Sfaturi pentru părinți în dialogul cu copiii

5

FLORIN ANTONESCU

În contextul activităților de învățare, educație, recreere în spațiu restrâns, cu disconfortul inevitabil de natură psihică, UNICEF oferă o serie de sfaturi ale specialiștilor în educație adresate părinților, privind modul de îndrumare a copiilor.  

Pas cu pas către succes

Discutați despre regrese, nu evitați subiectul

Nu ignorați lipsa de progres a copiilor și nici nu vă arătați nemulțumiți față de ei. Discutați cu fiica/fiul dumneavoastră despre dificultățile cu care se confruntă în respectarea planului și încercați să le împărtășiți experiențele dumneavoastră similare. De exemplu, televizorul te poate distrage, puteți să îi povestiți despre cum nu ați reușit să terminați ceva important pentru că v-a distras televizorul sau un eveniment sportiv. Cum ați gestionat situația și ce ați învățat din ea? De exemplu, poate că ați hotărât să vă restructurați planul de lucru și ați programat aceste activități pentru finalul zilei ca recompensă pentru respectarea planului stabilit. Atitudinea pe care o aveți va avea un impact major asupra copilului dumneavoastră. Copiii învață prin puterea exemplului, așadar prin acceptarea greșelilor și prin învățămintele trase ei pot învăța cum să abordeze într-un mod proactiv regresul și să îl valorifice prin îmbunătățirea și ajustarea planului de lucru. Impasul face parte din procesul de învățare!

Dați sfaturi concrete, nu criticați,și ajustați planul,dacă este necesar

Nu criticați copiii când nu reușesc să își respecte planul sau când nu își îndeplinesc obiectivele. Critica nu motivează într-un mod productiv, iar dumneavoastră vreți ca aceasta să fie o experiență pozitivă pentru copii. În loc săoferiți încurajări generale precum „haide” și „poți munci mai mult”, încercați să oferiți sugestii pozitive și constructive și ajutați-i pe copiii să își dea seama ce ar putea face pentru a-și respecta mai bine planul. Cu toții știm cât de ușor este să amâni, mai ales sarcinile care ni se par cele mai dificile. Ca și în cazul adulților, lipsa progreselor îi poate copleși pe copii și îi poate împiedica în încercarea de a reveni pe drumul cel bun. Planul nu este bătut în cuie, iar găsirea programului și a obiectivelor adecvate, face parte din procesul de învățare. Discutați cu copiii despre problemele cu care se confruntă și revizuiți împreună planul. Sunt fezabile obiectivele? Au nevoie de ajutor la teme? Poate își vor restructura programul, astfel încât sarcinile cele mai dificile să fie realizate la începutul zilei, când se pot concentra cel mai mult. Modificați în mod corespunzător planul și obiectivele pentru a le oferi copiilor premisele pentru succes.

Concentrați-vă pe eforturi, nu pe rezultate

Lăudați-i pe copii pentru eforturile pe care le depun și pentru că își respectă planul. Este important să apreciați rezultatele, dar trebuie să accentuați cât de importante sunt eforturile făcute pentru a ajunge la acele rezultate, precum respectarea planului zilnic, și solicitarea ajutorului la nevoie. De exemplu, reacționați spunându-i copilului „muncești atât de mult!” în loc de „ești atât de inteligent”. Astfel de încurajări sunt motivante, nu doar pentru a-i ajuta să lucreze la respectarea planului, ci și pentru a-i ajuta să înțeleagă că eforturile susținute pot conduce la succes și astfel copiii vor asocia efortul cu realizările. Aceasta este o lecție de viață pentru orice copil și poate asigura baza unui viitor succes.

Mentalitatea fixă versus mentalitatea de creștere

Aceste sfaturi contribuie la dezvoltarea abilității copilului dumneavoastră de auto-gestionare și de dezvoltare a „mentalității sale de creștere”, orientate către dezvoltare. Mentalitatea de creștere se referă la convingerea că poți îmbunătăți ceva și poți avea succes prin angajament și eforturi susținute. Copiii care au un astfel de mod de gândire înțeleg că greșelile și eșecurile fac parte din procesul de învățare și că abilitățile lor se pot dezvolta. Ei cred că dificultățile sunt  șanse de dezvoltare, prin urmare nu le este teamă de eșecurile sau de regresele de pe parcurs. La polul opus  față de mentalitatea de creștere se află mentalitatea fixă. Copiii cu acest tip de mentalitate cred că abilitățile lor sunt înnăscute și nu pot fi dezvoltate; greșelile și eșecurile sunt rezultul capacităților limitate. De teama eșecului, ei tind să evite lucrurile care este posibil să nu le iasă, oricât de mult s-ar strădui. Este important să alimentezi o mentalitate de creștere, și nu o mentalitate fixă. Acest lucru are efecte importante asupra procesului de învățare al copilului și asupra achiziției competențelor, iar efectele nu sunt limitate la educație, ci se răsfrâng și asupra relațiilor personale și realizărilor viitoare. Dezvoltarea mentalității de creștere la copii este un proces de durată. Greșelile și regresele sunt inevitabile pe parcurs și reprezintă dificultăți pentru părinți. Părinții, la rândul lor, trebuie să se fi echipați cu o mentalitate de creștere pentru a putea dezvolta această atitudine pozitivă la copiii lor! Dificultățile generate de pandemia de coronavirus cu care tu si familia ta vă confruntați, pot fi șansa de a-ți cultiva propria mentalitate de creștere și vă ajută pe tine și familia ta să faceți față și să învățați din aceste provocări.