Ministerul Educației a lansat în consultare publică un proiect important pentru formarea inițială și continuă a profesorilor din învățământul preuniversitar, proiect care include profilul și standardele profesionale. Potrivit reprezentanților instituției, acestea sunt organizate pe domenii de competențe, etape de carieră și niveluri de învățământ: educație timpurie, învățământ primar, gimnazial și liceal, tehnologic și tehnologic dual.
Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educație de calitate și pentru a sprijini atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr, se precizează în comunicatul ministerului.
În plus, profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, potrivit legislației în vigoare în domeniul educației.
Potrivit sursei citate, profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.
Domeniile de competențe sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic; mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continua; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație.
Evoluția în carieră, se precizează în comunicat, are la bază principiul învățării pe tot parcursul vieții, fiind urmărită și certificată pe baza unor standarde profesionale, care atestă progresul în dezvoltarea competențelor, adaptarea și asumarea de noi roluri profesionale, eficiența activității.
Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate de un grup de lucru coordonat de conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale).
Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială și „a integrat și a valorificat dezvoltările anterioare din țara noastră și din alte țări, coroborând repere legislative naționale actuale, repere metodologice din literatura de specialitate și recomandări la nivel european și international”, se mai precizează în comunicatul de presă al Ministerului Educației.