13 jos-1Invocată până la automatism ca necesitate educativă și formativă, pregătirea pentru viața reală a ajuns să fie confundată cu „practica” în sens profesional, când în realitate e mult mai cuprinzătoare. Demersurile care trec dincolo de corectitudinea formulelor, de termenii și de termenele proiectelor sunt de apreciat.
Concursul în care elevii de liceu pot să vorbească
Fundația Estuar, care oferă „servicii de îngrijiri comunitare de zi și locative” și opțiuni de reintegrare în comunitate pentru persoane cu probleme de sănătate mintală, a finalizat un concurs de eseuri video în licee, „Strigă tare ce te doare!”, pe numele pus de organizatori, „concursul ăla în care puteți să vorbiți”, după cum s-a dus vorba despre el printre potențiali competitori. Au concurat autori individuali, clase, grupuri de prieteni. Totul era ca fiecare să producă un clip cu un mesaj liber ales. Au câștigat Roxana Voica – Liceul Grigore Moisil, din București, „pentru originalitate, talent oratoric și respectarea temei concursului”, Andrei Ferenț – Colegiul Tehnic Ana Aslan, din Cluj-Napoca, „pentru mesajul emoționant”, Eduard Stroe – Colegiul Eco­nomic Virgil Madgearu, din Ploiești, „pentru alegerea temei, spirit de echipă și frumoasa caracterizare a clasei”. De premii – o excursie de o zi (Roxana, cu producția apreciată drept cea mai bună), enciclopedii, materiale didactice – beneficiază toată clasa fiecărui laureat, ceea ce e de semnalat, într-o vreme a cultivării cu orice preț a „asumării”, în detrimentul participării banale. Eduard a atras 30 de colegi în ceea ce a realizat el. Roxana chiar vorbește (producția ei e o reflecție cu voce tare) despre izolarea provocată de tehnologie celor care, „fiind peste tot, nu sunt aici”. Și Andrei spune ceva încurajator, în sensul că omul deștept încă este necesar: „Talentul câștigă jocuri, inteligența și lucrul în echipă câștigă campionate”.
Concursul a făcut parte din proiectul „Educați azi, valoroși mâine”, care se desfășoară de un an în 20 de licee din toată țara.
Centrul de zi în care pot să facă ceva ei cu mâna lor
Asociația Fluens, care sprijină categorii sociale vulnerabile (copii abandonați, bătrâni singuri, tineri aflați la început de drum, persoane bolnave, familii din medii defavorizate), a înființat și acreditat centrul de zi Viață Independentă, ca produs fundamental al proiectului „Un viitor mai sigur – Îmbunătățirea calității serviciilor sociale și de bază pentru copii și tineri instituționalizați”, implementat în parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1. Beneficiari sunt 178 de copii și tineri instituționalizați, din centrele de plasament Pinocchio, Sfântul Iosif, Sfântul Nicolae, Sfânta Maria, Casa Sfântul Ștefan, apartamentele sociale ale DGASPC Sector 1. Educarea, creșterea, protejarea lor s-a dovedit a fi problemă particularizată la nivel de colectiv și de individ. Într-un fel sau altul, au spus toți cam același lucru: „Vor să învețe cum să facă ceva cu mâna lor, să afle ce conține, cum se folosește”. Este observația de ordin general, subliniată și de Cristina Iureși, președinta fundației, și de colegele și colaboratoarele în proiect. În termeni administrativi, proiectul a oferit „un complex de servicii integrate (dezvoltarea deprinderilor de viață independentă, servicii socio-educaționale, vocaționale, mediere pe piața muncii, orientarea către cursuri de calificare profesională etc.), care vin în întâmpinarea nevoilor și dificultăților cu care se confruntă sistemul actual de protecție a copilului”. Direct spus, copiii și tinerii au fost reorientați spre învățătură prin activități simple, cum a fost un concurs de cultură generală, care i-a atras pe mulți desprinși altfel de interesul față de școală. A fost și un veritabil demers de orientare școlară și profesională, „Turul meseriilor”, sub forma a 17 excursii vocaționale la locuri de muncă dintre cele mai diverse (aeroport, poliție, spitale, fabrici, teatre, ferme, muzee, ISU, saloane de coafură etc.). 22 de tineri au fost înscriși la cursuri de calificare în acord cu profilul identificat, iar 6 dintre ei au fost integrați pe piața muncii. O tabără la Bisoca, județul Buzău, precum și un dialog cu persoane publice, „Mentori pentru vise”, pe tema reușitei în viață au avut rolul de a contribui la educarea copiilor, a tinerilor prin puterea exemplului și a acțiunii făcute de-adevăratelea. La rândul lor, salariați din centrele de ocrotire au beneficiat de suport calificat în lucrul cu copiii. Activitatea centrului Viață Independentă continuă, prin voluntariat și parteneriat cu instituții de educație, asistență socială, organizații neguvernamentale, agenți economici, autorități locale.
F. IONESCU
 

Distribuie acest articol!