Radu GOLOGAN, profesor universitar

Toate aspectele societății omenești au fost afectate puternic în ultimele luni: viața privată, economică, relațiile sociale, legile care guvernează natura. Există însă o descoperire a geniului uman care a făcut neașteptat de rapid ca societatea să se adaptezeze repede și gravitatea posibilelor consecințe să fie diminuată: tehnologia IT și toate aspectele legate de
aceasta.

Să ne imaginăm că această pandemie ar fi apărut acum 50 de ani. Realizăm oare că atunci, în lipsa tehnologiei IT și a comunicațiilor rapide, era posibil ca întreaga viață pe Terra să fi fost complet blocată? Putem afirma, făcând apel la dezvoltarea obiectivă a istoriei sau la
divinitate, că civilizației noastre i-a fost oferită din timp principala armă de a rezista vicisitudinilor evoluției.

Evident că unul din domeniile puternic atinse încă de la începutul pandemiei a fost cel al educației. Tot aceasta (educația) a fost în primele rânduri ale adaptării la a folosi cuceririle tehnologiilor moderne. Înaintea acestui accident major al istoriei, foarte mulți dintre cei care urmăreau fenomenul evoluției educației în lume erau reticenți față de avantajele
folosirii majoritare a tehnologiilor informaționale ca instrument principal în educație. Realitatea a dovedit însă, extrem de rapid, că se poate. Nu suntem încă la sfârșitul acestei crize ca să tragem toate concluziile și să evaluăm ce funcționează și ce nu cu școala „în eter“.

Câteva aspecte sunt însă evidente și trebuie menționate. În primul rând, să remarcăm că foarte repede majoritatea dascălilor au îmbrățișat folosirea tehnologiilor și au învățat să le folosească. Uneori chiar exagerat de mult! Apoi, firmele de software au dezvoltat rapid platforme din ce în ce mai specializate, cu facilități sporite în educația din online. Piața IT este sufocată astăzi de acestea și astfel este foarte greu de ales. În al treilea rând, să remarcăm că elevii, chiar cei mai mici, s-au adaptat foarte rapid în a folosi tehnologiile acestea.

Materialul integral poate fi citit în numărul 4-5, serie nouă, al revistei Tribuna învățământului

Distribuie acest articol!