14 sus În perioada 4-10 mai, numită Săptămâna de acțiune pentru educație, sub sloganul: „Votăm pentru educație!”, bine cunoscuta organizație Salvați Copiii invită alături de partenerii săi pe cei interesați de bunul mers al educației, în primul rând pe cei implicați direct în procesul de învățământ: profesori, elevi și părinți, să se alăture Campaniei Globale pentru Educație, ediția 2015. Acest tip de evenimente se desfășoară anual (începând din 2001) și reunește oameni din diverse țări într-un efort comun de a atrage atenția forurilor decidente asupra importanței educației, care, pentru a deveni una de o reală calitate, trebuie să fie susținută prin cât mai multe mijloace materiale și simbolice.
Contextul mai larg se circumscrie sub titlul generic Educație pentru toți copiii, în cadrul proiectului Trimite-mi prietenul la școală (http://salvaticopiii.ro/?id2=000200020003#Send my friend to school!.html), proiect în care Organizația Salvați Copiii oferă cadrelor didactice un util suport de curs, resurse necesare pentru implicarea școlilor în campanie.
Dreptul la participare al copilului, care trebuie să poată avea un cuvânt de spus privind propria sa viață, precum și oportunitatea de a pune întrebări referitoare la problemele de interes pentru el, dreptul de a se informa și dreptul de a-și exprima diverse puncte de vedere reprezintă repere semnificative într-o societate democratică.
Ideea de a contribui la educația elevilor, în sensul implicării lor în susținerea unor cauze sociale de interes pentru comunitate, cum este dreptul la educație, se impune ca o idee generoasă, căreia i s-au alăturat și în acest an elevii și profesorii din Colegiul Național Spiru Haret, din București. Elevii claselor de la profilul Științe Sociale au inițiat o serie de prezentări și dezbateri cu participarea a cât mai mulți dintre colegii lor și având ca punct de pornire între­barea: Atunci când votezi, votezi și pentru educație? În acest sens, elevii sunt intere­sați de modul cum gândesc părinții lor, compară diverse punc­te de vedere, în­cearcă să stabilească dacă există asemănări între opiniile exprimate, în pofida diferen­țelor între generații. Mai mult, dezbat dacă o dimensiune a dreptu­rilor cetățea­nului este aceea la educație, în ce măsură aceasta devine și o componentă intențio­nală a votului electoral.
Implicarea în campanie este un bun prilej de a conștientiza ce drepturi și obli­gații revin celor care dețin calitatea de elev. Un învățământ de calitate implică nu doar profesori bine pregătiți din punct de ve­dere științific, cu abilități pedagogice, ci și elevi care apreciază ipostaza lor de beneficiari ai sistemului de învățământ drept una în care ei pot să-și afirme și să-și dezvolte calita­tea lor umană. Așa se face că, pledând pentru dreptul la educație, în cazul copiilor care nu au condițiile necesare accesului la școală elevii implicați în campanie votează implicit și pentru educația lor, progresând pe linia înțelegerii faptului că educația presupune efort și seriozitate.
Cetățenia participativă este în fapt un construct social la care fiecare dintre noi își poate aduce propria sa contribuție.
Pe site-ul organizației putem întâlni explicit care este scopul activităților desfășurate în mod sistematic: „Prin campaniile derulate, Salvați Copiii – România își propune sensibilizarea opiniei publice, schimbarea mentalităților și a obiceiurilor și impunerea de respect față de drepturile copilului în societate și protecția drepturilor copilului de către adulți”.
Prof. dr. Cristina ȘTEFAN,
Colegiul Național Spiru Haret, București

Distribuie acest articol!