
Se deschide Școala de vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele (MSciTeh), ediția a cincea, organizată în parteneriat de Universitatea din București, Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară-Horia Hulubei (IFIN-HH) și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INFP). Ediția actuală se desfășoară sub patronajul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării și pune accent pe tehnologii inovative și pe rolul lor în dezvoltarea societății.
Participă 82 de elevi de liceu și 38 de profesori din aria STEM (fizică, chimie, biologie, matematică, informatică, geografie, tehnologii) și consilieri școlari din învățământul gimnazial și liceal.
Programul deschiderii, 22 august 2022, sala de festivități a IFIN-HH, Măgurele, cuprinde:
09.00-10.00 Deschidere oficială secțiune elevi
- Sebastian Ioan Burduja, ministrul cercetării, inovării și digitalizării
- Alexandru Negreț, secretar științific, Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei
- univ. dr. Cristina Miron, prodecan, Facultatea de Fizică, Universitatea din București
- George Tuță, Camera Deputaților, Parlamentul României
- Narcis Constantin, primar, orașul Măgurele
- ing. Constantin Ionescu, director general, Institutul Național pentru Fizica Pământului
10.00-10.20 Prezentarea programului Școlii de vară
- Bogdan Popovici, IFIN-HH, coordonator, MsciTeh
10.20-10.45 Întâlnirea echipelor de cercetare, mentori și elevi
11.00-13.00 Mecanica cuantică în viața noastră de toate zilele
- Cristian Mihail Teodorescu, Institutul Național pentru Fizica Materialelor
14.00-17.00 Activități de cercetare în cadrul laboratoarelor partenere, laboratoare din Măgurele și București (IFIN-HH, INFLPR, INFP, INFM, ISS, UB-FF, UB-FC, UB-FJSC, UB-FGG, MSP)
După cum subliniază organizatorii, MSciTeh „oferă programe de practică în laboratoarele de cercetare pentru elevii din clasele a IX-a-a XII-a, precum și programe de dezvoltare profesională interdisciplinare pentru profesorii de științe și consilierii școlari din învățământul secundar, gimnazial și liceal.
MSciTeh este un experiment educațional al cercetătorilor și specialiștilor de pe platforma Măgurele și din Universitatea din București pentru a stimula reflecția asupra rolului pe care cercetătorii îl pot asuma în dezbaterea publică, în special în educație, și a încuraja abordări noi în domeniul realizării și promovării educației pentru știință și a carierelor asociate”.
Temele ediției din acest an sunt:
- Smart City Măgurele – o rețea de senzori wireless
- Simularea modului de funcționare a unei noi misiuni spațiale
- Pile de combustie microbiene. Biosenzori pentru sănătatea solului
- A fi sau a nu fi o planetă „vie”. O lecție de seismologie
- Transformarea luminii în sunet purtător de informație despre respirație
- Introducere în teoria corelațiilor cuantice și a procesării informației cuantice
- Smartphone spectrometru
- De la virtual la real și invers prin modelare 3D
- Inspectori de dezintegrări. Adevărat sau Fals?
- Servicii de tip cloud și aplicații pentru IOT
- Comunicarea științei
- Internetul microorganismelor și IoT
- Cum “citim” povestea Pământului în roci și fosile?
- Procedeu de fabricare a unui dispozitiv organic electroluminescent cu aplicații în tehnologia display-urilor (OLED)
- Sinteza și caracterizarea nanoparticulelor de oxizi metalici
Scurtarea vacanței de vară, sfidarea educației nonformale
O școală de vară care începe în condiții chiar de plină vară, cu toată precipitarea prin mass-media și prin ședințe din primării pe temele „eterne” și „general umane” de felul „implicare totală în pregătirea noului an școlar”, „condiții optime”, „asigurări că” și „prioritate”, o astfel de școală este un argument că vacanța și educația nu se opun. Altfel zis, este o dovadă că dacă școala noastră merge prost, asta nu e din cauză că vacanța de vară este prea lungă și că școala trebuie să înceapă mai devreme.
Când accentul se zice că este de pus pe nonformal, opțional, „școală altfel”, tocmai atunci se decretează că elevii trebuie aduși mai repede din vacanța de vară și băgați în clase. Argumentul că astfel e contracarat păcatul de a avea „cel mai scurt an școlar” este lipsit de suport, din moment ce, pentru desfășurare, în structura anului școlar sunt nou introduse mai multe vacanțe, pe deasupra fiind menținute și multele și cunoscutele motive de a nu se ține ore.
Nici anul școlar nu ar mai fi privit cu complexarea că e prea scurt, nici petrecerea vacanței de vară nu ar mai fi indusă ca o vinovăție, nici programele disciplinelor de învățământ nu ar mai fi luate cu neplăcerea că sunt prea încărcate, dacă vacanța de vară ar prelua diversele activități de felul programelor, proiectelor, „educației pentru…” și le-ar include în școli de vară, tabere etc. Inclusiv săptămânile de „școală altfel” și „verde” ar fi la locul lor într-un preambul al vacanței de vară, în perioada 1-15 iunie.





