Este săptămâna Evaluării Naționale pentru elevii aflați la sfârșitul gimnaziului. Notele obținute la Română și Matematică și media anilor de studii vor decide liceul care le va deschide sau închide porțile. Plecând de la acest model, ce-ar fi (de lege ferenda?) să se instituie o Evaluare Națională pentru cei care dețin funcții și roluri importante în domenii fundamentale? Ar fi un proces periodic, anual, în care comisii calificate, compuse din experți, neangajați politic, din mediul academic, i-ar evalua pe cei în cauză la două capitole: cunoștințe de specialitate (care trebuie permanent upgradate și aprofundate) și gradul de realizare a fișei postului și a mandatului instituțional. Suplimentar, pot fi implicate întrebări din cele două probe de la sfârșitul clasei a opta, după caz. Dacă tot vorbim de promovarea competenței și a meritocrației (deocamdată, doar vorbim) și, per a contrario, de eliminarea diletantismului și a corupției, atunci o astfel de inițiativă ar putea fi utilă. Ar fi, de asemenea, un exemplar exercițiu de democrație, transparență și pragmatism într-o țară care se edifică impetuos, pe zi ce trece, în paradigma statului de drept. O abordare a competenței și eficienței cu cărțile pe față (nu în sens de fraudă). Ne așteptăm ca ideea să fie primită cu entuziasm de cei cărora li se adresează, dintr-un sentiment al datoriei față de țara și cetățenii pe care îi slujesc, fiecare în domeniul propriu de expertiză. (S.I.)