
Mecanismul de alterare, de depreciere, dacă nu de distrugere a unor forme instituționalizate, funcționale și susținute, de acces la educație și la instruire s-a păstrat identic și s-a repetat în acești 25 de ani referitor și la tabere școlare, și la baze sportive, și la cluburi (construite ca atare, nu improvizate în „bombe”). S-a adăugat trecerea unor funcții și îndatoriri din aceeași zonă a educării către diverși prestatori colaterali, până la debarasare de obligații din partea sistemului instituționalizat și îndatorat față de cetățenii care-l susțin. Astfel a proliferat ceea ce se cheamă After school cu taxă pentru cine organizează și cu comision pentru cine livrează beneficiari, în detrimentul formei identice de asigurare a serviciilor instituite prin lege. La fel se dezvoltaseră anterior sumedenie de școli postliceale, grădinițe și, mai în urmă cu ani, universități. În toate cazurile (devenite împreună fenomen), a fost invocată neputința sistemului de a asigura organizare, funcționare și finanțare și au fost răspândite vorbe „înțelepte” despre economia de piață, în care nu mai merge cu pomeni, peste toate aruncându-se „învățătura” cu valoare de generalitate cum că „statul e cel mai prost gestionar”.
Problema în aceste situații este de bani, ca parte din banii sistemului educațional, aceia mereu invocați, numărați și iar numărați, ca să se constate de fiecare dată că sunt insuficienți, că trebuie… că investiția cea mai… Atmosfera este de fatalitate. Pare un nonsens, ceva contra vremurilor de azi, să se deschidă măcar discuția despre necesitatea susținerii unor instituții și forme care sunt parte a școlii, a învățării și educării, cum ar fi taberele, excursiile, programele din afara școlii, cu oameni angajați, cu dotări și amenajări montate anume ca elevii și preșcolarii să le găsească la dispoziția lor, iar părinții și profesorii să-i (con)ducă, să-i îndrume acolo. La nesfârșit și cu îndreptățire, sunt acuzați cei care au pus mâna pe tabere, cluburi, baze etc. Rar și mai mult pentru a salva o aparență de obiectivitate, sunt vizați cei care au permis așa ceva, semnând acte de cedare, asociere ori parteneriat, propovăduind transferul către autoritatea locală sau către organizații din societatea civilă. La nivel de sistem, Educația s-a debarasat de administrarea unităților școlare, de instituțiile pentru creșterea unor categorii de copii, de tabere și de cluburi. Acum a venit vremea debarasărilor pe scară mică: Școala după școală, respinsă tocmai din școală, este găsită ca bună de valorificat în afara școlii, de către salariați ai școlii. Părinților li se spune că în școală „nu sunt condiții”, însă „are doamna… aftăru ei”; furnizarea de participanți la „aftăr” e răsplătită. În aceste condiții, reglementării care se profilează și care este bine-venită i se întrezărește un viitor cu obstacole în aplicare.
Florin ANTONESCU





