Societatea zilelor noastre se confruntă cu o situație cel puțin interesantă. Pe de o parte, suntem invadați de un element de absolută modernitate, concretizat într-o evoluție din ce în ce mai rapidă a științei și a tehnologiei, fapt care asigură un real progres atât în școli, cât și în viața cotidiană. Pe de altă parte, trăim o realitate dezolantă, pe care cei mai mulți dintre noi refuză să o perceapă, o realitate sumbră, datorată aceleiași societăți moderne, realitate guvernată de haos și decadență.
Analiza evoluției și progresului unei societăți complexe reprezintă un subiect delicat și în același timp dificil de abordat din multe puncte de vedere, motiv pentru care am decis să vorbesc despre un subiect acut, dar în același timp foarte actual: rolul familiei în viața copiilor, în buna funcționare a școlii și în progresul ulterior al societății.
În opinia mea, familia este fundamentul pe care se construiește orice entitate de sine stătătoare, elementul care modelează materia primă, ajutând-o să devină într-un târziu produs finit. În cuvinte mai simple, familia este un element-cheie în modelarea și educația fiecărui copil. În sânul familiei un copil ar trebui să găsească înțelegerea, căldura, comunicarea și sprijinul de care are nevoie pentru a face față fiecărei noi provocări a vieții. În familie un copil crește, se dezvoltă, își formează o suită de valori și principii, care-i vor defini, într-un viitor apropiat, caracterul. Până la o anumită vârstă familia reprezintă un soi de carapace, un înveliș protector care ferește de oscilațiile neuniforme ale vieții. Însă înainte de toate cred că familia se identifică cu educația, un fel de educație aparte, pe care nu-l regăsești în cadrul școlii. Încerc să subliniez în acest fel legătura care ar trebui să se stabilească între școală și familie, cele două noțiuni care definesc calitatea și spiritul pozitiv al omului.
Poate că se întreabă cititorul din ce motive am folosit peste tot „ar trebui”, „ar trebui să găsească”, „ar trebui să se stabilească” etc. Răspunsul este unul cât se poate de simplu, însă la fel de dureros și poate nefiresc pentru unii: deoarece în societatea zilelor noastre noțiunea de familie tinde să-și piardă din valoare și consistență, aportul adus de aceasta în formarea și educația copiilor fiind infinit mai mic în raport cu durerea nemăsurată a acestora.
Cel puțin în cadrul școlii lipsa familiilor din viața multor copii și a unei colaborări între școală și familie este una dintre cauzele eșecului școlar pe termen lung. Ne confruntăm la tot pasul cu copii necăjiți, incapabili să dea randamentul școlar necesar și pe ale căror fețe se citește o supărare mult prea mare pentru vârsta lor fragedă. Însă problema cea mai mare constă în repercusiunile pe care absența familiei din viața copilului le pot avea asupra progresului școlii, dar și întregii societăți pe o perioadă îndelungată. Astfel, mai întâi școala și apoi întreaga societate se vor confrunta cu existența unor oameni frustrați, slab pregătiți în domeniile în care activează, cu anumite deficiențe în gândire și comportament.
Dat fiind faptul că am abordat această temă, țin să subliniez și motivele pentru care în prezent rolul familiei se diminuează. Un loc primordial în acest sens îl deține situația financiară precară, care îi obligă pe părinți să muncească în străinătate, renunțând să-și mai vadă copiii pentru o bună perioadă de timp. Aceștia rămân acasă în grija rudelor sau a bunicilor, fiind privați de cele mai multe ori de o educație adecvată.
Putem afirma însă fără teama de a comite vreo nedreptate faptul că de multe ori nu doar munca peste hotare determină separarea între părinți și copii. Ne întâlnim din ce în ce mai des cu situații dezolante, familii în care guvernează dezordinea generată de neînțelegeri și consum excesiv de alcool, precum și familii în care actualii părinți au avut parte la rândul lor de o educație deficitară.
În mod sigur ar mai fi multe de spus, de adăugat sau de precizat dată fiind complexitatea temei abordate. Totuși închei cu o întrebare al cărei răspuns va genera întotdeauna controverse: societatea deficitară duce la destrămarea familiei sau familia fără un ideal solid produce rupturi grave în societate? Eu personal cred că există o influențare de cele mai multe ori negativă, însă reciprocă, dar după cum am menționat deja, subiectul rămâne deschis multor dezbateri.
Prof. drd. Raluca COVACI, Școala Gimnazială Anghel Saligny, Banloc, Școala Gimnazială Livezile