opresaților” din Timișoara, Cluj, Iași și București. Obiectivele Fondului ONG în România au devenit cunoscute publicului larg cu ajutorul unui material prezentat de voluntari ai Asociației pentru Dialog Intercultural.
 
Prof. Tania NICOLAU,
Prof. Roxana ZANEA

Așteptăm la redacție materiale (educație, didactică, pedagogie, reformă, cultură, societate, opinii etc.) pentru a le publica în revista tipărită și pe site-ul revistei “Tribuna învățământului”.
Email: tribuna@megapress.ro