
Ce înseamnă „învăţarea prin cunoaştere ca proces”? Aceasta presupune profunda implicare a activităţilor mentale personale. Înseamnă deopotrivă evoluţie pe toate planurile: cognitiv, emoţional, acţional. Aşa cum afirmă şi I. Neacşu, în această orientare învăţarea este dominată de gândire reflexivă, implicând o reală reconstrucţie a datelor ştiinţei, a experienţei de viaţă, a capacităţilor de observare şi manifestare. Locul central îl ocupă problematizarea, ipoteza (re)descoperitoare. Învăţarea este activă, i se asociază curiozitatea, intuiţia şi imaginaţia, precum şi gândirea analitică şi critică. Deprinderile nu blochează, ci asigură transferuri orizontale şi verticale, specifice şi nespecifice. Satisfacţia şi motivaţia intrinsecă însoţesc progresele în învăţare.
Aşadar, metodele didactice moderne, dinamice sunt extrem de inovative, creatoare, eficiente. Acest lucru este încă un argument în plus pentru a se renunţa o dată pentru totdeauna la metodele clasice. Principalul avantaj al metodelor activ-participative îl reprezintă implicarea elevilor în actul didactic şi formarea capacităţii acestora de a emite opinii şi aprecieri asupra fenomenelor studiate. În acest mod, elevilor le va fi dezvoltată o gândire circumscrisă abilităţilor cognitive de tip superior, gândirea critică, autocritică, speculativă. Principiile care trebuie să stea la baza acestui tip de lecţii trebuie să ţină seama de problemele care sunt sau vor fi relevante pentru elevi, să fie structurate pe învăţarea prin „cunoaştere ca proces”, adaptate curriculumului pentru a se potrivi presupoziţiilor şi dezvoltării elevilor, iar evaluarea lor să se realizeze dinamic, prin autoevaluare şi interevaluare.
Lecţia de la „Bolintineanu” a demonstrat, încă o dată, că metodele (am putea spune „infinite”) prin care pot fi întâmpinate conţinuturile programelor şcolare (indiferent de disciplina studiată) trebuie să fie moderne, dinamice şi să implice real elevii în comprehensiunea lor.
Prof. Elena-Margareta CRISTEA,
Dir. adj. Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu





