Să trăim în rutină, în lenevie a minții, alunecând în plictiseală și blazare, în tendința de a omorî timpul prin activități anodine, derizorii și distracții vulgare, să mizăm în primul rând pe noroc, pe soartă sau să ne angajăm într-un proiect de a da substanță și sens vieții prin nevoia presantă de a ne pune întrebări, de a ne mira, de a ne nedumeri, de a ne minuna sau de a ne neliniști de tot ceea ce ne înconjoară și de tot ceea ce ni se întâmplă, de a avea îndoieli, de a fi în acord, în dezacord sau în stare de ezitare, de a ne manifesta spiritul critic. Această stare de efervescență este semnul clar al vitalității noastre ca oameni; ea ne conduce spre nevoia de a problematiza existența, de a resimți ignoranța ca o infirmitate, chiar ca o povară și așa se naște
Nevoia de a învăța
Dar verbul a învăța este atât de mult folosit, în cele mai diferite accepțiuni, încât este nevoie de a-l proteja în ceea ce are el mai valoros; vom face acest lucru prin alternative succesive, în care întotdeauna este de preferat a doua variantă. Ordinea nu este relevantă.
1) Învățați pentru a acumula cunoștințe sau în primul rând pentru a înțelege lumea, viața, a ne înțelege pe noi?
2) Învățați dintr-o constrângere exterioară sau în primul rând ca urmare a unei nevoi interioare a ființei noastre?
3) Cu caznă și chiar chin sau de plăcere și chiar cu bucurie?
4) În stare de presiune și chiar stres, sau mai degrabă în stare de destindere, de relaxare?
5) Numai din experiență proprie sau și din experiența altora?
6) Numai din prezent sau și din trecut, din istorie?
7) Numai din locul în care ne aflăm sau și din ceea ce se întâmplă în lume?
8) Numai pentru a face față unor situații standard, sau și pentru a ne antrena în vederea unor situații inedite?
9) În primul rând cu un scop imediat, în vederea unui concurs, examen etc., sau mai degrabă într-o perspectivă indefinită, pentru că nu ați putea trăi altfel?
10) Pentru a vă adapta la contextul în care vă aflați sau în primul rând pentru a schimba în mai bine situația existentă?
11) Doar din viață sau și din lecturi?
12) Doar din lecturi literar-artistice (științifice) sau și din lecturi de știință (resp. literatură-artă)?
13) Inflexibil sau flexibil pentru eventuale schimbări de atitudine? Capacitate slabă sau ridicată de a vă dezvăța de un anumit punct de vedere, de a vă despărți de un anumit comportament?
14) Lecturi numai din limba română sau și din limbi internaționale, în special din engleză? Interacțiune mică sau mare cu lumea în engleză.
15) Respingere sau marginalizare a internetului ca favorizant esențial al învățării sau includerea sa ca element revoluționar al învățării?
16) Naveta inexistentă, slabă sau permanența între carte și internet, ca mod esențial de învățare?
17) Să înveți cu prejudecata că greșeala și eșecul stau totdeauna sub semnul păcatului, al infracțiunii sau să realizezi că, fără dreptul de a greși, de a eșua, nu este posibilă învățarea autentică? Greșeala și eșecul sunt prețul inevitabil pe care îl plătim pentru a învăța să facem față unor situații noi, să putem lua inițiative, să putem inova, crea.
18) Direct legat de alternativa anterioară: Să crezi că a fi serios în învățare înseamnă a exclude componenta ludică, aceasta din urmă avându-și locul exclusiv în divertisment sau să consideri că jocul este un ingredient esențial al unei învățări autentice?
19) Să crezi că învățarea impune o atitudine gravă, chiar mohorâtă, sau să înțelegi că a te concentra pe o problemă e perfect compatibil cu umorul și cu atitudinea ironică?
20) Să ucizi copilul din tine, în iluzia că în acest fel te pregătești pentru a învăța să dai piept cu viața, sau să-ți dai seama că, fără capacitatea de a recupera, la orice vârstă, candoarea și prospețimea copilului care ai fost, învățarea autentică și creatoare este grav prejudiciată?
Şcoala și universitatea, o mare parte din televiziuni și din internet se plasează mai degrabă în prima sau în a doua variantă a alternativelor de mai sus? Răspunsul este trist.
Academician Solomon MARCUS