Videoconferință a miniștrilor educației

FLORIN ANTONESCU

Videoconferința cu miniștrii educației (statele membre ale UE și Norvegia, Elveția, Islanda) organizată de președinția croată a Consiliului Uniunii Europene a evidențiat în contextul actual de pandemie drept cea mai presantă problemă evaluarea, în special prin examenele de absolvire a ciclurilor de studii de către elevi și de admitere în învățământul superior. Miniștrii participanți au făcut „schimb de practici privind posibilitățile de învățare la distanță și probleme conexe, cum ar fi organizarea învățării și predării virtuale, modernizarea sistemelor informatice existente, oferirea unui acces echitabil la și păstrarea calității educației și formării, precum și furnizarea diferite tipuri de sprijin adaptat elevilor, profesorilor și familiilor”.

Blaženka Divjak, ministrul croat al științei și educației, a subliniat că „pandemia generată de Covid-19 a afectat și oportunitățile de mobilitate educațională. Deoarece multe instituții de învățământ superior sunt închise, studenții aflați în mobilitate s-ar putea să aibă dificultăți în a-și finaliza studiile și a se întoarce în țara de origine”. Ministrul croat a reiterat propunerea făcută de România pentru un efort comun la nivel european în vederea eliminării obstacolelor în calea mobilității educaționale și pentru identificarea de soluții pentru cei care doresc să studieze într-un alt stat membru.

Miniștrii educației au salutat sprijinul acordat de Comisia Europeană statelor membre, materializat prin de Inițiativa pentru investiții în răspunsul la coronavirus și și-au exprimat interesul pentru utilizarea surselor de finanțare disponibile în domeniul educației și formării ca răspuns la criza Covid-19.

Documentul de sinteză al reuniunii oferă un tablou la zi al stării sistemelor de educație în Europa:

Impactul Covid-19 asupra sistemelor de educație și formare profesională

din Uniunea Europeană – prezentare realizată de președinția croată a Consiliului Uniunii Europene, 14 aprilie 2020

Închiderea instituțiilor de învățământ și predarea-învățarea online

-Școlile sunt închise până la:

  • mijlocul/sfârșitul lunii aprilie: EL, IT, IE, LT, ES, CY, PL[1];
  • mai: BG, LU, NL, AT, DK, FI, LV, RO, EE, FR;
  • până la o notificare ulterioară: CZ, HR, HU, SK, SI, DE (datele variază între statele federale)
  •  PT și MT până la sfârșitul anului școlar;
  • Școlile și unitățile de învățământ preșcolar din SE sunt încă deschise

– Cursuri online pentru elevi/studenți

  • Învățământ preuniversitar/școli organizate de minister
  • Învățământ universitar/instituții de învățământ superior decizii autonome

-Sprijin psihologic (prin telefon sau e-mail) în plus față de existența unui psiholog școlar (11 state membre, inclusiv România)

-Nevoi educaționale speciale– abordare individuală și de la caz la caz

  • „în totalitate online” – dispozitive/Internet pentru învățare la distanță pentru studenți din medii defavorizate și/sau fără echipament (12 state membre)
  • „online și tipărit” – furnizarea opțională a materialelor tipărite dacă studenții nu au echipament (7 state membre)

Predarea la distanță și organizarea învățării

– Abordări cu privire la furnizarea conținuturilor

•         Centralizat sau mixt (9 state membre) HR, CZ, EL, EE, FR, HU, LT, MT, PL

•         Cel mai adesea descentralizat

-Platforme și resurse educaționale deschise(23 state membre): AT, BG, HR, CZ, DK, EE, FI, FR, DE, EL, HU, IE, IT, LV, LT, LU, MT, PL, PT, RO, SK, SI, ES

– Servicii cloud (9 state membre)

– Emisiuni TV (16 state membre) AT,  BE, BG, HR, CY, CZ, FR, EL, HU, LV, LT, PT, RO, SK, SI, ES

– Sprijinul editorilor și ai companiilor EdTech (7 state membre)

– Probleme tehnologie, computere și alte dispozitive,  GDPR

Evaluări, examene de absolvire a școlii (matura)

– Evaluări  – se centrează pe evaluarea formativă; ghiduri de evaluare online (e.g. HR, FI)

– Examene de maturitate Matura (învățământ secundar superior) – nicio decizie nu a fost luată încă/s-au amânat fără o dată exactă (14 state membre)

•         O dată stabilită a examenelor de absolvire – sfârșitul lui mai/iunie/iulie/august – (9 state membre)

•         Se poate reduce numărul de examene; școlile vor lua obligatoriu măsuri de precauție pentru minimizarea riscului de infecție

•         Anulate (în întregime sau parțial) – (4 state membre)

– VET – majoritatea deciziilor care nu au fost încă luate; VET general – școlile pot înlocui o notă de examen cu o notă de evaluare continuă

-Înscrierea la școală– amânată și fără prezența personală a copilului

– Instituțiile de învățământ superior (IIS) – decizie autonomă; ministerul consultă IIS pentru a găsi soluții; examenele sunt organizate online; IIS pot organiza examenele de admitere online și studenții se pot înscrie la facultate de la distanță.

Asistență suplimentară așteptată din partea Comisiei Europene

• Facilitarea schimburilor privind provocările și măsurile luate în statele membre, inclusiv partajarea de instrumente și materiale educaționale digitale;

• Cercetări privind impactul Covid-19 asupra educației și formării, cu accent pe măsurile întreprinse de statele membre în ceea ce privește învățarea la distanță; cum poate fi consolidată învățarea la distanță la nivel național și la nivel european?

• Dezvoltarea unei platforme online cu diferite instrumente educaționale, rezultate ale proiectelor, materiale educaționale (traduceri asigurate);

• Fonduri pentru susținerea învățării la distanță, modernizarea platformelor de învățare online existente, asigurarea accesului la dispozitive digitale pentru elevii provenind din medii defavorizate/aparținând grupurilor vulnerabile, finanțarea cursurilor online;

• Informarea periodică a agențiilor naționale și a autorităților naționale cu privire la flexibilitatea costurilor eligibile; dacă studenții își pot menține subvențiile Erasmus + în totalitate; suportarea costurilor de repatriere a studenților pe baza cheltuielilor administrative ale instituțiilor de învățământ superior;

• Reflectarea lecțiilor învățate în Planul de acțiune pentru educația digitală, în Agenda actualizată a competențelor și în inițiativele europene viitoare în domeniul educației;

• Extinderea opțiunilor e-Twinning pentru proiecte naționale.

Finanțarea cheltuielilor legate de coronavirus (fonduri UE, Program Erasmus +)

• Apel la flexibilitate maximă – extinderea duratei proiectului și a costurilor eligibile, condiții flexibile și reducerea procedurilor birocratice, flexibilitate în realocarea fondurilor, flexibilitate privind obiectivele planificate și indicatorii de performanță etc. – din partea unui număr de 16 state membre;

• Priorități de finanțare focusate pe asigurarea educației la distanță (modernizarea infrastructurii IT, furnizarea de echipamente digitale și servicii de internet (în special pentru cei care provin din medii defavorizate), formarea profesorilor, materiale educaționale digitale (inclusiv instrumente și practici de evaluare), cursuri online, traducerea materialelor disponibile online, din diferite țări etc. – din partea unui număr de 17 state membre.

[1] AT–Austria, BE–Belgia, BG-Bulgaria, CY–Cipru, CZ–Cehia, DE-Germania, DK-Danemarca, ES-Spania, EE-Estonia, FI-Finlanda, FR-Franța, EL-Grecia, HR-Croația, HU-Ungaria, IE-Irlanda, IT-Italia, LV-Letonia, LT-Lituania, LU-Luxemburg, MT-Malta, NL-Țările de Jos, PL-Polonia, PT-Portugalia, RO-România, SI-Slovenia, SK-Slovacia, SE-Suedia.  


Distribuie acest articol!