Deoarece în mod constant ANPCDEFP a încurajat şi sprijinit calitatea proiectelor realizate de profesorii din ţara noastră, echipa managerială din şcoala noastră a câştigat un grant european pentru dezvoltarea parteneriatului strategic „HEALTHY EUROPEAN YOUTH” (2014-2017). Nu a fost o întâmplare deoarece aceeaşi echipă managerială a câştigat şi derulat un alt proiect, „EUROPE IN OUR SCHOOL” (2012- 2014), în cadrul programului sectorial COMENIUS.
După doi ani de la debutul parteneriatului strategic HEY – Healthy European Youth, rezultatele obţinute ne fac să fim mândri şi să formulăm aprecieri despre beneficiile înregistrate la nivelul instituţiei.
Existând, datorită programului ERASMUS+, o iniţiativă europeană relevantă pentru nevoile profesorilor şi elevilor, primită cu interes şi integrată în mod natural în practica şcolară, proiectul nostru strategic a influenţat pozitiv toate componentele instituţiei noastre.
Participarea la aceste proiecte a promovat ideea că fiecare proiect este o oportunitate de învăţare pentru cei implicaţi – profesori, elevi, director de şcoală. Fiecare dintre participanţii la proiecte are de învăţat şi de câştigat în acelaşi timp. Proiectele europene aduc noi cunoştinţe, noi capacităţi, schimb de idei, transfer de practici creative, acces la noi materiale didactice, exersarea şi perfecţionarea limbilor străine în contexte reale.
Proiectul „HEALTHY EUROPEAN YOUTH”, ca şi proiectul „EUROPE IN OUR SCHOOL”, este un bun prilej de schimb de bune practici. Datorită proiectului, am realizat o îmbunătăţire a managementului nostru prin: modernizarea PDI din instituţie; sporirea eficienţei planului managerial prin adaptarea standardelor europene la nevoile locale; armonizarea planurilor operaţionale dintre departamentele şcolii. Am preluat multe elemente din managementul şcolilor din cele opt ţări cu care colaborăm în cadrul proiectului (Turcia, Estonia, Finlanda, Polonia, Slovacia, Spania, Italia şi Grecia). În acelaşi timp, am diseminat activităţile şcolii noastre, contribuind astfel la recunoaşterea europeană a calităţii şi creativităţii proiectelor realizate de profesorii români şi la trasarea unor standarde din ce în ce mai înalte pentru perioada următoare în fiecare dintre şcolile partenere. Activităţile noastre au fost primite cu mult interes deoarece echipa coordonatoare a întregului proiect (echipa din România) a folosit respectul reciproc, toleranţa, empatia în fiecare dintre activităţi.
Datorită acestor proiecte am perfecţionat negocierea ca mijloc de mediere în vederea luării deciziilor în diferite situaţii, prin ascultarea tuturor punctelor de vedere, analiza argumentelor şi stabilirea priorităţilor, stabilirea celor mai bune legături între elementele strategiilor selectate (obiective – căi – mijloace).
Atitudinea mea de manager s-a perfecţionat şi prin schimbarea stilului de comunicare în cadrul colectivului. În cadrul activităţilor transnaţionale am identificat situaţii foarte bune de împletire a stilului democratic cu cel autoritar. Managementul proiectelor europene m-a ajutat să înţeleg şi să aplic: distribuţia de sarcini; stabilirea componenţei grupului; stabilirea modului de realizare a sarcinilor; importanţa legării motivaţiei de conţinutul activităţilor. Acest stil managerial s-a schimbat atât în latura organizatorică, cât şi, cea umană, deoarece am simţit nevoia de a limita incertitudinile, de a extinde posibilitatea de control al modului de desfăşurare a evenimentelor în cadrul tuturor activităţilor din şcoală. Am învăţat să mă preocup de motivarea subalternilor, privind subalternii ca pe egalii mei, ca parteneri cu drepturi depline în viaţa instituţiei. Mă mândresc că am reuşit astfel să dezvolt relaţiile de încredere şi reciprocitate la nivelul colectivului şcolii. Printre instrumentele concrete la care am apelat pentru realizarea acestui tip de relaţii, eficientă a fost utilizarea recompenselor pentru a obţine participarea subalternilor. Stilul meu managerial actual se poate încadra în familia stilului participativ, deoarece am realizat o amplă participare a subordonaţilor la conducerea şcolii. Am înţeles şi promovat faptul că discuţiile şi sugestiile subalternilor nu privesc doar deciziile referitoare la execuţie, ci şi deciziile referitoare la obiective. Stabilirea obiectivelor prin consultarea subalternilor duce la identificarea lor cu obiective fixate, deci stimulează motivaţia şi interesul. De aceea am perfecţionat împreună planul de dezvoltare instituţională prin introducerea obiectivelor de actualitate, adaptarea standardelor locale la cele regionale, naţionale, europene. Am observat că în cazul abordării acestui stil participativ rezultatele se îmbunătăţesc, devenind performante. O asemenea evoluţie favorabilă a performanţelor este determinată de o influenţă pozitivă pe care o exercită asupra unui set de variabile. Astfel, ca urmare a experienţei acumulate datorită proiectelor europene, consider că sunt apreciată de subalterni; loialitatea şi comunicarea sunt dezvoltate; presiunile şi conflictele au scăzut şi mă aştept la o şi mai bună coeziune a colectivului, care va duce la rezultate performante în perspectivă.
