Paradigma formal-tranzacțională este centrată asupra „formelor” de realizare a comunicării, prin mesajele emise de diferiți actorii sociali, respectiv de diferiți „actori ai educației”. În plan metodologic, paradigma formal-tranzacțională promovează prioritar „analiza tranzacțională” a comunicării la trei niveluri de referință care marchează formele realizabile prin „trei tipuri de atitudini corporale și de mesaje paraverbale”. Aceste trei niveluri de referință sunt identificabile și în cadrul comunicării didactice, susținută prin atitudini corporale și mesaje paraverbale exprimate în mod: a) „rigid și neutru”, în formule tradiționale bazate pe „sfaturi sau injoncțiuni morale ce însoțesc învățămintele de genul celor pe care părinții le dau copiilor”; b) echilibrat, prin „stăpânirea sentimentelor” într-o manieră proprie „comunicărilor logice și raționale formulate de adult”; c) deschis, „lăsând să transpară sentimentele și stările psihologice”, în special cele pozitive (plăcere, iubire, bucurie, mândrie), care însoțesc manifestările spontane ale elevilor, valorificabile pedagogic (vezi Alex Mucchielli, op. cit., p. 27-39).
Analiza comunicării pedagogic prin modelul tranzacțional evidențiază existența a:
- A) Trei modalități posibile de construcție a mesajelor didactice, condiționate de starea psihologică a profesorului și a elevilor, care poate fi predominant: a) normativă (moralizatoare); b) rațională; c) afectivă;
- B) Două modalități de conducere a mesajelor didactice, prin: a) tranzacții directe, complementare, explicite, care presupun reacțiile previzibile ale elevilor; b) tranzacții indirecte, încrucișate, implicite, care presupun și reacțiile imprevizibile (inițiativele, corecțiile, criticile) ale elevilor;
- C) Patru modalități de realizare a mesajului didactic în funcție de atitudinile profesorului față de elev, care „exprimă principalele forme ale relației sale cu acesta”: a) împăcare cu sine (cu calitățile sale de profesor, existente pe moment) și acceptare a elevului (așa cum este el la momentul dat); b) împăcare cu sine și neacceptare a elevului; c) neîmpăcare cu sine și acceptare a elevului; d) neîmpăcare cu sine și neacceptare a elevului.
Conținutul psihologic al „modelului tranzacțional” confirmă calitatea pedagogică specială a acestuia de „model mixt”, situat între „modelul strict intrapsihic, născut din psihanaliză” (centrat pe ceea ce se petrece în interiorul psihicului) „și modelul relațional-sistemic” (centrat asupra comportamentelor care exteriorizează viața psihică). Importanța modelului tranzacțional este confirmată, teoretic, metodologic și practic, la nivelul psihologiei educației, elaborată ca știință pedagogică/a educației. Avem în vedere contribuția fundamentală a acesteia la înțelegerea și analiza comunicării didactice la nivelul unui model-ideal care evidențiază corelația permanentă necesară în orice activitate de educație/instruire între educator și educat, între profesor și clasa de elevi.
Metodele promovate în cadrul modelului tranzacțional sunt condiționate de strategia de cercetare bazată pe „analiza jocurilor” implicate în „schemele de interacțiune, cel mai adesea repetitive”, identificabile în spațiul și timpul comunicării didactice.