Trei organizații neguvernamentale – Asociația Centrul de Advocacy și Drepturile Omului, Asociația Consultanților în Dezvoltare Comunitară și Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale au solicitat Ministerului Educației să propună un set de măsuri în vederea prevenirii segregării în educație, prin îmbunătățirea Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2022-2023, rezultat al monitorizării segregării școlare și aplicării Metodologiei de prevenire a segregării școlare realizate în perioada iunie-octombrie 2021, cu sprijinul Ministerului Educației.
Astfel, printre propunerile celor trei organizații se numără includerea în cererea-tip unică la nivel național de înscriere în clasa pregătitoare a unui câmp distinct în care să se solicite părinților datele privind nivelul de educație formală pe care îl au și specificarea în cererea-tip dacă copilul provine din sistemul de protecție instituționalizat sau dacă se află în plasament familial.
De asemenea, o altă propunere este specificarea, în cererea de înscriere pentru clasa pregătitoare, a nivelul de venit al familiei, etnia, introducerea în cadrul contractului educațional tip a unor prevederi care să reglementeze acordul părinților privind colectarea, prelucrarea și stocarea datelor cu caracter personal ș.a.m.d..
Cele trei ONG-uri sunt, de asemenea, de părere că, în circumscripțiile școlare, ar trebui introduse unitățile de învățământ din imediata vecinătate a comunităților „ilegal improvizate pentru evitarea refuzării înscrierii copiilor de vârstă școlară care nu dețin domiciliul în circumscripțiile școlare respective” și sugezează înscrierea obligatorie a copiilor de vârstă școlară care nu dețin certificat de naștere și, nu în ultimul rând, introducerea obligativității repartizării învățătorilor la formațiunile de elevi în clasa pregătitoare constituite, prin extragere la sorți.