
FLORIN ANTONESCU
Cum pot fi protejați copiii în perioada actuală, când folosesc mult mijloacele online pentru lecții, comunicare, jocuri etc.? Ce trebuie să facă părinții, școala, operatorii IT?
Răspunsuri oferă UNICEF și partenerii – Parteneriatul Global pentru Stoparea Violenței împotriva Copiilor, Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor (UIT), Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO), Biroul ONU pentru Combaterea Drogurilor și a Criminalității (UNODC), Alianța Globală WePROTECT, Organizația Mondială a Sănătății (OMS), Fundația World Childhood din Statele Unite ale Americii – printr-o „nouă notă tehnică ce îndeamnă guvernele, companiile ITC, educatorii și părinții să fie vigilenți, să ia măsuri imediate pentru reducerea potențialelor riscuri și să asigure copiilor experiențe sigure și pozitive în spațiul online pe durata pandemiei de Covid-19”. În sinteză, acțiunile recomandate în contextul actual sunt:
Pentru guverne – consolidarea serviciilor esențiale de protecție a copilului, asigurându-se că acestea sunt accesibile și active pe perioada pandemiei; formarea personalului din cadrul serviciilor medicale, educaționale și sociale cu privire la posibilul impact al COVID-19 asupra bunăstării copiilor și riscurile crescute din mediul online; intensificarea inițiativelor de conștientizare și educare cu privire la siguranța copiilor în mediul online; asigurarea că furnizorii de servicii sociale, școlile, părinții și copiii cunosc mecanismele de raportare de la nivel local și numerele liniilor locale de asistență telefonică și ale liniilor telefonice directe.
Pentru sectorul IT, inclusiv rețelele de socializare – asigurarea că platformele virtuale, în special instrumentele de învățare online, conțin elemente sporite de siguranță și securitate și că acestea sunt accesibile educatorilor, părinților și copiilor; promovarea și facilitarea serviciilor de referire în siguranță a copiilor și a liniilor de asistență telefonică; elaborarea unor politici de moderare standard, aliniate la drepturile copilului; utilizarea unor protecții integrate și totodată inovatoare; asigurarea conexiunii la internet în vederea îmbunătățirii accesului copiilor defavorizați din gospodăriile cu venituri mici.
Pentru școli – actualizarea politicilor privind siguranța pentru a reflecta noua realitate a copiilor nevoiți să urmeze cursurile de acasă; promovarea și monitorizarea comportamentelor pozitive în mediul online; asigurarea accesului continuu al copiilor la serviciile de consiliere oferite de școală.
Pentru părinți – asigurarea că dispozitivele copiilor au softurile actualizate la zi și programe antivirus; purtarea unor discuții deschise cu copiii pentru a afla cum și cu cine pot comunica online; stabilirea unor reguli împreună cu copiii pentru a decide cum, când și unde se poate folosi internetul; detectarea semnelor de disconfort în cazul copiilor, ce pot apărea în urma activității lor online; familiarizarea cu politicile școlii și mecanismele de raportare de la nivel local și plasarea la îndemână a numerelor liniilor de asistență telefonică și ale liniilor telefonice directe.
Dr. Howard Taylor, directorul executiv al Parteneriatului Global pentru Stoparea Violenței împotriva Copiilor: „Pandemia de coronavirus a provocat creșterea fără precedent a timpului petrecut în fața ecranului. În urma închiderii școlilor și a măsurilor stricte de izolare, tot mai multe familii recurg la tehnologie și la soluții digitale pentru a le oferi copiilor posibilitatea să învețe, să se amuze și să rămână conectați la lumea exterioară, însă nu toți copiii dețin cunoștințele, abilitățile și resursele necesare pentru a naviga în siguranță în mediul online”.
Henrietta Fore, directorul executiv al UNICEF: „Sub amenințarea Covid-19, viața a milioane de copii se limitează temporar la spațiul propriei case și la ecrane. Trebuie să îi ajutăm să navigheze în această nouă realitate. Îndemnăm guvernele și industria IT să își unească forțele pentru a oferi copiilor și tinerilor un mediu online sigur, prin elemente de siguranță optimizate și noi instrumente care să ajute părinții și educatorii să îi învețe pe copii cum să folosească internetul în siguranță”.
Foto UNICEF