Examene și teze online, prevăzute prin lege

FLORIN ANTONESCU

Examenele naționale și tezele din învățământul preuniversitar și examenele din învățământul superior, inclusiv cele de finalizare a ciclurilor de studii, pot fi susținute online în condițiile stării de urgență, prevede Legea educației naționale nr. 1/2011 conform unor modificări de ultimă oră adoptate la nivel parlamentar. În ansamblu, legea stabilește din acest moment că procesul educațional se poate desfășura online la toate nivelurile pe durata stării de urgență sau de asediu.

Legea educației naționale nr. 1/2011 cu prevederile noi:

-„În situaţia în care se instituie starea de urgenţă sau starea de asediu, potrivit prevederilor constituţionale, activităţile desfăşurate în învăţământul preşcolar şi şcolar se pot desfăşura şi online, pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învăţătură. Pentru învăţământul preuniversitar, Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează metodologia derulării activităţilor în unităţile de învăţământ în sistem online, care cuprinde precizările necesare astfel încât să se asigure desfăşurarea activităţilor în cele mai bune condiţii”.

– „Activităţile didactice şi de cercetare (…) şi examenele de finalizare a semestrelor şi a studiilor de licenţă şi masterat, susţinerea referatelor şi a tezelor de doctorat desfăşurate online în anul universitar 2019-2020 sunt recunoscute pentru formele de organizare – cu frecvenţă, cu frecvenţă redusă şi la distanţă. Prevederile anterioare se aplică şi pentru activităţile desfăşurate în învăţământul preuniversitar prevăzute la art. 262 din Legea educaţiei naţionale şi se aplică în oricare an şcolar şi universitar în care se instituie starea de urgenţă sau asediu”.

– „(…)prin derogare de la prevederile art. 142 din Legea educaţiei, universităţile pot organiza admitere pentru anul universitar 2020-2021 în forma online, potrivit metodologiei aprobate de Senatul universitar, iar în anul 2019-2020 se poate organiza online susţinerea tezelor de abilitare”.

– „Acreditarea şi autorizarea provizorie a programelor de studii universitare de licenţă şi ale domeniilor de masterat, precum şi a organizaţiilor furnizoare a educaţiei din învăţământul preuniversitar şi superior se prelungesc până la data de 30 iunie 2021.(…) În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei şi Cercetării emite normele metodologice. Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial”.

Decret semnat de președintele Klaus Iohannis privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, Anexa nr. 1 Măsuri de primă urgență cu aplicabilitate imediată, Capitolul X Domeniul educație și cercetare:

Art. 77. Pe durata stării de urgență, se suspendă toate activitățile didactice ce impun prezența fizică a ante-preșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și studenților în unitățile și instituțiile de învățământ.

Art. 78. Pe durata stării de urgență, unitățile de învățământ preuniversitar organizează, în măsura posibilităților, desfășurarea de activități din planurile de învățământ, în format online. Derularea acestor activități, precum și modul de recuperare a elementelor care nu pot fi parcurse în această perioadă se stabilesc de către Ministerul Educației și Cercetării.

Art. 79. Pe durata stării de urgență, instituțiile de învățământ superior din sistemul național de învățământ, în baza autonomiei universitare, cu respectarea calității actului didactic și cu asumarea răspunderii publice, vor utiliza metode didactice alternative de predare-învățare-evaluare, în format online.

Art. 80. Activitățile didactice și/sau de cercetare din planurile de învățământ, nerealizate pe durata stării de urgentă, se organizează și se desfășoară de către fiecare instituție de învățământ superior, în baza autonomiei universitare. Activitățile didactice de tipul laboratoare, proiecte, activități de cercetare, care impun interacțiunea nemijlocită, în spațiul universitar, a studenților cu cadrele didactice și de cercetare vor fi recuperate după încetarea stării de urgență.

Art. 81.Pentru finanțarea din fonduri publice a proiectelor de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare cu impact asupra limitării efectelor pandemiei COVID -19, competițiile de propuneri de proiecte demarate în perioada stării de urgență se vor desfășura în procedura accelerată și simplificată, stabilită de Guvern

Posibila redeschidere a școlilor, după 15 mai

Perspectiva reluării activității în unități și instituții de învățământ enunțată din perspectiva autorității decizionale și a celei de specialitate.

Ludovic Orban, prim-ministrul Guvernului României: „După 15 mai este posibil să redeschidem școlile – pe 20 mai, pe 25 mai…, pe baza analizelor, în contextul epidemiologic. Deschiderea școlilor depinde de cum evoluează dinamica infectărilor și de ceea ce facem pentru reducerea la maximum a infectărilor. Niciodată nu am luat în calcul amânarea anului școlar sau neorganizarea examenelor. Obiectivul nostru este ca toți elevii să finalizeze acest an școlar. Atingerea acestui obiectiv și modalitățile în care se vor organiza examenele, modalitățile în care vor fi pregătite toate aceste examene, vor depinde de contextul epidemiologic. E o variantă în care se pot finaliza toate cursurile și toate orele online și chiar examenele să se dea pe online, e posibil să se dea examenele în alte condiții. Sunt și variante intermediare, de redeschidere graduală a școlilor. Ministrul educației, împreună cu specialiștii, lucrează la diferite variante și vom fi pregătiți pentru orice situație”.

Prof. univ. dr. Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie, reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății: „Unitățile de învățământ au fost igienizate. Poate că după 15 mai ne gândim să deschidem școlile. Eu cred că ar trebui să ne întoarcem progresiv la muncă după data de 15 mai”.