World Vision România: Evaluarea Națională ar trebui privită ca o finalitate a studiilor gimnaziale și nu ca o traumă

World Vision România: Evaluarea Națională ar trebui privită ca o finalitate a studiilor gimnaziale și nu ca o traumăȘapte din zece elevi înscriși la Evaluarea Națională 2024 au obținut medii peste 5, față de 76,2% anul trecut, conform datelor oficiale publicate de Ministerul Educației. În mediul rural, 42,4% nu au reușit să obțină o medie peste 5, conform analizei Edupedu.ro. Rezultatele sunt cele mai slabe din ultimii 4 ani. World Vision România propune mai multe soluții pentru reducerea decalajului urban-rural, cum ar fi sprijin suplimentar pentru elevii din mediul rural la matematică și limba română, tabere de vară și ședințe de consiliere individuală psihologică, precum și ajutor financiar, conform unui comunicat de presă.

În ceea ce privește matematica,  aceasta se află în prăbușire în mediul rural,  aproape jumătate dintre elevii din aceste zone nereușind să obțină nota 5.

În plus, potrivit World Vision, a scăzut cu 84%, numărul candidaților cu medii maxime, doar 65 de absolvenți de gimnaziu reușind să obțină media 10, față de 429 anul trecut și 221, în anul 2022, precizează comunicatul amintit.

„Evaluarea Națională este considerată ca prim examen major din viața unui copil și este primul cu o miză mare pentru elev. În condițiile în care, discursiv, îl poziționăm ca pe o evaluare a cunoștințelor și competențelor elevilor, acumulate sau dezvoltate până la finalul clasei a 8-a, ar trebui să vedem propuse subiecte care să se bazeze mai puțin pe reproducerea noțiunilor și mai mult pe creativitate, pe oferirea de posibilități elevilor de a fi ei înșiși și de a demonstra că sunt autentici și că înțeleg cum să folosească noțiunile acumulate în procesul de învățare.

Dacă am găsit variante pentru a digitaliza procesul de evaluare, ar trebui să ne concentrăm eforturile pentru a adapta examenul și subiectele la realitatea din prezent, la capacitățile tinerilor, poate, astfel, am reuși să avem rezultate mult mai bune. O cauză a faptului că mulți copii nu au luat media 5 este că nu s-a investit în recuperarea pierderilor acumulate în clasele a V-a și a VI-a, respectiv a pierderilor acumulate de absența școlii în pandemie, precum și generate de sistemul tradițional, bazat pe memorarea noțiunilor și mai puțin pe logică sau gândire critică. Evaluarea Națională ar trebui privită ca o finalitate a studiilor gimnaziale, bazate pe o învățare continuă și nu ca o traumă și un stres major pentru elevi, părinți sau chiar profesori prin presiunea exercitată”, a precizat Mihaela Nalbăr, director executive al organizației World Vision România, potrivit  unui comunicat de presă.

Ea a mai subliniat faptul că este nevoie de asumarea unui plan cu măsuri concrete și programe cu acțiuni de învățare, care să se adreseze nevoilor copiilor, nevoilor de investiție în educație și realităților unei societăți în care evaluarea a ceea ce suntem și a modului în care gândim se face în fiecare zi, nu o dată la patru sau opt/nouă ani. „Iar asta se întâmplă, din păcate, nu pentru că avem un set de valori și principii, sau cunoștințe în dezvoltarea cărora investim, pentru ca apoi să evaluăm. Ci pentru că trebuie. Dar mai este oare așa?”, a declarat directorul executiv World Vision România.

Conform datelor publicate de Ministerul Educației, un număr de aproximativ 16.000 de elevi înscriși în clasa a VIII-a, fie nu au terminat clasa, fie nu au fost înscriși automat de școli la Evaluarea Națională 2024. Totodată, acest număr este cel mai mare din ultimii 5 ani și reprezintă aproximativ 10% din totalul elevilor înscriși la început de an școlar.

Mai exact, 15.866 de elevi din 176.266 elevi aflați în clasa a VIII-a fie nu și-au dorit să participe la examene, fie au rămas repetenți. Situația este cu atât mai îngrijorătoare, în condițiile în care înscrierea elevilor la această evaluare este automată și obligatorie pentru școli, fiind făcută de către secretariat, pentru toți absolvenții de clasa a VIII-a.