Conf. univ. dr. Răzvan BOBULESCU

Conf. univ. dr. Răzvan BOBULESCU

1 octombrie 2014! A început un nou an universitar! Început de drum pentru unii, sfârşit de drum, dar început de alt drum, pentru alţii. Visuri, speranţe sau resemnări încep sau continuă în acest an universitar.
Tot acum au început şi „Târguri ale Educaţiei”. Mari universităţi din lume vin să-şi prezinte oferta educaţională într-o ţară în care sistemul propriu de învăţământ este criticat de politicieni ca fiind neperformant. Nu vi se pare „ciudat” acest lucru? Universităţi care se găsesc în „top 500” vin să racoleze „tâmpiţii noştri”! Scuze pentru sintagma „tâmpiţii”, dar nu eu am folosit-o prima dată! Ea a fost lansată de la cel mai înalt nivel politic! Vă mai amintiţi? Adevărul este altul. Şcoala românească, în ciuda subfinanţării şi a salariilor neatractive, are dascăli care-şi iubesc meseria, care dau tot ce-i mai bun din ei copiilor din clasă. Astfel se explică de ce universităţi din „lumea bună” vin să-şi racoleze studenţi la noi, oferindu-le burse şi plata studiilor. în fapt, ei ştiu că şcolarizarea din primii 12 ani costă bani, nu aşa mulţi la noi, dar statul cheltuie totuşi ceva. Fac deci, ţările respective, o economie care la ei se socoteşte în mii de euro/dolari pe cap de elev. Şi ne iau „crema” absolvenţilor de liceu! „Head hunter” se numeşte asta! Vânătoare de capete, pe româneşte!
Totuşi, ei cheltuie o groază de bani cu instruirea unui elev/student. Graficul următor, e drept, la nivelul anului 2010, dar nu cred că s-a modificat dramatic, este edificator (OECD, Education at a Glance 2014).
Cheltuieli de scolarizare
 
Care sunt universităţile care „vânează capete” în România? Sunt universităţi care sunt în top 100 (Shanghai)! Vedeţi graficul următor. Dar vin universităţi şi din top 300!
Coroborând cele două grafice puteţi face legătura dintre „costuri”, „calitate” şi „vânătoarea de capete”!
Grafic costuri

Sigur, se pune întrebarea ce ar trebui să facem pentru a ieşi din această situaţie. Câteva măsuri se impun de urgenţă, cum ar fi:
Alocarea în următorii ani a „nerespecta­tului” 6% din PIB învăţământului, pentru a începe să se vadă nişte rezultate!
Crearea/Promovarea/Susţinerea unor reviste naţionale care să fie cotate ISI, reviste care să acopere întregul spectru de domenii.
Ierarhizarea obiectivă şi restructurarea instituţiilor de învăţământ superior.
Regândirea sistemului de finanţare al instituţiilor de învăţământ superior pe cicluri de studii şi performanţă.
Motivarea absolvenţilor cu performanţe deosebite de a-şi alege o carieră în învăţământ.
În cele din urmă, dar nu ultima, trebuie eliminată impostura din universităţi!
A bon entandeur, salut!
Conf. univ. dr. Răzvan BOBULESCU, Preşedinte de onoare FNS Alma Mater,
Reprezentantul României în Comitetul Sindical European pentru învăţământ (CSEE – ETUCE)

Distribuie acest articol!