Din aceeaşi perspectivă a managementului şcolar, proiectele europene propun şi managerilor de şcoli noi experienţe de învăţare, de comunicare interculturală, noi căi de motivare şi de ameliorare a practicilor. Ca director, am perceput aceste schimburi de experienţă ca pe o resursă inepuizabilă de inspiraţie, de diversitate şi de inovaţie în planul educaţiei. Am perseverat în direcţia continuării proiectelor de parteneriat derulate la nivel european deoarece consider că pentru elevi ele sunt o cale de corectare sau de transformare a învăţării în funcţie de interesele şi specificul generaţiei lor, de (re)găsire a atractivităţii educaţiei.
Transparenţa este unul dintre elementele care s-au perfecţionat în mod evident în şcoala noastră de când dezvoltăm proiecte europene. Toate elementele importante din proiecte sunt diseminate cu ajutorul site-ului proiectului, panourilor de promovare din şcoală, posterelor, prezentărilor făcute în şedinţele consiliilor din şcoală. De aceea nu au fost neclarităţi în privinţa selecţiei cadrelor didactice şi elevilor participanţi la diferite activităţi – la cele de mobilitate în mod special.
În mod firesc facem acum diseminarea tuturor activităţilor din şcoală, deoarece am experimentat-o permanent pe parcursul proiectelor. Facem jurnale de activităţi, albume de fotografii, organizăm concursuri şi workshopuri în acelaşi stil în care procedăm cu activităţile proiectului.
Datorită proiectelor internaţionale construim mult mai des planuri de evaluare – cu componenta importantă a autoevaluării. Planurile acestea cuprind şi instrumentele de evaluare pe care le folosim.
Consider că schimbările cele mai mari care se datorează proiectelor se întâlnesc la nivelul locului pe care şcoala îl are în comunitate. Consiliul Local, dar şi întreaga comunitate au dezvoltat încredere şi respect faţă de şcoală, profesori, manager. Vizita atâtor grupuri de elevi şi profesori din ţări diferite a impresionat comunitatea şi a pus-o faţă în faţă cu nevoia de a promova elementele culturale locale, cu nevoia de a realiza concret unitate la nivelul tuturor factorilor de conducere şi administrare, cu nevoia de sprijinire a şcolii.
Participarea la aceste proiecte este o invitaţie adresată cadrelor didactice din instituţia noastră pentru a experimenta noi modalităţi de proiectare şi desfăşurare a activităţii didactice, precum şi noi modalităţi formale, nonformale şi informale de dezvoltare profesională, prin colaborarea cu alte cadre didactice din Europa. Personal, am beneficiat şi de oportunitatea oferită de câştigarea mai multor granturi europene pentru perfecţionarea în domeniul managerial, dar şi didactic. O amprentă deosebită au avut-o cursurile din UK, universităţile din Exeter şi Huddersfield, 2012 şi 2013 .
Colegii mei doresc tot mai mult să participăm la competiţii naţionale şi europene. Aplicaţia pentru obţinerea titlului de Şcoală Europeană în anul 2016 s-a realizat prin colaborarea echipei de management cu toţi factorii implicaţi. Acest titlu obţinut demonstrează o dată în plus că am lucrat bine ca manager şi mă motivează să promovez cât mai multe activităţi din această gamă, în vederea creşterii calităţii activităţilor din şcoala noastră.
Prof. Steluţa PERIANU, director,
Şcoala Gimnazială Vădeni, jud. Brăila