Prof. univ. dr. Sorin CRISTEA
III) Dimensiunea metodologică a strategiei de evaluare continuă este (auto)perfectibilă prin rezolvarea a „trei probleme cruciale”, formulate de G. De Landsheere în termenii următoarelor întrebări: „1. Cum se jalonează dezvoltarea procesului de cunoaștere? 2. Cum este îndrumat elevul? 3. Unde se află limita practică a acestei pedagogii a curbei J?” (op. cit., pp. 213-221). Răspunsurile solicită respectarea dimensiunii conceptuale și normative a strategiei de evaluare continuă, care confirmă faptul că „în procesele de învățare, căile unice sunt rare”. Importante devin căile docimologice aplicabile în context deschis, pe care profesorul le poate construi special pentru a oferi răspunsuri viabile la cele „trei probleme cruciale”.
1) Pentru „jalonarea procesului de cunoaștere”, soluțiile metodologice vizează: a) structurarea obiectului evaluării continue la nivel de „unități de instruire” construite prin analiza ierarhică a conținuturilor de bază, fixate pe „secții, capitole, rubrici, paragrafe și aliniate”; b) cunoașterea precisă a componentelor unităților de instruire, valorificabile astfel încât fiecare elev, individual, „să se bucure de o deplină libertate pentru a le restructura, repartiza, îmbina”, pentru a putea să ajungă „la o mai mare stăpânire funcțională a mediului” învățării; c) respectarea specificului fiecărei discipline de învățământ (matematică, științe ale naturii, istorie etc.) bazate pe unități de instruire cu structuri ierarhice, logice sau psihologice diferite, care nu sunt întotdeauna „cumulative, ci aditive”.
2) Pentru îndrumarea elevilor, în condițiile în care evaluarea continuă a progreselor este esențială, sunt necesare „exerciții de stăpânire a cunoștințelor” și „teste diagnostice cu privire la materii (n.n. – conținuturi ale instruirii) foarte limitate, folosite chiar de profesori”. Obiectivele evaluării continue, care vizează fixarea stadiului atins de elevi în învățare și identificarea dificultăților întâmpinate de aceștia, la un anumit moment dat, solicită utilizarea unor tehnologii docimologice speciale, necesare pentru: a) revizuirea unor părți ale materiei; b) întrajutorarea la nivel de microgrupuri organizate nonformal sau distribuite informal în cadrul clasei de elevi; c) flexibilizarea timpului de învățare, formal și mai ales nonformal, pentru „triumful pedagogiei curbei în J”.
3) Pentru a forța „limita practică a acestei pedagogii a curbei J”, strategia evaluării continue vizează: a) depășirea situației inițiale, evidențiată prin teste de aptitudini, care confirmă diferența de 1 la 5, existentă între elevii care învață rapid – lent; b) asigurarea ajutorului suplimentar, acordat elevilor cu ritm lent, imediat după evaluarea primei unități de instruire, în timpul învățării formale (prin individualizarea/diferențierea instruirii) și nonformale, care confirmă „timpul efectiv – necesar – pentru un proces de învățare dat”; c) corectarea situației inițiale după parcurgerea mai multor unități de instruire, evaluate continuu prin „teste formative”, care au o valoare predictivă mai mare decât testele de aptitudini (vezi experimentele consacrate, realizate de B.S. Bloom).
Prof. univ. dr. Sorin Cristea