Ca în fiecare primăvară, de câţiva ani încoace, Şcoala Gimnazială Nr. 178 din sectorul 1, din cartierul Pajura, a celebrat ziua de 9 mai, cu toată încărcătura ei acumulată din mersul istoriei: proclamarea independenţei României (1877), încheierea celui de Al Doilea Război Mondial (1945), fondarea Uniunii Europene (1950). „Steluţele Uniunii Europene“ este genericul unificator al unui proiect, cum se numesc asemenea demersuri, de fapt, un eveniment în toată regula, care a antrenat întreaga colectivitate a şcolii. Tradiţionala paradă a claselor – fiecare etalând câte ceva confecţionat în prealabil de elevi, care să ilustreze identitatea câte unei ţări membre a UE – a fost întregită cu prezentarea câte unei personalităţi ilustrative pentru fiecare ţară. S-au regăsit astfel în acelaşi spaţiu şi în acelaşi timp, aduşi prin evocări, ilustraţii, postere sau dintre contemporani cu noi, Andersen şi Hristo Botev, Michelangelo şi Luka Modrić… Shakespeare, Marie Curie, van Gogh, Robert Schuman, Sfântul Patrick, Picasso… Beethoven (printr-o încercare de sugestie capilară), Augustin de Coulomb (prin reconstituirea pe loc a experienţei sale din clasicismul fizicii), generalul de flotilă aeriană (r) Ion Dobran (ajuns la vârstă centenară, simbol de eroism românesc). După posibilităţi (şi sunt atâtea, într-o şcoală care-i învaţă să fie deschişi mereu spre cunoaştere) şi sub îndrumarea cadrelor didactice (întrega exprimare a proiectului, coordonată de prof. Maria Bucur), elevii s-au documentat, au citit, unii au desenat, alţii au lucrat ceva cu mâna lor şi toţi au pus toate cap la cap. În acelaşi context, şcoala şi-a reafirmat poziţia de reper în comunitate, prin parteneriatul ilustrat şi de data aceasta cu Liceul Teoretic Constantin Brâncoveanu, angrenat în programul Şcoală-Ambasador al Parlamentului European.

În calitate de director la Şcolii Gimnaziale Nr. 178, prof. Daniela Paizan i-a îndemnat pe elevi să reţină câte ceva din modelele de viaţă şi creaţie evocate, prezentate şi – de ce nu – să aspire prin muncă, învăţătură şi merit să devină în viitor oameni la fel de mari precum cei acum aduşi ca exemple. (F.A.)



Distribuie acest articol!